... aneb ad biografie Leonard Cohen: Pozoruhodný život. Článek z ledna 2013 sem dávám coby akceleraci napětí před nedělním koncertem.
Jiří Černý napsal, že tolik lidí
mu telefonovalo, jen když zemřel John Lennon. Po pražském
koncertě Leonarda Cohena (v roce 2008) si tolik lidí přálo
prodloužit ten zážitek ještě sdílením, tak špatně se o něm
mlčelo! Jako by – po všech zdejších koncertech Boba Dylana,
Paula Simona, Rolling Stones, Mc Cartneyho – se konečně šťastně
uzavřel dlouze klenutý oblouk, jako by se potvrdilo, že cosi
formativního ze šedesátých let je skutečně tak silné, a
dokonce dosud živé, jak mnozí doufali.
Biografie Leonard Cohen: Pozoruhodný
život je dovedena až do roku 2012 a dobře tak dokumentuje i
návrat kanadského básníka, tuláka, songwritera, milovníka a
židovského budhisty na scénu po letech v klášteře. Je to
paradox: jsme sice vděční za to, že i po sedmdesátce dokončuje
nová alba Dear Heather a Old Ideas -
ale ještě víc než texty a nahrávky svět přivítal, že se
Cohen vrátil na scénu, že lze zase sledovat jeho gesta, ponor do
písně i zdrženlivost, výraz, který se nezříká emocí a
zároveň je s rozmyslem ovládá. Hloubka
a pop; žalm
a monolog svůdce; dotek
duchovna i bohémství:
to všechno ještě pořád
předává Cohen s velkou vřelostí.
Velšský
autor knihy Anthony Reynolds je sám muzikant (jeho kapela Jack byla
v devadesátých letech úspěšná), zároveň publikuje texty o
autorském popu (napsal knihu o Scottu Walkerovi). S Leonardem
Cohenem se nikdy nesetkal, snad proto tu popisuje opatření na
koncertních turné, během nichž zpěvák nepřijímá návštěvy.
Reynolds ale mluvil s mnoha lidmi kolem Cohena – jeho
ženami, dětmi, přáteli, spolupracovníky. Jeho kniha je tak velmi
dobrou sumou svědectví: jen občas máme pocit, že Reynolds vděčně
cituje jako fakt Cohenovy výroky, které možná není třeba brát
příliš vážně. Třeba ten, že nechce zpívat písně druhých,
protože se neumí naučit melodie, které nesložil: není tohle
spíš sebestylizační gesto básníka?
V sedmdesátých letech byl Cohen tak
nejistý a nevýrazný, že ho postupně odepsal i jeho domovský
gramofonový label Columbia. V osmdesátých letech se ovšem zase
našel: čím to? Kniha to říká mezi řádky: sedmdesátá léta
měla ještě příliš malý odstup k dekádě sixties, z níž
Cohen coby autor písní vzešel. Autoři tápali a zjišťovali, zda
je třeba ze šedesátých let „vyrůst“ a hledat pokračování
příběhu, nebo zda se k tehdejším poetikám bez komplexu vracet a
variovat je, protože tu byly nalezeny nadčasové formy. Sedmdesátá
léta pro Cohena vyvrcholila pokusem o desku málem symfonickou – s
producentem Philem Spectorem po boku, který opuletním zvukovým
přívalem sloužil svému egu a ždímal z posluchačů emoce. Album
Death of a Ladies´ Man (1977) se tak stalo rozporuplně
přijatou zvláštností, o níž si mnoho lidí pamatuje hlavně to,
že při rozhádaném natáčení vytáhl Spector na Cohena pistoli
(a Petru Hapkovi tu posloužil song Paper-Thin Hotel jako dost
přímočará inspirace k Levandulové). Oproti tomu
antipopově jednoduchý zvuk Various Positions (1983) nejenže
nikomu nevadil, ale přinesl i nejrozšířenější Cohenův hit
Hallelujah a provždy vrátil stárnoucího Kanaďana na
hudební mapu.
Příběh alba, s nímž se Cohen
odrazil ode dna kariéry zase vzhůru, má pár pozoruhodných
momentů. Když svému příteli a producentu Johnu Lissauerovi
přehrával v hotelu nové písně, měl s sebou (tehdy skoro
padesátiletý) Cohen kromě kytary novou hračku: přistroj značky
Casio. Normální profesionální muzikanti se s bakelitovými
kláveskami nezahazovali, ale funkce rytmického doprovodu, který se
ozval po pouhém stisku jedné klávesy, Cohena omámila. Reynolds v
knize tvrdí, že básník měl Casio rád i proto, že sám nikdy
nedokázal zvládnout skutečně pravidelný rytmus při hře na
kytaru. O takovém tvrzení by se dalo po stovkách koncertů
pochybovat: ovšem pravda je, že velcí autoři byli nejednou
chabými hráči (Reynolds: „Dokonce i Irving Berlin dokázat hrát
na klavír jenom v jedné tónině a na její změny si na něm musel
nechat udělat zvláštní páčku.“).
