Label Polí pět
(někdy psáno také Polí5) vloni vydal sedmnáct původních
českých titulů na pevném nosiči: stal se tak mimořádně
intenzivním podporovatelem zdejší hudební kultury.
„V žádném jiném
českém labelu není ta osobní angažovanost tak zjevná,“ řekl
před několika lety muzikant a divadelní tvůrce Tomáš Procházka
(B4, Handa Gote, Federsel a Makela) o vydavatelství Polí pět.
Kvantita titulů by pochopitelně nebyla nic platná, kdyby sám
katalog značky byl příliš amatérský, zaměřený na jediný
úzký styl nebo hrající na prověřené jistoty. Ale Josef Jindrák
skutečně přidává k českému hudebnímu příběhu další
kapitolu. Podstatný je dosavadní vývoj značky: před deseti lety
vyšel Jindrák z náklonnosti vůči zdejší alternativě ve starší
podobě, jejíž zajímavost a živost už poněkud odkvétala.
Instinktivně však držel krok s děním a najednou měl v katalogu
dost věcí myšlenkově čerstvých: jako by červenou nití byl
spíš „punkový étos“, vnitřní pocit undergroundu, a ne
stylové prostředky.
V husté produkci
roku 2014 na značce Polí pět nevyšlo žádné z jejích „velkých
jmen“ (Petr Nikl, cenami ověnčení B4), nejkřiklavějším
titulem se stalo album coververzí U nás v garáži dua
Tvrdý/Havelka. V druhé polovině roku tu vyšla řada debutů: od
songů napojených na trendy po otevřený tvar navazující na
osobnosti typu Milana Grygara a Josefa Hiršala.
IDDQD, formule
božství // Když do temně gotických a industriálních zvuků zpívají
Schwarzprior „s erekcí vypáleným městem“, napadá nás, že
ostravská scéna má opravdu svá specifika. Trio (…) se objevilo
na scéně už pár let zpátky, na album už obeznámené publikum
nějaký čas čeká. Schwarzprior si možná leckdo vybaví jako
hosty kapely Vanessa z „kokaino-biblického“ vydání Tečky
páteční noci. Pár kritiků potom napsalo, že vedle ploché pózy
Vanessy byli Scharzprior skutečnou hudební opozicí, pichlavou,
nepříjemnou a přitom přirozenou.
Zvuk alba, pro nespřízněné uši dost stejnorodý, je jasnou
vizitkou: Schwarzprior vyznávají retro nedávna, elektroniku
evokující jednoduchý (až osmibitový) zvukový svět počítačových
her: jako by se nechuť vůči skutečnému světu promítla do
stavění malé pevnosti z věcí spatřených během dospívání na
monitoru. Koneckonců, název alba iddqd
je „tajným“ heslem, které znali uživatelé populární hry
Doom: po zadání propůjčovala hráči božské vlastnosti.
Schwarzprior se cítí spíš sražení z nebes jednou provždy:
husté basy potahují celé tracky temným filtrem, přebývání ve
stínu se tu jeví jako stabilní životní styl: trochu Ostrava,
trochu špinavá část matrixu. Kompletní text songu Disco
zní: „Monolog
– Tma – Lady gaga“ (slogan
se opakuje), „introvertní disko“ (něco jako refrén,
opakuje se), „buď něžnej –
buď temnej“ (slogan se
opakuje).
Lze se hádat o to, zda se Schwarzprioru podařilo překročit
zásadní hranici: natočit album i pro jiné publikum než to předem
přesvědčené. Asi se to nestalo: ale nejlepší skladby Železem
rty nebo Frau Dust dobře
ukazují, proč je třeba brát tuhle generaci vážně. Úplně se
už odřízla od rockového kořene české scény, z minula se snad
může vázat k extatickému básnění Pavla Zajíčka, ale zároveň
má v sobě adolescentní odpor posttechnologického undergroundu. A
pochopitelně se nachází „v zóně se svým princem“, v
samozřejmém zjevení queer ducha, lhostejno, zda to někoho
provokuje nebo nechá nevzrušeným.
