Hudební svět poznamenalo v uplynulých
dnech úmrtí, k němuž můžeme směle připojit přívlastek
významné. Ve věku ani ne středním, čtyřiatřiceti letech,
zemřel chicagský autor taneční a elektronické muziky DJ Rashad.
Měl světové renomé a nebyl to rozhodně „nějaký dýdžej“.
V té souvislosti myslím na to, zda se u nás někdy podaří
překonat bariéru, která v Česku dělí běžné širší publikum
od silné hudby ze světa. Je dost důvodů, proč si takového
Rashada Hardena, jak znělo muzikantovo jméno, nejen užít, ale i
vážit. Než to tu stihl někdo vysvětlit mimo uzoučkou scénu
aktivních příznivců, Rashad zemřel. Jsme odsouzení k tomu, že
nám nové hudební příběhy budou takhle unikat?
Rashad patřil k chicagské lokální
scéně, která během minulé dekády zaujala svět tím, že
působila jako mikrosvět se svými vlastními pravidly. Hudba stylu
juke se tu úzce pojí s tanečním stylem footwork. Mládež,
hlavně afroamerická, se v Chicagu schází k frenetickým, extatickým
soutěžím nebo exhibicím, při nichž se kluci a holky předhánějí
v rychlé „práci nohou“. Základem muziky jsou beaty z bicích
automatů a počítačových softwarů: ovšem jejich rychlost je
nakopnutá do radikální frekvence (kolem 160 beatů za minutu!),
takže zvuk někdy přímo drnčí a místo impulsu k normálnímu
tanci připomíná srdce uprostřed záchvatu. Vlastně je to úplně
logické: moderní bílí muzikanti v rámci městské nervozity
otočili nahoru hlasitost (hard rock, metal, punk, noise),
Afroameričané zase vyšponovali na maximum to, co je blízké jim –
rytmus, respektive jeho tempo.
Protože v těch syntetických
tlesknutích a ranách do virblu nervozita nepochybně tkví: v tom
je podivná ambivalence juke a footworku, že má v sobě jak
euforii, tak stísněnost. Navíc původní juke si vystačil s
krátkou rytmickou figurou, obohacenou o nějaký výkřik, slogan či
úryvek ze starší písně. Motiv se protáčí pořád dokola:
publicista Karel Veselý ve svém nekrologu za Rashada cituje hudební server TheQuietus: tam juke výstižně
přirovnali k novodobým kratičkým videosmyčkám – gifům,
jejichž obsah se s každým opakováním jeví absurdnější a
absurdnější.
Svět na chicagskou komunitu zíral
jako na vzácný případ čtvrti, která si uprostřed globalizace
spokojeně pěstuje svoje pravidla. Sjeďte si na síti pár videí s
heslem footwork: uvidíte pouliční závody a lekce v tělocvičně,
někteří účastníci zcela naplňují český písňový text „ten
mladík tancuje šíleně, kousla ho snad tarantule, nebo co?“,
jinde vidíme podivuhodně synchronizované adepty následující
trenéra. Mezinárodní scénu na juke/footwork upozornil Mike
Paradinas z dobrého labelu Planet Mu: právě DJ Rashad však odsud
postoupil výš, k zásadní vydavatelské společnosti Hyperdub.
Táhlo ho to totiž k plnokrevnější hudbě, a tak bzučící basy
a epileptický klapot vedl k čím dál silnějším nápadům.
Vrcholem se stalo loňské album Double Cup. Ještě předtím se
stihl zastavit v pražském klubu Cross, kde s ním hrál i druhý
velký footworkovský ambasador DJ Spinn.
Když chtěla Beyoncé ukázat, že je
cool, nechala si od vyznavačů juke udělat remix: to pomohlo rozšířit
jeho věhlas. Jinak zůstává tenhle styl v napětí mezi chicagským
pouličním děním a jeho echem, slávou v globálních klubech.
Rashad už do dění nepromluví. Nejdřív se psalo, že se
předávkoval, druhá verze mluví o krevní sraženině v noze.
Myslím na Rashadova devítiletého syna a posílám známým link
na tracky z Double Cup: užije si je i ten, kdo u nich nemrská
nohama jako chicagští klackové.
Psáno pro Orientaci LN //
Vynikajúci článok.DJ Rashad je aj v kompilácii Vámi spomínaného labelu Hyperdub - Various Artists Hyperdub 10.1
OdpovědětVymazat