Letošní Colours se poprvé konaly v Dolní oblasti Vítkovice.
V praxi to znamená, že atraktivnější polovina areálu leží v kulisách rozpadajících
se hal, trub, jeřábů a věží. Návštěvník prochází svědectvím o minulosti a říká
si, zda hudba a akce, které se tu dějí, nabídnou nějaký protipól – tušení
budoucnosti. Občas se tak i stane.
Muži, ženy a Antony // Festival Colours je při své obrovské návštěvnosti podnikem,
kam míří i sváteční posluchači. To se pak jako záslužný zdá sám fakt koncertů.
Lidi, co přes rok žijí s postahovanými empétrojkami, vidí vznikat hudbu
naživo: vzácnost! Ovšem míří sem i ti, kdo dovedou ocenit dramaturgický plán,
návrat nezávislých originálů Animal Collective, hodného šamana Bobbyho
McFerrina, smyčcového Kronos Quartetu nebo legendárního jihoafrického
trumpetisty Hugha Masekely. Svízel občas přichází, když se má člověk propojit
s hudbou ze čtyřset metrů od obleženého pódia: jinak tu lze však se
známými i prvně potkanými muzikanty zažít příjemnou festivalovou zábavu.
Pokud level „zábavy“ v prvních dvou dnech někdo pamětihodně
přesáhl, byl to svébytný soulman Antony, jehož doprovázela Janáčkova
filharmonie (z avízované kapely The Johnsons zbyl jen pianista). Antony se
představil jako celistvá osobnost, která umí spojovat mírnou magii s čímsi
úplně normálním a každodenním. Vypadá, že je mu upřímně lhostejné, zda
transgresívním vzezřením připomíná víc ženu nebo muže, a adekvátně k tomu
zpívá báječně uvolněným tenorem o světě bez hranic: „Jednou vyrostu a stane se
ze mě krásná žena…“ V programu Cut
The World (Pořezat svět) spojuje zprávy z queer světa s přímluvou
za Zemi: s klidnou jistotou ochránce zpívá Antony všem menšinám, že čas,
kdy se ústrky sečtou do zlomové chvíle satisfakce, musí jednou přijít. Nejistý
zvuk filharmonie, jež evidentně tápe v požadavcích současného zvukového
slovníku, vystoupení moc nepomohl. Ale i tak se Antonyho česká premiéra
odehrála parádně: hlavně díky protagonistovi, který je obdařený jak hudebně,
tak vědomím, proč co dělá.
Faustovská smlouva // Během přechodů mezi pódii měl člověk čas všímat si směřování
festivalu, který vždycky upozorňoval na svůj akcent na world music a určitou
kultivovanost (do loňska propojoval kostelní scénu s duchovními
tendencemi). Kudy to berou Colours dnes? Posluchač, který se ocitl první večer
na rozlehlých kamenitých pláních před největšími pódii, chodil víceméně ve tmě,
do které zářil bankomat České spořitelny a reklamní vzducholoď společnosti
ArcelorMittal. Tenhle moment adekvátně vypovídá o rázu areálu Colours of
Ostrava: posluchači si koupili lístky do prostředí, kde nejvýraznějším
vizuálním prvkem jsou stovky a stovky reklam.
Způsob, jakým festival rozprodal
kapacitu návštěvníků svým partnerům, se občas zdá důslednější, než by bylo
nutné. Sponzoři přece nemusejí nutně zasahovat do charakteru akce tak hluboko,
aby tu měli vlastní zóny a určovali část programu (viz cigaretová pláž
Camel a další). Zesílený zvuk soutěží o ceny České spořitelny vlezle huláká celé dny na
stovky metrů okolo. Vstup do zbrusu nového Gongu, velké síně v byvším
plynojemu, jímž by se Vítkovice i festival měly pyšnit, byl přenechán
prezentaci firmy Harley-Davidson. Nápad nechat hrát mladé muzikanty v novém
hypermarketu Nová Karolina je taky velmi kulturní. Na festivalovém programu
najdeme celkem čtyři doporučení komedie Líbáš jako ďábel: na koho se tedy festival obrací, snaží se prostě pobrat všechny? Tip na Poledňákovou jistě ocení
publikum, které si s půlročním předstihem kupovalo lístky kvůli Björk.
