28. 4. 2014

Árie spermie // Petr Nikl

V březnu skončila velká výstava Petra Nikla v pražské Městské knihovně Hra o čas. Pokud jste ji navštívili, pak víte, že Petr Nikl tu během tří měsíců prakticky žil, hrál o čas s robošváby, jakýmisi elektrobrouky, které nechával šmejdit po podlaze pokryté papíry a roznášet barvu. Nepředvídatelně rozmatlané pigmenty postupně tvořily plátna, která byla v den zakončení vystavena.

Dlouhý kontinuální pobyt v galerii ale Petr Nikl využil i k tomu, že každou sobotu pořádal koncert, téměř pokaždé s jinými hosty. Taky se tu poprvé prodávaly jeho nové nahrávky. Jsou součástí dvojknihy Kudlanka čas / Noty mollové (Malvern), kterou musíte otočit vzhůru nohama, abyste přečetli obě poloviny sbírky písňových textů.

Takhle nenápadně Nikl vydal dvojalbum, které přitom rozhodně stojí za pozornost. Vlastně to dělal vždycky: malíř, divadelník, performer a vynálezce kolem své hudby jaksi mlží už léta. Od roků strávených na vojně se mu shromažďovaly písně, aniž by je publikoval: přitom všechny ty performace v devadesátých letech ukázaly, jaký má Nikl cit pro zděděný strunný nástroj brač, jak umí poslouchat echo prostoru, jak mu to jde s vlastními záhadnými objekty i s vybranými spoluhráči. Trumfem pak byly písně, ve kterých jinými prostředky pokračovala témata jeho maleb: od ambivalence dětství po vysněné fantaskní bytosti, v nichž můžeme najít odraz sebe sama.

Když konečně vydal debutové album Nebojím se smrtihlava (2004), naředil svůj styl spoluprací se spřáteleným sborem Lakomé Barky: každý producent nebo dramaturg by rozpoznal, že nedokonalost a obyčejnost sboru tu nepomáhá umocnit sílu Niklovy poetiky. Ale Nikl do světa hudebních producentů nikdy nenakoukl. Druhý titul Přesletec (2007) pojal jako napěchovaný dvojkompakt: člověk by nejradši klel, nádherná místa se tu střídají s průměrnými, uposlouchat vcelku se to nedá, kdyby to byl přísný výběr na jednu desku, byla by to jiná káva. Což prosím neberte jako opravdovou kritiku Nikla: kdyby jeho potrhlost měla méně dimenzí, určitě bychom přišli i o část jeho díla. Svérázný styl vydávání hudby je vlastně mírná daň.

Pak už vyšlo jen pár nahrávek jako přílohy knih Pohádka o Rybitince a Jělěňovití (obě 2008). Až teď, po zdatné pauze, vycházejí dva disky, vykukující dvěma otvory ze dvou titulních stran knihy Kudlanka čas / Noty mollové. Každé z dvou alb má jiné obsazení. Zásadní je, že se Nikl potkal s multiinstrumentalistou Miroslavem Černým: hraje zrale a cítíme tu najednou pevné, univerzální muzikantství schopné Nikla skutečně obohatit a přitom nepřebít. Na druhé desce sborově pějí (uf) Lakomé Barky, ne však stále. Výrazné je, jak se Nikl, který písničky zprvu pojímal jako součást scénické akce, naučil pracovat s médiem nahrávky: osvojil si další z forem, s nimiž si začal hrát až jako dospělé dítě. Takže – pro jedno z českých „alb roku“ do knihkupectví? Docela příhodná ilustrace chaosu na hudebním trhu.


Zbývá pár řádků na zmínku o nejblíbenější písni. Nikl se mírně rozběhl do šířky v tématech, ale pořád se „dětsky“ vciťuje do všeho možného. Nechává skrze sebe letět ptáky, cítí jaguára pod kůží, jako struna klavíru sní „měkce se nechám kladívkama mlátit“. A nakonec, nekonec chce pocítit i to, jaké je být zárodkem sebe sama: „Už se vidím jako spermie, kterou jsi poslal na mamku. Už se vracím z prérie, ocáskem mrskám ve spánku...“


Psáno pro Orientaci LN // 

Žádné komentáře:

Okomentovat