14. 7. 2013

Požár u Joža Ráže // Petr Marek pro Celnici ČT


Jožo Ráž má ve své pracovně za zády velký plakát na koncert Elánu v newyorské Carnegie Hall. Stojí na něm: „Legendary Czech-Slovak rock band“. Elán byl svým ohlasem vždycky „federální“ kapelou. Proto za Rážem zajel i filmař a muzikant Petr Marek při natáčení dokumentu Hledání ztraceného pokladu o tom, co může v budoucnu spojovat Čechy a Slováky. Groteskní a hravý film plný absurdit uvede ČT v rámci česko-slovenského projektu Celnice – Colnica.

„Vy v Čechách fungujete na úplně jiných vibracích,“ praví tu filmařům slovenská věštkyně Annamária Higginsová. „Slováci jsou těžcí, v Čechách se dobře létá. Ale u nás je blíž ke zřídlu,“ pojmenovává rozdíl mezi „rozvinutější“ a „autentičtější“ části bývalé federace. Rozumování Joža Ráže, který během rozhovoru založí požár (doutníkem) a zase ho uhasí (minerálkou), je fascinující sledovat: na obsahu slovních klišé málo záleží, spíš se tu jen valí vpřed projev vůle kohosi, kdo je ve veřejně vlivné pozici vítěze.

Jinak se tu mluví s nehvězdnými lidmi. Od úvodní postrockové interpretace Nad tatrou sa blýska až po závěrečný béčkový zombie klip se Štefánikem a Masarykem vstávajícími z hrobů – všechno se skládá do resumé, že k vytvoření české a slovenské identity se nejdříve budeme muset zvednout z „hrobového“ dna. Věštkyně-politoložka nabízí ezoterický přesah: „Abychom se spojili na jiných úrovních, bylo třeba se nejprve rozdělit.“

Petra Marka cosi spojuje s dalšími autory mladší střední generace, třeba ženskými raperkami Čokovoko. Ani jeden z nich nepatří k pražskému centru, zároveň se nepokládají za příslušníky alternativní tvůrčí elity, která je vždy zčásti intelektuální. Marek a spol. díky tomu „vysílají na jiné frekvenci“: se zájmem reflektují amatérskou tvorbu, vesnický naivní odraz tvrdého rocku i popu. Sledují bulvár a kýč: i ty se přece občas „prořeknou“ a ujede jim něco, co lze vnímat jako shrnující symbol či metaforu.

Jsme zvyklí na to, že v domácích filmech vídáme pravidelně tytéž sociální skupiny Čechů a Slováků: herce (v hraných filmech) a myslitele, elitu či výjimečné osobnosti (v esejistických dokumentech). Markův casting jde evidentně do jiné společenské vrstvy: k obyčejným lidem, méně známým kapelám, široce distribuovaným mediálnám obrazům. Cílem není oslavit všednost: ze „všedního“ materiálu se ve střižně budují docela rafinované metafory. Filmař se tu přitom nevyvyšuje nad ty, jejichž výpovědi sestříhává: spíš občas rozpačitě klopýtne právě tak jako oni. Naposledy slovo „sociální“: právě v přirozeném spojení s nižšími a přehlíženými sociálními skupinami je výlučnost a silná hodnota Markových filmů. Díky tomu by mohly přitáhnout i ty, kdo jinak experimentátory s obrazem pokládají za izolované od života: je to přesně naopak, ukazuje Hledání ztraceného pokladu.


Žádné komentáře:

Okomentovat