Dnešní festival by si rád ponechal image kultivovaného
podniku, který zprostředkovává publiku „něco víc“. OK, umí sice dovézt
mexického harmonikáře, ale ve skutečnosti je to hlavně kolos, který se
v úsilí zvládnout gigantickou produkci změnil v pragmatickou obchodní
jednotku. Podíváme-li se po Evropě, zjistíme, že jiné velké akce to umějí
s financováním a reklamou sponzorů sebevědoměji a elegantněji. Pro Colours
je navíc luxus hledět na role svých partnerů ve společnosti. Festival se
dlouhodobě zapletl s Mittalem: zvolil si finanční závislost a zdvořilé
mlčení namísto možnosti přispět do diskuse o zásadních problémech Ostravska (jejichž
je Mittal součástí). Na takové spolupráci profituje Mittal, ne festival. Hudební
přehlídky mladších a bdělejších komunit se dnes často konají z přesně
opačných důvodů.
Když si uvědomíme, jaké poselství celým svým dílem šíří
protagonisté festivalu Bobby McFerrin nebo Antony (nemluvě o uvažované Björk), pak
je o to jasnější, že kontext rámce Colours jde víceméně opačným směrem než
message umělců, jež s hrdostí dováží. Funguje prostě jako letní zábavní
podnik s mohutným obchodním zázemím, matějská pouť s kosmopolitnějším
výběrem hudby, než jaký má Sázavafest. Na tom nemusí být nic špatného: jen ať
se už od Colours odlepí ta spasitelská aura, to sebechválivé sugerování, že
když do konzumní mlýnice zábavy přihodíme africkou kapelu a nepálský čaj, je to
bůhvíjaký akt výchovy k poučené antixenofobii.
Organizátoři festivalu tomu zprvu nepochybně sami věřili:
pokud měli letos čas projít si areál, mohli vidět, že jim pod rukama uzrála jen
další akce s masovou dynamikou. Je to trochu trpké, ale příběh Colours
přesto stojí za to. Připomíná, že mít výhodu velkého rozpočtu a dobré kapely na
repertoáru nemusí pro morálku kulturní akce znamenat bůhvíco.
Colours of Ostrava, Dolní oblast Vítkovice, 12. – 15.
července 2012. Psáno z prvních dvou dnů festivalu.
Psáno pro LN, kde vyšel text v kratší verzi v16. července.
parádní!
OdpovědětVymazatMusím souhlasit, přesně jste to vystihl. Z Colours se vytratilo takové to zvláštní kouzlo, něco hřejivého a osobního, ten pocit, že svou přítomností něco podpoříme, změníme nebo zlepšíme... Teď z toho cítím v prvé řadě bussiness. A zóny, kde se dostanou jen vyvolení, mi jdou silně proti srsti... Ač klientem České, bylo mi trapné ukazovat kartu a domáhat se vstupu. O tom přece festival není. Srdečně zdraví Ostravanka
OdpovědětVymazatI am in fact grateful to the holder of this
OdpovědětVymazatweb site who has shared this fantastic paragraph at at this place.
my web page ... Green coffee bean extract for weight loss
Ano, je smutné, že paní Holušová tímto festivalem vzbudila jistou naději, která postupně bere za své. Jezdím tam sice dál, ale jak zpívá ten jejich ostravský bard, "jenom z povinnosti". Já bych přežil změnu prostředí, určitou míru komercionalizace, dokonce i zrušení "kostelní scény", ale ten jejich neskrývaný, mírně řečeno přezíravý postoj k návštěvníkům, mně vadí. Asi by bylo lepší, kdyby zvedli cenu lístků na 10000,- (to s oblibou říkává paní Holušová jako argument proti přílišné viditelnosti sponzorů),
OdpovědětVymazatk tomu 500,- za každý koncert v "plynojemu", a byl by klid.
Na závěr bych si dovolil malý výňatek z rozhovoru paní Zlaty pro Hospodářské noviny :
"Musím neustále zvažovat, co je pro lidi ještě snesitelné a co už je za hranicí možnosti přijetí. A na české kultuře mě štve, že když je nějaká kapela úspěšná, tak část národa, která poslouchá takzvaně kvalitnější a náročnější hudbu, začne tou kapelou opovrhovat a brát ji jako póvl. S tím jsem se nikde ve světě nesetkala. Opovrhovat někým, kdo je úspěšný, to je specificky české (pozn.: ?!). A to mě tím spíš ponouká těmto kapelám pomáhat ..."
S pozdravem ... Petr