K radikálnosti patří i to, co kapela udělala po vydání:
předběhla piráty a bez ambice vydělat zavěsila své album na
portál Ulož.to. Je to spíš symbolický akt: bezplatně lze
download získat i na stránkách vydavatele. Takových pět tracků
z alba za to stojí.
Hudba na pár
facek // Svět volné
improvizace v Česku dlouho patřil mezi ta nejvíc ezoterická patra
hudby. Ale generační posun udělal své: leccos podpořily pokusy
amatérů s osobními počítači, azyl poskytuje pár akademických
pracovišť, nepochybný vliv navíc v totální odpovědnosti při
improvizaci se pro mladší generaci skrývá dobrá forma odporu
vůči všem klišé – i těm na „alternativní“ scéně.
Sdružení The
Pololáníks (někdy by měly kapely víc uvažovat, než si přilepí
na čelo infantilní a nevýstižný název) je výbornou „případovou
studií“ čerstvé generace, která hudebně zrála v posledním
desetiletí. Přes rychle dostupný webový archiv mohla poslouchat
nové hrdiny: abstraktní elektroniky, populární legendy, které si
paralelně s hity užívají speciálnější tvorbu (Mike Patton,
Lou Reed, Sonic Youth, Miles Davis), jazzové podzemí s punkovou
vervou, hledače nových struktur, ticha, noisu, hudby dlouhých
prodlev.)
Album Náměť
je takhle přelétavé: syntetizuje různé polohy freejazzu, volné
improvizace a experimentu, dnes je víceméně samozřejmostí, že
inspirace z elektroniky se přelévají k akustice a naopak. Syntéza
tu trochu evokuje nevyhraněnost, takhle občas hrávají hudební
teoretikové, kteří chtějí podotknout své k různým směrům,
jež je zajímají. Ale když se rozhlédneme do světa, vidíme, že
v dnešní pozdní době je tahle stylová kombinatorika čím dál
běžnější. V dlouhých skladbách (Ručej) evokuje
asociativní surfování, průchod portály různých souvisejících
poloh.
Je
znát, že The Pololáníks mají ambici ovládat dobře nástroje,
zároveň se nenechávají spoutávat instrumentálním mistrovstvím.
Před dvěma sezónami byli na koncertě spíše učni s touhou růst:
to nastalo. Studiové album navíc přísně sestříhali (delší
rozevláté lety kontra kratší monotematická intermezza),
vytvořili tak soustředěnou vizitku. Trochu tak navázali na rok
staré album starší improvizující party IQ+1 (v čele s Petrem
Vrbou, také u Polí5): i ono je vydestilované pozorně a do
hutnosti, která ukazuje kapelu v lepší kondici než na většině
koncertů. Ale to je právo, které nahrávce nemá smysl upírat.
Obě desky se tak dají poslouchat opakovaně, s radostí, možná
jsou dnešní paralelou k nové hravosti, jakou před třiceti lety
představovali Bittová & Fajt či Jablkoň. Mimochodem, o téhle
scéně by určitě měli vědět divadelní tvůrci: je to silný
pramen možných nových spoluprací.
Takzvaný
„fun fact“, čili fakt pro zasmání: The Pololáníks se nechtě
připletli do situace „medializované facky“, kterou při
vystoupení v prostoru Tranzitdisplay schytal básník
a performer Jaromír Typlt za údajnou apolitickou linii od levicově
naladěných hostů – čas ukázal, že to bylo spíš přitroublé
nedorozumění než názorový manifest. Typlt teď také
figuruje v katalogu Polí pěti: byť jeho aliance se skladatelem a
elektronikem Michalem Ratajem evokuje spíš kurážnější
rozhlasový tvar než náplň elpíčka.
