Vladimír
Vlasák, který teď zemřel v necelých pětapadesáti, byl součástí
zásadní generace hudebních publicistů. V osmdesátých letech
bylo hodně o čem psát, na scéně nebylo málo (básnících i
subverzivních) písničkářů, a co teprv „nová vlna“, jak se
říkalo všem těm kapelám od Jasné páky a Garáže po Dybbuk.
Víceméně všechny je pořád někdo zakazoval. Nezávislí
publicisté byli pro tuhle hudební generaci hlavním médiem: rádio
a televize je ignorovalo, a tak kronikáři, promotéry, advokáty a
konspirující ochrankou se tehdy stali Jiří Černý, Jan Rejžek,
Vojtěch Lindaur, Josef Vlček, Aleš Opekar, Ivan Hartman, Vladimír
Hanzel, Jarmila Poláková, Lenka Zogatová, Karel Prokeš, Saša Neumann a další - a taky Vladimír
Vlasák.
Něco
se dalo odbýt v oficiálních
časopisech, leccos proklouzlo v nenápadných titulech okolo. Vláďa
se stal šéfredaktorem Echa – zpravodaje semaforského Jonáš
klubu, který byl sice formálně zřizován armádním Svazarmem,
ale z kulturního programu by to nikdo nepoznal. Navíc v druhé půli
80. let se
Jonášovci
(občas
až moc soustředění na tradici V + W a S + Š)
otevřeli
nezávislé kultuře s dravostí, která pomáhala hnát dekádu
vpřed k pádu režimu. Vlasák v Echu tiskl Mertu, Koubka, Skoumala,
ale taky přebíral materiály ze samizdatů (O divadle, Kavárna
AFFA) nebo amerického Rolling Stonu. Byl to časopis, na jehož
každé číslo se napjatě čekalo. Musím říct, že vedle tohohle
průvanu svobody mě zpráva o Vladimírovu řadovém členství v
KSČ nechává chladným.
Zároveň
psal Vláďa do obou tehdejších časopisů o popu: Gramorevue a
Melodie. Po Rejžkových posměšných recenzích soc-hvězd ze stáje
skupiny Kroky se ochránci Františka Janečka už o Gramorevui
zajímali. Tak se stalo, že Vlasákův lapidární, realistický
popis koncertu Kroků nemohl vyjít. Byl tak přesný a krutý, že
když se četl na večírcích nahlas, lidi se váleli smíchy.
To
všechno jsou důvody,
proč mě v poslední době nesmírně
otravovaly nadřazené soudy mlaďochů o "nemožně
hodném"
kritikovi. Před svými pozdními mladofrontovními léty toho zvládl
dost na to, aby ho člověk respektoval. Studoval scenáristiku, a
asi proto psal občas recenze jako absurdní dramatické scény.
Vzpomínám
si, jak v jednom textu v
Rock a popu nechal
brutálně rozstřílet Nové Zelenáče Mirka Hoffmana skutečnými
kovboji. Když
jsem spolu s ním šel dělat rozhovor s Vlastou Třešňákem, zažil
jsem ho jako nevšedně empatického posluchače, který ví, nač se
ptát a kdy mlčet. Jako
redaktor dával druhým prostor pro divoká témata a divoké soudy.
Byl první člověk, od kterého jsem slyšel návrh, že by si česká
média už měla začít všímat domácí elektronické produkce.
Měl
v povaze mírnost a plachost: ale hlavním důvodem jeho nevýrazného
pozdního psaní byla myslím únava. Zůstal
v MF Dnes příliš dlouho: nastoupil v roce 1994 a byl
tu
dvanáct let. Nedokázal dost dobře vzdorovat požadavkům
mainstreamového deníku: později navíc vedl oddělení Jan Kábrt
(dnes zástupce šéfredaktora v Blesku), který vtiskl kulturní
stránce rysy Matějské pouti tak jako žádný jiný šéf té
rubriky v Česku. Obávám se, že žádné Vladimírovy články,
jež by bylo dobré uchovat, Kábrtova strategie nepřinesla.
Ale
ještě jsou tu ty, co za to stojí. Vladimírova
smrt mimo
jiné připomíná,
že tu zatím nemáme žádnou antologii českého
psaní
o hudbě z osmdesátých a devadesátých let. Měla
by vzniknout: aby si čtenáři z blogerské éry porovnali pár
věcí.
Škoda tohoto publicisty a milovníka hudby. Velice rád bych si od něj přečetl ten report koncertu Kroků Františka Janečka, ale samozřejmě nikde není k sehnání. :(
OdpovědětVymazatPo tom článku už několik let pátrám ale bohužel také bezvýsledně. adam
OdpovědětVymazat