Seriál Fenomén Underground má na ČT velkorysý prostor: dvaačtyřicet dílů po padesáti minutách. Na této ploše se o to lépe vyjeví, jak o téhle podstatné komunitě tvůrci uvažovali.
„Už si
nevzpomínám, je to nebezpečný,“ tato slova v podání Plastiků
dusají v úvodu cyklu, který hned zpočátku dává řadou scén
najevo premisu, že vyprávět o předrevolučním undergroundu je
dnes čímsi velmi alternativním, nepohodlným, zapomenutým... To
je pochopitelně nízká laťka a zavádějící tvrzení: po řadě
filmových i televizních dokumentů, po řadě knih a při rozsáhlé
aktivitě hudebního vydavatelství Guerilla, díky němuž se víc
rozpoutal i koncertní život, není underground rozhodně ničím
nezmapovaným a neobstarávaným. V žádném případě nepatří
ani k nejméně podporovaným oblastem české kultury: vazba na
Václava Havla a Karla Schwarzenberga mu pomáhá – prestiží i
hmotně – dodnes.
Co nového tedy
ukazuje a promýšlí cyklus dvaačtyřiceti dílů? Je poučným
vyprávěním pro školní mládež? Nebo je současným snad nějak
čerstvým pohledem na sociologické a umělecké téma? Dovypravuje
bílá místa a nabízí satisfakci méně známým osudům? Máme za
sebou dvacet padesátiminutovek: teď už snad tedy víme o záměrech
seriálu dost.
Stačí vlasy a
stará košile // Nutno říci, že
seriál jako celek zdaleka není tak defektní jako jeho nešťastný
první díl, jakási preambule nazvaná Underground Is Life. Obě
teze, o které tu jde, jsou nechtěnou
ranou undergroundu do vazu. Jednak se chce ukázat, že byvší
členové undergroundu jsou aktivní i dnes – jako by se tu
chválili aktivní seniorové, u nichž se nikdo neptá, zda má
jejich projev nějakou cenu. Režisér Václav Křístek pak vede
hovor s „mladými pokračovateli undergroundu“. Ti se poznají
tak, že hrají hudbu se stejným soundem, mají stejné
košile, případně i vlasy a vousy. Jako by stačilo přesadit
čtyřicet let staré projevy do dneška – a máme to!
Je skutečně
trapné, když coby následníky osobností subverzivní rezistence
ukazují autoři kapelu, která – evidentně bez ambice na
muzikantství či silnou výpověď – hraje coververze Velvet
Underground, tedy hudby staré 45 let a široce populární. Měly by
to být přece hlavně myšlenky, postoje, vnitřní naladění,
které spojuje aktivní rebelské typy napříč generacemi! Jenže
to by si museli autoři připustit, že současný „underground“,
pokud vůbec existuje, není obdivným revivalem odeznělé éry. Je
namířený proti režimu ryze dnešnímu, zachází se současnými
prostředky od počítačů po guerillové akce ve veřejném
prostoru a možná vůbec není ochoten poslušně a krotce vypovídat
do České televize. Autoři seriálu by museli být připraveni na
setkání s lidmi podobně ježatými, extrémními a
„nespolečenskými“, jako byl svého času Ivan Jirous. Tady
místo toho rozpačitě vypráví kapela (přiznejme jí body za
bezděky zábavný název: Trefen mezipsem) defakto o okouzlení
starým zvukem jako o zálibě v retru. Z undergroundu tak zbývá
romantická, neurčitě rozplizlá rezistence.
Takže co je to
underground? „Stýkat se s lidmi, kteří ti jsou blízký, ne s
čurákama“, „je to hlavně o tý pohodě“, hudba tohoto okruhu
má aspekty „aby se mi to líbilo“ a „aby to mělo texty o
něčem“. Panečku! To už se do undergroundu vejdou i zahrádkáři
a filatelisté. Jestliže oslovení vydavatelé Drápal a Maťa mluví
na kameru takto vágně, měli tvůrci tenhle materiál zahodit a
najít někoho, kdo se sebe vypraví něco užitečnějšího,
obsažnějšího (hutně, krátce tu mluví Martin Machovec). Pokud
ovšem seriál nechtěl ukázat únavu a neschopnost sebereflexe
dnešního post-undergroundu.
