2. 7. 2014

Nechat se oslepit // Francisco López

Jaký ten pražský koncert vlastně byl? Psal jsem to před ním, pak tam nemohl být... Napište mi.

Kdyby tento sloupek mohl mít ilustraci (a tady ji na rozdíl od sloupku v Orientaci LN mít může!, pozn.), viděli byste na ní hlediště plné lidí, kteří na nic nehledí: všichni mají černou pásku přes oči. Do Prahy totiž přijíždí Francisco López – hudebník, který je toho názoru, že pro soustředěné vnímání zvuku nemá posluchač koukat, kde co lítá. I příští sobotu, v pražském kostele svatého Vavřince (tedy koncertní síni Pražského jara), budou příchozí naslouchat s paralyzovaným zrakem.



Dopřejme si ještě jedno kdyby: kdyby existoval frekvenční slovník současných textů o hudbě, nepochybně by se výskyt slova naslouchání dostal do vysokých čísel. Různé způsoby, jak naslouchat světu, se dnes staly horkým tématem: rozmanité přístupy k umění zvuku nás nutí přepínat, asi jako náš zrak jinak dešifruje komiks, abstraktní malbu a strohou krásu předjarních holých větví. Francisco López chce posluchačům ukázat, že jejich sluch může sestoupit k odstínům a hloubkám, o nichž dosud nevěděli.

Za posledních dvacet let se z něj stala ceněná a populární osobnost sound artu a hudby. Svá vystoupení a instalace uvádí i v galeriích a velkých muzeích moderního umění: to dnes muzikantům pomáhá, výtvarný svět je bohatší než hudební. López, rodák z Madridu, ovšem také každý rok mizí do deštných pralesů, v nichž ucítil domovské místo; pořizuje tu nahrávky, s nimiž pak naživo pracuje. Právě zdejší obklopení živoucím zvukem ho inspirovalo: v mládí se rozhodl odmítnout hudební nástroje („škála zvuků, kterou mohou vydat, je příliš úzká“), zrušil i tradiční situaci „kukátkové“ scény, proti níž sedí příchozí („proč bych měl být jinde, než mí posluchači?“).

S Lópezem se tedy ocitáme v situaci blízké pralesnímu chaosu. Obkličuje publikum: k uším to prýští z multikanálových systémů ze všech stran. Když reprezentoval Španělsko na Expu 2008, měl k dispozici 250 kanálů; v New Yorku vrstvil nahrávky z různých tropických pralesů ze stovky reproduktorů. V pražském chrámu budou kanály čtyři: i to stačí na prostorový efekt, kdy autor s publikem, společně shromáždění uprostřed, slyší, jak poryvy zvuku nabírají směr a tvar.

Nahrávky z pralesa pořizuje López spolu se svým českým kolegou: jmenuje se Slávek Kwi a už léta žije v Irsku (na avízovaném večeru festivalu Stimul vystoupí také). Divoká příroda není jediným zdrojem zvuků, López naživo přetváří i industriální či podvodní zvuky, ale nepojmenovává, neidentifikuje, naschvál jim ponechává jejich inkognito.

López, ve své náročnosti někdy poněkud efektní, říká, že chce prezentovat čistý zvuk zbavený příběhu, okolností, všeho navíc. Tímhle svým trademarkem na sebe ovšem nalíčil past: sám jeho přístup se stal silným příběhem, který si publikum dobře uvědomuje. „Jdeme na Lópeze! Budou nám zavazovat oči!“ Ženy volí oděv, ke kterému bude ladit černá páska. Submisivní jedinci se těší již dlouho předem. Německý tisk napsal, že posluchač, který nevidí, co se děje kolem něj, je zbavený veškerého pohodlí, ovšem zato je vržen do existenciální situace. Sám López říká, že do koncertů se vloudil element, který neplánoval: publikum se dobrovolným podřízením cítí stmelené, ve vzduchu visí situace kolektivní hry a rituálu.


Kdo chce nabízet čistý zážitek bez děje, sám se nakonec stane legendárním příběhem. Což nic nemění na tom, že pobýt s Franciskem Lópezem může přinést slušnou změnu vnímání, o které by se nám na „normálním“ koncertě ani nesnilo.

Žádné komentáře:

Okomentovat