Milovníci Boba
Dylana autorského mají tentokrát pohov. Deset písní alba Shadows
of the Night přináší poctu
starého mistra mistru ještě staršímu, technicky nostalgický
přístup a zasvěcenou
evokaci
„zapomenutého umění“ psát písně.
Je
to dvojaké album: hraje na sentiment vůči americkým ikonám, ale
může nabídnout i něco víc. Různě lze cítit i jeho význam:
máme tu čest se zajímavou rekontextualizací, anebo je tohle
prostě luxusní vycpávka, hra na jistotu a navoněná nicotnost?
Slast, zn. old
school // Dylana
si jakoby vážíme, ovšem kdo
ve skutečnosti poslouchá
v Česku jeho nové
desky? Užít si tituly jako
je vzývané Tempest
(Bouře, 2012)
znamená pročíst texty jako sbírku poezie a umět nadprůměrně
anglicky. Vyznání Make
You Feel My Love musela
proslavit skotská hvězda Adele a mnoho lidí se pak divilo, že
pozdní Dylan ještě píše a vydává takhle pěkné a použitelné
písně.
Dylan
dobře ví, že mu svět věnuje víc pozornosti jako staré známé
ikonické postavě,
než když má vnímat jeho nová sdělení. Proto vydal v roce 2009
album slavných vánočních
písní Christmas In the Heart
a teď navázal albem sinatrovským. Tedy – jméno swingové hvězdy
tu nikde není zmíněno, ale všech deset písní Frank Sinatra
nazpíval a velký Bob se uvolil autorizovat domněnku, že tu tedy
je souvislost.
Kolem
desky se najde řada atraktivních, někdy skrytých, středně
důležitých faktů. Sinatra
se narodil právě před sto lety. Úvodní písnička I’m
a Fool to Want You je jednou z
mála, kterou (spolu)napsal přímo on. Retro design obalu se vrací
k jazzové estetice šedesátých let: fotky krájené do elegantních
pruhů mívala jako poznávací znak elpíčka slavné značky Blue
Note. Na zadní straně obalu najdeme fotografii Dylana v černém
obleku s maskovanou ženou po boku u klubového stolku: prý je to
odkaz na „černobílý ples“, prestižní a výstřední událost
pořádanou v roce 1966 Trumanem Capotem, na kterou Sinatra dorazil i
se svou novomanželkou Miou Farrow. Dylan na fotce drží v ruce
starou desku od Sun Records, kolébky rock'n'rollu: titul záměrně
není k přečtení.
Samotnou
poctu vedl Dylan pochopitelně po svém, nepravděpodobnou cestou.
Nejde tu o swingujícího Sinatru coby sebejistého salónního
šviháka, zástupce vyšší společnosti. I on se občas obracel
víc do nitra. Natočil řádku monotematických alb o samotě,
vydělení, stesku: viz už jen názvy titulů Where Are
You? (Kde
jsi?, 1957), No One
Cares (Nikdo nemá zájem, 1959)
a All Alone (Docela
sám, 1962). Dylan z nich vybral šest standardů a doplnil je
dalšími čtyřmi. Většinou to jsou balady (na celém albu znějí
pomalá tempa) prověřené už před Sinatrou. Jsou napsané tak
dobře, že songwriter
mohl zapadnout do studia se svou pětičlennou kapelou a natočit je
„svléknuté“ na dřeň.
Když chce, tak
nemečí // V
nahrávce se po dokončení
nic nedolaďovalo a
neopravovalo: dokonce se hrálo
nasyrovo bez sluchátek, takže při dost zesíleném zvuku lze
slyšet, jak na samém začátku tiše vrní reprobedny. Čirá
slast pro ty, kteří chtějí online éru zpestřit ruční prací,
či aspoň odkazy na ni.
Sinatrovský
motiv zúročuje i prezentace, která umístila do popředí
nejstarší generace: jediný velký rozhovor (po třech letech
mediálního mlčení) poskytl Dylan americké organizaci na podporu
seniorů AARP a
padesáti tisícům jejich členů rozeslal album zadarmo.
A
jak deset songů zní? Nečekaně.
Dylanovi se podařilo najít
pro písně tak příjemný, přirozený zvuk, že se z toho stylu
stává jeden z hlavních zážitků kolem alba. Tvrdohlavý
básník protentokrát úplně
odložil svůj chraptivý,
mečivý a skřípějící
témbr: s překvapením
zjišťujeme, že v
třiasedmdesáti nemá
problém zpívat oblým
tónem. Klasické Autumn
Leaves se
tak plní něžností, která
melancholické
jádro
písně
prokresluje do odstíněnějších pocitů, pro která se těžko
hledají slova.
Tam,
kde v pozdně swingových albech Sinatry zněly smyčce nebo orchestr
Nelsona Riddla, vyplňuje u Dylana zvuk hlavně steel kytara. Ne
umňoukaná (jen v singlové
Full Moon And Empty Arms),
spíš nadzemsky průsvitně rezonující: ne nadarmo se zhusta
používala v amerických kostelích při liturgii
Jak je důležité
míti Franka // To
byl
pozitivnější pohled na
desku tak úhlednou, že bude jistě patřit k nejúspěšnějším
Dylanovým titulům za dlouhá léta. Pro nás je její repertoár
zčásti objevný, pro angloamerický svět to jsou ohrané písně.
Dylanova chuť zabývat se těmi písněmi zní trochu jako alibi. „V
mládí jsem si Sinatrovy desky nekupoval,“ říká v rozhovoru, a
jinde dodává: „V šedesátých letech ho nikdo neobdivoval tak
jako ve čtyřicátých.“ Sinatra k tomu přispěl i svým
společenským statusem, nejen kontakty s mafií, ale i tím, jak se
fixoval na bohatší vrstvy.
Nyní
se stal kýženým společným jmenovatelem, díky němuž se o album
bude zajímat tak široké publikum, jaké se už dnes těžko daří
shromáždit. Koneckonců, Sir Paul McCartney vyřešil otázku
úspěšné neuatorské desky nedávno stejným způsobem jako Dylan.
Na album Kisses on the Bottom natočil písně starších
generací: jako by se mu nechtělo přiznat kredit nikomu, kdo přišel
po Beatles. Dylan teď vyzdvihuje Sinatru, který v době jeho mládí
platil za figuru počtářsky racionální, naprosto odloučenou od
mladé progresivní kultury, kterou reprezentoval mimo jiné on.
Dylanovo tajemné
mlčení v jistých dobách říkalo: musíte přijít sami na to,
proč to dělám. Dnes působí alibisticky, případně je doplněno
naplácanými superlativy o Sinatrovi. Starý mistr Dylan nakonec
vlídně posílá se svým razítkem do světa hudbu, která mu kdysi
byla tak cizí, že pomohla formovat jeho vlastní poetiku. Takhle to
vypadá v pozdní, degenerační fázi určitého období v hudbě.
Bob Dylan: Shadows of the Night. 35 minut. CD, LP a
download vydala Columbia, 2015.
Vyšlo v LN, 16/2/2015.
Objevte eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
OdpovědětVymazatObchod odkudkoli - Váš čas je peníze. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu
227,651,647 - Otevřené obchody na eToro