Když došel
chlast, přijeli fízlové // Záhy zjistíme, že
celá skvadra režisérů (Václav Křístek, Jiří Fiedor,
Břetislav Rychlík) se dohodla na společném postupu: je třeba
bedlivě zmapovat, kdo kdy koho potkal, kolik toho s ním vypil a co
to bylo. Faktografie se tu skutečně vrší v dlouhých minutách,
seriál jako by byl odborným projektem orální historie, kde se
samotné vyprávění stává cenným. Divák svou myslí zabloudí
do dob, kdy filmový materiál byl drahý a šetřilo se jím. Druhým
leitmotivem je pak popisování perzekucí: jistě, zvůle moci byla
tehdy odporná, zasáhla nespočtu lidí do životů. Ale podrobnost
líčení, často nevalná vypravěčská schopnost dlouze snímaných
osob a také opakování týchž motivů – to všechno vede diváka
k domněnce, že autoři se s rozsahem 2100 minut seriálu nesnadno
vyrovnávali.
Přitom
seriál trpí podivuhodnou
nevyvážeností: ne že by v
něm leccos nescházelo. Na
jednu stranu tu Stárek předvádí princip, na kterém funguje psací
stroj; předpokládá se, že tupé mladé publikum nezná
triviálnosti. Zároveň se tu ovšem má
za samozřejmé,
že všichni vědí, jaký je charakter tvorby Jana Steklíka, Karla
Nepraše a mnoha dalších. U
mnoha podstatných postav seriálu
totiž nějak
nezbyde čas na to, aby se pořádně ukázalo či řeklo, v čem
spočívala ta tvorba, za kterou byli popotahovaní. Jako by samotné
dílo bylo tím nejméně důležitým. Jako by bylo lhostejné, zda
se mluví o výjimečných umělcích nebo amatérech bez talentu.
Tohle
„přeskočení obsahu“ se v seriálu objevuje skoro až vtipně
často: šup, od faktického vzpomínání („hele, tady býval
jinej strop...“) přes štědrou
náruč historek o tom, kdo byl kdy pochválen nebo seřván Magorem
(„ve tři v noci došel chlast“) k obligátnímu „pak přijeli
fízlové“. Samotná
povaha činnosti, která byla
důvodem k risku, zas a znovu
vyklouzne publicistům s kamerou z ruky jako mokré mýdlo.
Zároveň
tu jsou díly velmi dobré. Sevřený
a bez balastu je díl
Jany Chytilové o bílých místech v historii Plastic People –
snad i díky rozčlenění do řady oddělených epizod. Ať už se
mluví o kapele The Undertakers jako inspiraci, o Mejlovi Hlavsovi a
jeho pozoruhodné partnerce Mirce Benešové, o Havlově
„dramaturgickém“ návrhu, aby s Plastiky zpívala Marta Kubišová
či o Hlavsově neověřitelné spolupráci s StB: to vyprávění
netrpí rozvleklostí, má smysl a pointy. A hlavně: citlivě
ukazuje i stíny a bolestnou nedokonalost lidí z dané society.
Jinak v seriálu žel převládá atmosféra kamarádského
spiklenectví lidí za a před kamerou: to je pak těžké.
Pro ty, kdo budou
seriál „nakoukávat“ zpětně z webového iVysílání, si
dovolíme doporučit i díl o Primitives Group, jejichž koncertní
performance s maskami, malbami na kůži, ohni, rybami a ptáky byly
naštěstí aspoň ve fragmentech zachyceny na film. Silný je příběh
filozofa Jiřího Němce (díl Vždy o krok napřed).
Ze dvou dílů věnovaných Pavlu Zajíčkovi a DG 307 je
intenzivnější ten první, končící rokem 1980.
Seriál
je plný zajímavých postav, ale mluví rozbředle a obšírně.
Navíc se tu nesrozumitelná
hudba z dobových nahrávek
neopatřuje titulky, což je triviální chyba. Jinde zní hudba
tak strašně primitivní, netvůrčí a muzikálně špatná, že
(nezaujatý) divák neví, proč je v seriálu zařazena: Pro text,
který žel není
rozluštitelný? Jako
nápověda, že v undergroundu muzicírovalo i hodně nemuzikantů?
