Komentáře, v nichž bych dával průchod tomu skeptičtějšímu, co mě napadá, když vidím českou scénu, nepíšu často. Ale občas jo. Tohle je pro mě, upřímně řečeno, jeden z nejpodstatnějších textů mezi těmi, co jsem umístil za poslední léta do nenápadné nudle čtvrtečního sloupku.
Ve
dnech po volbě
myslím na muzikanty. Stovky z nich můžou
mít trpké, ale i dobré pocity: ve čtyřiceti
městech
podpořily
svého kandidáta Nedělní
nocí s Karlem, hrálo se zadarmo, vstup byl volný, do spousty klubů
se pro velký zájem lidi ani nevešli
a poslouchali z vymrzlé ulice. Teď,
po volbě,
se mnozí sami sebe ptáme: co bylo „špatně“?
Co víc a účinnějšího
jsem mohl sám za sebe udělat?
A co podpora od hudebníků:
byla ideální, nebo mělo
něco
být jinak?
Samotné
koncerty pro Schwarzenberga byly fajn. Sešli
se stejně
smýšlející
voliči,
v příjemném
prostředí
se stmelili, případně
i trochu nachmelili. Ale ta noc byla krátká a proběhla
na poslední chvíli. Měla
typický rys předvolební
kampaně:
snažila
se dohnat to, co mezi lidmi nežije
dlouhodobě.
Co tím chci říct?
Kapely
manifestačně
hrály „za Karla“: včetně
některých,
u nichž
takové angažmá
vyznělo
překvapivě.
Vždyť
po celá předchozí
léta z jejich muziky znělo
spíš
společenské
bezvědomí,
otrávená nechuť
myslet na důležité
věci
a lokální rozbředlost,
která rezonuje s druhým z kandidátů
a jeho life-stylem. Zdaleka při
tom není třeba
myslet jenom na Olympic, kolem jehož
angažmá
se nadělalo
trochu víc řečí:
ať
to Petr Janda neodnese za všechny.
Ale je prostě
zřejmé,
že
z těch,
kdo hráli jeden večer
upřímně
„pro Karla“, leckdo svým působením
už
dlouho šíří
atmosféru „pro Miloše“.
Hudba
totiž
není automaticky bůhvíjaká
ctnost: odráží
všechno
v člověku
a všechny
síly ve společnosti.
Dá se v ní slyšet
rockerství rebelské, ale taky pivní a plné obav z čehokoli
neznámého. Dá se v ní najít útěk
k dokonalé, super a obdivuhodné hráčské zručnosti, abychom
nemuseli bojovat s významnějšími
překážkami
světa.
Docela snadno tu od nejlepších
úmyslů
sklouzneme k závislosti na vyvýšeném
pódiu, reflektoru a potlesku.
Nemyšlení,
setrvačnost,
klapky na očích, únik od podstatného k čím dál obtížnějšímu uspokojování ega:
to není výsada Zemanovy generace, prorůstá
napříč
dekádami a žánry.
Být muzikantem a vidět,
že
velké části
publika stačí
píseň
jako dráždidlo
emocí –
a zůstat
u té dobré obživy
a veřejného
vlivu jednou provždy:
je to kultura pro Karla, nebo je to to samé, co dělá
ve svém oboru Zeman?
Není
to žádné
extra odhalení. V hudbě
(a nejen v popu) to tak vždycky
fungovalo. Po celém světě.
Ale není to nijak nevyhnutelné: však
taky během
koncertů
pro Schwarzenberga hrálo dost muziky, z níž
vyzařuje
to lepší,
co jsme si s tímhle kandidátem mohli spojovat: pozornost vůči
světu
a naší
době,
sebenáročnost,
tolerance, odvaha dát prostor těm
kolem sebe... A další
věci,
které nakonec nezvítězily.
A
pokud by se snad nějací
muzikanti cítili dotčení
a deprimovaní z toho, že
je někdo
vidí blíže
Zemanova pólu společnosti,
ať
nejsou smutní. Naopak, mají důvod
slavit! Dostal přes
dva a půl
milionu hlasů:
přátelé,
v Česku
máte široké
publikum a jistě
se vám bude i dál dostávat ohlasu a prostoru.
(LN, 31. 1.)
Žádné komentáře:
Okomentovat