V pondělí jsem po
čase znovu dorazil na koncertní cyklus Jazz na Hradě. Ihned jsem
propadl jeho nezaměnitelnému kouzlu, které se na první pohled
ohlašuje solidní kolekcí dražších (a přece ne vždy pěkných)
obleků a kolagenových rtů v publiku.
Přicházeli jsme
kolem vkusného soklu s automobilem BMW, značky, která akci ve
Španělském sále sponzoruje. Moderátorka na úvod pravila, že
aby skupina mohla zahrát, musí nejprve proslovit zahajovací řeč
pan prezident. Tak se také stalo. Dotyčný povstal ze svého
stálého místa v první řadě a promluvil krátce o sobě.
Nechal žertem hlasovat, zda má uspořádat ještě do konce svého
funkčního období koncert, a když se publikum zdráhalo hlasovat,
trochu se zlobil, možná již ne žertem. Pohovořil také o tom, že
"když na mě střílejí v Chrastavě, tak tady pak musíte
procházet bezpečnostními rámy." V publiku, namixovaném z a)
nadšených posluchačů a b) nadšených poutníků do blízkosti
pana prezidenta, byl i vydavatel Karel Vágner, který vydal už
šedesáté CD z tohoto koncertního cyklu. Je zajímavá náhoda, že
právě na tuto sérii se najdou po léta prostředky k dokumentaci:
naši pořadatelé jiných cyklů by se měli více snažit, aby za
Jazzem na Hradě nezaostávali.
Američtí hudebníci
hráli výtečně, až by člověk zapomněl, kde je. Organizátoři
s nimi prý před hraním vedli malé jednání, aby nepoužívali
přespříliš moderní či expresívní prostředky: tuto starost,
domníváme se, měli v souvislosti s architekturou
Španělského sálu, ke které by se divočejší styl skutečně
nehodil. Na závěr večera se jedlo, pilo a hovořilo.
Poslyšte, Hrad je
Hrad, ten známe: ale musel jsem myslet na roli české jazzové
scény v těch téměř devadesáti „kulturních akcích“
posledních let. Jestlipak nějaký insider ze zdejších jazzových
kruhů napíše s koncem Klausova období o téhle animozitě, jíž
se domácí jazzmani (kteří v programu převažovali) po léta
tak pasivně účastnili? Vystačí si s alibi, že takové
pozvání se dnes neodmítá, anebo někdo dozná, že tu dominoval
pocit „honorář a konexe se jednou můžou hodit“? Kdoví: možná
se vyrukuje s tvrzením, že tu Hrad nechal vzniknout nové
cenné skladby, že zasel impulsy a inicioval spojení, jež žily
dalším životem, že využil svého výjimečného postavení a
pozval českému publiku vzácně dostupné osobnosti. Já si myslím
opak: že to bude zhodnoceno jako další z aktivit prezidenta,
který nerad pouštěl ke slovu elity.
11.7.2012 jsem shlédnul mmch. výborné Mike Stern / Richard Bona Band featuring D. Weckl & B. Franceschini na Staroměstském náměstí. Jasně, že se tam Václav II vetřel a publikum to ocenilo pískáním. Muzikanti by prostě měli odmítnout se na něčem podobném podílet, ale chápu, že v případě zahraničních hudebníků neznalých realit to může být problém.
OdpovědětVymazatNemohu se zbavit pocitu, že na jazzu je něco přirozeně "levicového". Spojení jazz a Klaus mi přijde hodně nevěrohodné (stejně jako jazz a Bém). Představení, které popisujete - nevkusné suity, luxusní bavorák na soklu, klausův typický sebestředný projev - je mimořádně nechutné. Bohudík, je ještě hudba...
OdpovědětVymazatDalibor
Jazz je pro mě hodně zajímavá muzika. Jak tu někdo říká, že je tam něco levicového, tak toho si mimochodem všimli v šedesátých letech komunisti, když ho protlačovali jako hudbu utlačované americké třídy – dělnictva. Ale dneska beru jazz jako jeden z nejmodernějších žánrů, který se nebojí experimentovat. Nedávno jsem viděl koncert, kde naplno jeden umělec využil dechový syntetizátor. To byl fakt bonbonek před spaním. ;-)
OdpovědětVymazat