I
když i to je relativní: experimentální „fónická“ poezie
Ladislava Nováka vycházela s ohlasem na deskách ve Švédsku,
rakouský klasik absurdity a experimentální poezie Ernst Jandl po
dekády spolupracoval s Vienna Art Orchestra. Album Škrábanice
/ Scribbles navazuje právě na
tenhle rodokmen: s tím zásadním posunem, že hudba tu vychází z
velmi současných elektronických technologií - jejichž zvuk mnoha
uším neasociuje o mnoho víc než právě samotnou techniku. Michal
Rataj strávil dost času komponováním hudby pro filmy Roberta
Sedláčka (kompletní cyklus České století,
předtím Rodina je základ státu),
ale tady se projevuje jako hledač nového zvukového terénu.
Má
to svá úskalí: Typlt v útržcích promluv naráží na samotný
vznik textu, psaní, řeč, úskalí tvorby. Když se zasekne u slova
„zadrhnuté“, zádrhele v textuře hudby s tím nějak
korespondují, ale vlastně na dost jednoduché úrovni. Další
komplikace: Typlt mumlá občas dobré náznaky příběhů („poslals
mi to na starou adresu... pošli mi to radši na tu ještě
starší...“), ale hraje: v tomhle připraveném tvaru nedokáže
být tak spontánní jako autorští zpěváci, deklamuje. Kuráž a
nápaditost se tu potkávají s jakousi old school akademičností:
pořád si odsud lze brát inspiraci, vášeň je ale přebita
rozvahou.
Trilobit ve
fernetu // Kdyby desky byly
nápoje, album Saši Niklíčkové by bylo nefiltrované pivo.
Poměrně výjimečně se na značce Polí pět objevuje tvroba jaksi
hospodská, i když nakonec s autorskou pevností, která se
vyznačuje něčím víc než schopností zahulákat a překřičet
akordeon a cinkající půllitry. Je to zároveň zpráva o podobách
hudby, které jsou médiím a světu virtuálních sítí často
skryté. Saša Niklíčková vyšla z amatérské kabaretní scény v
pražských Nuslích, lze ji vidět na videích z finálních kol
Porty (kde publikum dodnes volá „umí!“). Ale nejvíc jí sluší
něco mezi hospodou a klubem: což dobře vyhmátl hudebník,
performer a publicista Alex Švamberk, který album Kam nepřijde
den produkoval.
Ta píseň je o tom, jak iracionální a sebedestruktivní rozhodnutí provádíme, když se rozvoní podvečerní zahrady. To je rafinovanější poloha: na desce se ovšem i skanduje refrén „fernet – vodka, kontušovka becherovka“, jsou tu tedy i kusy, u nichž si domýšlíme kulisu pípy a vstřícné pořvávání publika po pěti pivech. Přesto není deska naivní, spíš ví, kam patří: a je úleva, že se tu neshledáme se zlozvyky jiných harmonikářů: textařskou zaumností a krkolomností Radúzy nebo Nohavicovým pomrkáváním na dav. Asi nejblíž je Niklíčková Vaškovi Koubkovi: jak vypravačstvím, tak syrovostí mixovanou se schopností trefit občas skutečnou poezii.
„Jseš trochu divnej, ale to nevadí,“ prohlašuje Saša Niklíčková. Ona sama je tak trochu anomálie: nikoli trilobit odkrytý pod zapomenutou pípou ve čtvrté cenové, ale jeho současný živoucí potomek. Vida, ono to přežilo a zmutovalo: Karel Čapek dobře věděl, že „písně lidu pražského“ jako městský folklór přežijí éru, kdy o nich psal.
Schwarzprior: iddqd.
The Pololáníks: Náměť.
Jaromír Typlt / Michal Rataj: Škrábanice / Scribbles.
Saša Niklíčková: Kam nepřijde den.
Všechna čtyři debutová CD (a free downloady) vydalo Polí5, 2014.
Žádné komentáře:
Okomentovat