Vydavatelství Polí pět přináší
v posledních letech dost cenných impulzů... jak zdejší čtenáři vědí, takže tenhle perex z Lidovek bych na blog ani nepsal. Takže- dvakrát novinky z Polí pěti. Za poslech stojí
především překvapivý postrock nového dua Sousedi.
Kapela s ultracivilním názvem Sousedi
je na scéně nová, i když oba její členové jsou zkušení
muzikanti středního věku. Violoncello a kytara, tedy Karel Žďárský
a Martin Peřina, se na albu Purpura Echo potkávají v lehce
hypnotických strukturách, kde nad opakovanými figurami plachtí
volné melodie. Je to hudba na hranici lyriky a velké citové
uměřenosti, má cit pro vývoj i pozdržení. Elektronické efekty
dělají sound psychedeličtějším, pořád je tu však dost
prostoru pro flažolety a jemné akustické detaily.
Na albu se objevuje pár hostů: beze
slov zpívá Dorota Barová (Tara Fuki, DoMa Ensemble, Vertigo),
několikrát promluví básník Ladislav Puršl. Vcelku ale Žďárský
a Peřina, sousedi i v reálu, hlásí, že „další členy
nehledají“. Jsou tedy v jádru instrumentální duo: dá se říct,
že český postrock je bohatší o dobrou, už teď vyzrálou
kapelu.
Ta strunná hudba, kterou pořád
zčásti proznívá minimalismus, pochopitelně leccos připomene:
třeba Dunaj a jiné kapely s Vladimírem Václavkem, cello se v
tomhle kontexu pojí s Vojtěchem a Irenou Havlovými (nebo
islandskou hráčkou podobné poetiky, renomovanou Hildur
Gudnadóttir). Sousedi ale na tohle všechno navazují - slušně
poučení tím, co přinesla hudba posledních dekád. Jsou občas
„chemičtější“, kytarová psychedelie odkazuje až kamsi k
Sigur Rós. To jsou ovšem jen referenční body. Snad znamená debut
Purpura Echo pro Sousedy
pořádný odraz k intenzivnějšímu hraní: je to kapela s
evidentně svým soundem, umí obsáhnout jak
líbezné soundtrackové
polohy, tak
téměř filozofující struktury a má dobrou šanci zaujmout i mimo
českou scénu.
Skupina
Skrytý půvab byrokracie má na scéně už docela stabilní pozici.
Obeznámené publikum si zvyklo, že kapela
s hravostí zkoumá, jak může
vypadat
rocková a undergroundová písnička v určitých mezních polohách.
S těmito „výzkumy“ se pojí sofistikovanost, která je v
kontextu (aspoň naší) rockové scény nevšední. Na albu
Ouředníkovy referáty
zpíval Skrytý půvab byrokracie úryvky z úspěšné prózy
Patrika Ouředníka Europeana.
Jindy se stává zhudebněným materiálem přemítání Johna Cage o
zvuku anebo důkladný seznam názvů českých hudebních skupin,
prozpěvovaný po padesát minut.
Na
novince Johoho se
kapela s výraznou baskytarou a deklamativním zpěvem Josefa
Jindráka pustila do textů Gillese Deleuze, Félixe Guattariho a
dlaších francouzských filozofů. Je to pochopitelně zábavné,
zvlášť v kontrastu „zatěžkaného“ sdělení a hrubozrnného
postpunkového šlapáku. Zároveň ale SPB dost důvtipně vybrali
fragmenty, které jasně komentují dnešní společenskou
situaci anebo poměry v hudbě (Rhizomy, Simulakrum).
Charakter alba je hlavně anekdotický: přesto bude asi leckdo rád,
že se seznámil s texty, které patří k těm srozumitelnějším a
jejichž výstižnost je pořád
silná. Viz pasáž o tom, že
„každá tajná společnost má za sebou jinou společnost, ještě
tajnější“.
Přesto
je jako celek hudba Skrytého půvabu byrokracie rozpačitá věc. Má
v sobě úsměv, jako by svou radikálnost vnímala spíš jako
takové lumpačení. Muzika sama o sobě tu pozornost neudrží: i
když SPB prodělali vývoj od přiznaného diletantství k
poučenější eklektičnosti. Leader
Josef Jindrák je, jak mnozí vědí, šéfem labelu Polí pět. Coby
člena SPB ho vede spíš nostalgie ke starší undergroundové
generaci, možná i nové vlně 80. let. Na téhle úrovni by patřil
spíš k vydavatelství Guerilla, které pilně udržuje odkaz
plastikovské society. Jako vydavatel má Jindrák zaplaťbůh mnohem
současnější instinkty, díky nimž – v době tak nejisté na
vydavatelství – pomáhá významně mapovat českou hudební
současnost.
Jak už bývá u Polí5 zvykem, každé
z alb je možné stáhnout přes webový systém Bandcamp v digitální
podobě zdarma nebo za dobrovolný příspěvek. To je nadprůměrně
přátelský přístup k publiku: těžko říci, jak se podepisuje
na ekonomické stabilitě Polí pěti, ale umělecky se téhle značce
pořád dost daří. Do vánoc tu má vyjít mimo jiné novinka
nejsilnější kapely labelu B4: k čerstvému albu má být jako
bonus přiložen archiv s patnácti alby z obskurnější minulosti
těchto nositelů hudební ceny Vinyla.
Se SoUsedským zhodnocením souhlasím, jen to "na scéně nová" mi moc nesedí. Nějaký ten rok kluci už posluchačům dech na koncertech tají.
OdpovědětVymazat