Lissauer v té době pracoval v
nahrávacím studiu se supermoderním synclavierem (klávesami s
vnitřním malým počítačem) milionové ceny: ale věděl, koho má
před sebou. Mnoho aspektů na albu profesionalizoval (také obohatil
sled akordů v Hallelujah, aniž by se nechal zapsat jako
spoluautor), ale jednoduché bicí a basy z Casia milému Cohenovi –
na části alba – nesebral. Jen je prostřídal živějším
doprovodem: ovšem třeba pro slavnou Dance Me To The End Of Love
nenašli lepší rytmiku než tu z laciné mašinky, při níž Cohen
píseň vymyslel. Zvukově tedy desky stála jednou nohou ve starém
country folku, druhou pak v dobové elektronice, ale vlastně bez
ambice honit módu. Hallelujah se později stala jednou z
nejnahrávanějších písní vůbec: ale tady, přes výrazný text,
zas až tak nevyčnívá. Černá studiová skupina Soul Train ji
natočila bez nadšení či poznámek, jako jeden z mnoha rychlých
úvazků.
Pointou se stalo předání hotového
alba nahrávací společnosti: rozhodla, že s ním bude obtěžovat
jen evropské posluchače a že vůbec nebude uvedeno na
severoamerický trh (tedy tehdejší největší). Cohen, který prý
nesnášel obchodní jednání, šel kvůli tomu navštívit šéfa
vydavatelství Yetnikoffa. Byla to dekáda čerstvě spuštěné MTV,
hudební průmysl měl skvělé zisky, Yetnikoff měl pověst
kokainového ředitele. Vysvětlil Cohenovi, že je „báječný“,
ale patrně „ne dost dobrý“ pro trh. Bohužel nemáme žádný
ředitelův komentář z pozdější doby, kdy se Hallelujah stalo
jednou z nejnahrávanějších písní vůbec. „Byli to právníci,
kteří rozhodovali o umění,“ komentuje tehdejší stav
nahrávacích společností producent Lissauer. Zároveň uznává,
že s Cohenem pro ně museli představovat výjimečný případ: při
vzniku alba vůbec neuvažovali o marketingu a úspěchu. Zvuk mezi
country a Casiem jim budiž svědkem.
Cohen
se vrátil do hry. Lidé v
něm mohli cítit hloubku autentického folkrocku šedesátých let i
zralost popového šansonu sedmdesátých. Navíc mu hlas sestoupil o
malou tercii níž: odnynějška rezonoval výjimečně hluboko (což
zní lidské psychice vždy důvěryhodně), s nonšalantní
lehkostí. „Byl to hlas
člověka, který prošel různými životnmími zkouškami a cítil
se unavený,“ píše
Reynolds. Nedal se zaměnit:
během pár let jeho písničky nazpívali Nick Cave, John Cale, R.
E. M. a Pixies. Sám Cohen koncertoval,
vyšla mu sbírka básní, dostal malou roli ředitele Interpolu v
krtimiseriálu Miami Vice (režisér Michael Mann do epizodních rolí
pravidelně lákal celebrity včetně Milese Davise). Další dvě
alba I´m Your Man a
The Future definitivně
způsobila, že o něm noviny psaly jako o „žijící legendě“.
„Cítil jsem se jako Humphrey Bogart,“ líčil
Cohen období, kdy v Paříži seděl u barových pultů a psal
texty. Podle jeho životopisce na něj měla blahodárný vliv jeho
tehdejší milenka, francouzská fotografka – tím, že byla
neúnavně činorodá a pracovitá.
Druhým pólem
probuzené aktivity bylo veřejné tajemství: ve smlouvě na koncert
byl bod, podle něhož v zákulisí musel být dostatek červeného
vína. Sám Cohen mluvil o povedených koncertech slovy, která byla
bonmotem jen napůl: „Víno k nám bylo milosrdné...“ Když se
ho jakési noviny ptaly, co by vepsal do dotazníku jako své
oficiální povolání, bez zjevné nadsázky odpověděl: „Hříšník.“
Malé klávesy, talmud a cigarety
značky Peter Jackson: tohle prý měl Cohen vždycky s sebou. Dnes
může znít klávesový zvuk alba I´m Your Man pitoreskně:
ale není přetechnizovaný, vždyť se tu pořád proplétají
východoevropské housle nebo středomořské buzuki: songwriter
nestavěl kapelu „popově“, ale spíš jako by to byla banda
tuláků, kteří na sebe narazili na cestách. Recenzentský
kompliment „nejelegantnější deprese na světě“ (z dob The
Future) má opodstatnění, ale
nepostihuje to naplnění a radost, o které je člověk po těchhle
setkáních bohatší.
O Leonardu Cohenovi už bylo napsáno
víc knih. Ta Reynoldsova nepochybně podává širší a čitelnější
zprávu než Leonard Cohen – Život v umění Iry Nadela,
kterou u nás vydala Votobia. Zároveň letos s velmi slušným
ohlasem vyšla anglicky Cohenova monografie I´m Your Man od
Sylvie Simmonsové – britské rockové novinářky z hudebního
časopisu Mojo, která má na kontě biografie Neila Younga a Serge
Gainsbourga. Kdo chce, může provnávat: anebo se jen nořit do
samotných nahrávek, videí a knih Leonarda Cohena. Silným
resumé pak může být nový náhled na tradiční formu písničky:
navzdory odlišným trendům, bídě komerčních písní,
amatérizaci na síti a slábnoucí pozici poezie může být „věž
písně“ („tower of song“, řečeno s Leonardem Cohenem) pořád
zásadní formou, připravenou přijmout vyvážený um prostoty a
rafinovanosti nových autorů – a zasáhnout široké publikum
hluboce a nadlouho.
A pak ještě
přináší Reynoldsova čtyřsetstránková kniha jedno uklidnění.
Ani s ní se nedozvíme žádné racionální vysvětlení, kde se
bere talent Cohenovy ráže, jakých se objeví pár za století.
Žádné komentáře:
Okomentovat