Jako ukázka, že tu byla i hudba odpadové úrovně?
Buffalo Bill
vypráví o divočině // Seriálu,
který mapuje společenskou skupinu a její tvorbu, bolestně chybí
mezi klíčovými konzultanty experti přes sociologii a současnou
kulturu, aby vyvedli tvar z bloudění a nabídli
metody. Protože úděsná
vágnost onoho „všichni přece víme, jak to je“ a „jde o
pohodu“ (!) se už podobá lidovému mudrování o vůni člověčiny.
Filmař
Karel Vachek ukázal v jednom ze svých dokumentů starého Jaroslava
Foglara s inkontinenční plenou. Cítil, že pro to má dobrý
důvod: i tak vzbudil diskusi, zda má dokumentarista právo ukazovat
osobnosti zesláblé, pozbylé byvších sil. Fenomén Underground si
myslí, bůhvíjak báječnou službu neprokazuje
scéně, když ukazuje i její
současné aktivity.
Není každý tak svěží jako bystře vypovídající fotograf Jan
Ságl nebo Pavel Zajíček, volící slova s rozvážností a
odpovědností až patologickou. Jeden
z dnešních Plastiků říká „nebudeme napodobovat sebe
sama“ - ale přesně tahle retrománie je dnes v jádru
společenských akcí byvšího undergroundu. Bohužel i sami Plastic
People zůstali u soundu, kterým se vymezovali v 70. letech vůči
hudebnímu i společenskému establishmentu. Tehdy to dávalo smysl:
dnes je to vzpomínka na tehdejší kontext. Každý si může hrát
co chce: ale měli bychom umět rozeznat, co je okrajové. Víc než
u nás pojmenovali tenhle moment třeba britští recenzenti, když
tam PP koncertovali v rámci uvedení Stoppardova dramatu
Rock'n'roll.
Autor námětu
seriálu, František Čuňas Stárek, vědoucně říká, že si
připadá jako Buffalo Bill – pistolník, který k stáru v cirkuse
vyprávěl o svých divokých skutcích a hrál sebe sama. Přesně k
takovému buffalo-billství většina seriálu vede undergroundové
postavy. Pořád ale mají šanci vymknout se téhle vlídné
mramorizaci.
Téma
undergroundu je dnes bohužel politizované (souvislosti underground
– disent – Havel jsou přitom složitější); a
neméně rozbušnou otázkou zůstává, kdo dnes tvoří oprávněný,
inteligentní underground, opozici
k většinové společnosti, politickým leadrům, systému.
O
to větší škoda je, že vznikl seriál rozměrem přefouknutý a
zároveň obsahově nedostatečný. Došlo
k tomu hlavně
jednostranností autorů, ale sám underground má taky podíl na
tomto asymetrickém
portrétu.
Paradoxně z něj budou mít asi zlomyslnou radost ti,
jimž podzemní subkultura není
blízká: vždyť seriál Fenomén Underground by bylo možné použít
jako argument, že význam undergroundu byl ve skutečnosti slabý.
Seriál Fenomén
Underground. 42 dílů (á 51 minut). Námět: František
Čuňas Stárek a Břetislav Rychlík. Režiséři: Břetislav
Rychlík, Jana Chytilová, Jiří Fiedor, Václav Křístek.
Producenti: ČT a Plum Production.
Ono je underground a underground. Já si třeba myslím, že žiju taky docela undergroundově a nepotřebuji k tomu žít v chudobě a smrdět alkoholem. Pro mě osobně je to spíše o nastavení mysli. Klidně si domů pořídím kvalitní sedací soupravu do U od velké firmy a nebudu se kvůli tomu cítit o nic méně undergroundově. ;-)
OdpovědětVymazatDobrý den, částečně jsem se undergroundu, byť jen hodně povrchově, věnovala v mém článku na webu Muzikanti a kapely. Najdete ho zde. Obecně je to téma spíše hudba za socialismu a jejích pět tváří – tedy od undergroundu a disentu až po tehdejší popík ala Michal David. ;-) Tak kdyby to někoho zaujalo, může na ten web mrknout a dát vědět, co na to říká.
OdpovědětVymazat