20. 1. 2013

Návrat DJ Quentina



Byla to dvě populární alba filmových soundtracků, která v devadesátých letech způsobila velkou změnu: britský
Trainspotting a americké Pulp Fiction. Oby ty filmy si významově pohrávaly s hudbou různých kulturních okruhů, kterou docela neotřele mixovaly. Trainspotting ukázal publiku, že může mít rádo zároveň jak nové elektroniky Underworld, tak jejich staršího kolegu v klubovém bohémství, rockera Iggyho Popa. Tarantinovo „podobojí“ bylo ještě spletitější. ale všechny ty pozapomenuté styly šly skvěle dohromady: starý surf rock, soul Dusty Springfieldové a (normálně tak uncool!) repertoár Neila Diamonda, tedy navlhlá playboyská balada Girl, You´ll Be a Woman Soon. Ty soundtracky se daly výborně poslouchat jako ucelený mixtape a neztratily samostatný smysl ani léta po premiéře. Tarantino se stal popkulturní ikonou, z každého baru zněli Kool and the Gang a lidi na sebe pokřikovali I love you, Honey Bunny.

Nový soundtrack Nespoutaného Djanga si bedlivě prohlížejí hlavně ti, kdo na každou další „desku od Tarantina“ čekají. Pár věcí přece dokázal: u Jackie Brownové dal do globálního oběhu pop, který se v sedmdesátých letech produkoval výhradně pro černé publikum (písně prý našel ve své domácí diskotéce, když chtěl film dobře rytmizovat). S Kill Bill zase překročil dosavadní nepsané pravidlo a začal recyklovat filmovou hudbu: staré skladby Ennia Morriconeho mu jednak zněly nejlíp, a jednak se mu líbily i jako odkaz na éru spaghetti westernů. Právě v Kill Bill použil poprvé hudbu argentinského skladatele, který přesídlil do Itálie – Luise Bacalova, který kromě záplavy jiných „špaget“ napsal hudbu i k původnímu Djangovi (1966). V novém filmu je nepřeslechnutelně citovaná.

S Nespoutaným Djangem a jeho soundtrackem si uvědomíme, že přesné zásahy a stylové průlomy jako s albem Pulp Fiction jsou vzácné: nesmíme je čekat pokaždé. Vždyť v Hanebných panchartech se člověk mohl pousmát na tím, jak přípravy na Hitlerův atentát v kině probíhají za zvuků Bowieho Cat People – ale jinak už to jsou u Tarantina jen předpokládané výlovy z archivů špikované Morriconem. Ten aspoň pro Djanga napsal novou skladbu (píseň Ancora Qui). Sám Tarantino popisuje schválnost, v níž se mísí autorská odvaha s umným vyhmátnutím kolektivní nostalgie: „Do Djanga jsem dal hodně starších nahrávek – často pocházejí z mé sbírky desek. Místo abych si od nahrávacích společností vzal nové digitální vyčištěné snímky, rozhodl jsem se použít elpíčka, která poslouchám celá ta léta – i se vším praskáním a škrábanci. Dokonce jsem ponechal i zvuk přenosky dopadající na vinyl. Hlavně proto, že jsem chtěl, aby lidi prožili totéž co já, když jsem si ty desky pouštěl poprvé.“

Hudba k filmu o vzpouře proti otrokáři je zajímavým kontinuem černé muziky: od staršího soulu přes hudební atmosféru z blaxpoitation filmů (pro afroamerické publikum, občas s přídechem černého rasismu) až po dnešní hip hop (RZA, Rick Ross). Do toho znějí Ennio Morricone a Luis Bacalov jako bílí muži, kteří mýtus amerického západu vtěsnali do evropské symfonické moderny. Možná už tenhle soundtrack nemá lišáckost a lehkost Pulp Fiction, ale jeho společný tón není marný: chce si užít patos bez pošklebování a chlapskost bez relativizace. Mluví o přátelství, činech, odhodlání a síle. Když taková témata svěříte Jamesi Brownovi a Jerrymu Goldsmithovi v nejlepších letech, nemůže to dopadnout marně.

Žádné komentáře:

Okomentovat