Už několik let je
nejvýznamnějším čínským umělcem, o němž západní svět ví. Jeho jméno se objevuje
ve zprávách o lidských právech i o rekordních částkách na trhu s uměním.
Přesto by Aj Wej-Wej nebyl politickou veličinou a hvězdou aukcí, kdyby jeho
umění nemělo silný základ.
Vedle ruských dívek Pussy Riot patří k nejznámějším
vězněným umělcům současnosti. Kontroverzní pozici si ovšem nevybral: a mnozí,
třeba autoři letošního celovečerního dokumentu Ai Wei Wei: Never Sorry mu přiznávají zásadní tvůrčí kredit bez
ohledu na jeho politické angažmá. Neobává se zajít až do úplných krajností.
Nebojí se kritizovat čínskou moc, ale občas taky velmi svobodně kritizuje
západní kapitalismus. Má v sobě řemeslnou zběhlost staré Číny: není jen
výtvarníkem, navrhuje oblečení, je architektem, krajinným architektem, znalcem
drahých kamenů, pracuje s nábytkem. Zároveň si osvojil prostředky zcela
současné: ke světovému věhlasu prorazil jako internetový blogger.
Pohledem mramorové
kamery // V Číně je zákazaný Twitter: právě Aj Wej-Wejovy tweety,
otevřeně informující o čínských poměrech, byly jednou z prvních srážek,
jež vyústily v pozici světově sledovaného, doma pronásledovaného tvůrce.
Aj Wej-Wej, ročník 1957, byl odmala v prostředí citlivém na umění a
politiku. Jeho otcem byl básník Aj Čching – vrcholný lyrik, zároveň člen
komunistické strany a souputník Maovy politiky. Ovšem jen do roku 1956: drobná
alegorická próza Zahradníkův sen (zahradník si jednoho dne uvědomí, že výhradní
péčí o růže diskriminuje ostatní květiny) vyprovokovala režim k rozmetání
básníkovy dráhy. Byl odeslán do severní Číny, po dvacet let byl „nikým“ (mj.
toaletářem) a do veřejného života se vrátil až koncem sedmdesátých let.
Udržoval si údajně silnou originalitu a svobodomyslnost, kterou po něm Wej-Wej
zdědil.
Když před časem vystavil průmyslové kamery vytesané z bílého
mramoru, byla to pochopitelně reakce na vlastní situaci. Wej-Wej ví, že je
komplexně sledovaný: „Kolem mého domu jsou kamery, mámj napíchnutý telefon,
monitorují pohyb na mém účtu, někdy mě osobně sledují. Slyší každé moje slovo.“
Konflikt přišel po tragickém zemětřesení v provincii S‘-čchuan: zřítily se
tu budovy škol, zahynulo v nich přes šedesát tisíc obětí a Wej-Wej je
dodnes jedním z nejvytrvalejších, kdo viní stát z evidentně nedbale
provedených staveb.
V estetizovaném tvaru, jakémsi grafickém filmu,
zveřejnil na své webové stránce jména obětí, které režim tutlal coby „státní
tajemství“ Způsobilo to ohlas a silné reakce uvnitř Číny: stát „uzavřel přístup
na blog“ a začala epocha otevřeného boje.
Když Aj Wej-Wej dorazil do Mnichova na otvírání své velké
výstavy, místo na vernisáž putoval rovnou do nemocnice. Krátce předtím ho
v Číně v hotelovém pokoji přepadla a zbila policie. Tloukla ho do hlavy a
způsobila vnitřní krvácení: němečtí lékaři uvedli, že kdyby Wej-Wej tehdy
nepodstoupil rychlý zákrok, nejspíš by to nepřežil.
Upustit vázu a rozbít
dějiny // Byl by však úplný omyl redukovat tohoto umělce na disidenta:
on sám opakuje, že jím je z nezbytí. V rozhovoru vedeném po skypu
(britskému novináři nedovolila Čína navštívit Wej-Weje) řekl, že svobodný
nesouhlas se situací v Číně pokládá prostě za součást své tvůrčí
osobnosti: a to z toho důvodu, že tvorba, to je neustálé zjišťování, kým
člověk vlastně je. Kdyby se ztratil v zámlkách, polopravdách a
kompromisech, byl by to konec jeho tvorby, která je těsně spjatá se
sebepročišťováním a odkrýváním pravdy. Kdo chce být umělec, nemůže mlžit.
Jako reakci na zemětřesení vytvořil na průčelí bodovy
gigantický nápis z 9 000 dětských školních brašen (mnohdy jediného, co
zbylo v rozvalinách škol). Čínské znaky tu říkají „sedm let žila šťastně
na tomto světě“. Keramika coby čínská tradiční technika je silnou linií
v jeho práci. Ale v reakci na kulturní revoluci, která ničila
historii své země, pro něj práce s keramikou obsahuje i rozbíjení a tříštění. Slavná je trilogie fotografií, na
níž Aj Wej-Wej pouští na zem historickou vázu: jako by ztělesňovala a
obsahovala dějiny, s nimiž Mao v Číně tak zametl.
Pro Středoevropana není snadné představit si, jak zásadně
bylo v Číně donedávna kontrolováno veškeré umění. Jediné výtvarné umění, které
lidé znali, byly propagandistické plakáty s danou symbolikou. Proto
znamenala pro mladého Wej-Weje cesta do světa zásadní krok. „Jedu domů,“ řekl
do telefonu matce cestou na letiště, když opouštěl Čínu a mířil do New Yorku.
Střet se západním světem si užíval. „Cemu jsem nerozuměl, to jsem
fotografoval,“ říká o svých snímcích z radikálních míst New Yorku, kde se
rychle připletl i k policejním srážkám a mohl tak srovnávat režimní
kontroverze v USA a Číně. Nasával podněty: setkal se s Allenem
Ginsbergem, seznamoval se s dílem Warhola a Duchampa.
Právě Duchampovo gesto, které přetváří v umění všední
„readymade“ objekty, mu zaznělo obzvlášť blízce. Když dnes vidíme židle,
starožitné stolky a bicykly, z nichž Aj Wej-Wej vytváří artefakty, odráží
se tu podobný přístup k materiálu. „Nedělat moc uměleckých předmětů,“ říká
Wej-Wej, „spíš brát úlohu umělce jako pozorovatele, který poukáže na to, kdy se
určitá věc může stát uměním.“
Po střetu na Náměstí nebeského klidu se vrátil do Číny:
především kvůli nemocnímu otci. Pustil se tu ale zároveň do aktivního mapování
scény.„Ilegální“ trilogie Černá kniha, Bílá kniha a Šedá kniha je dnes zásadním
dokumentem, jedním z prvních a reprezentativních vhledů do současného
čínského umění, odkud mohl svět čerpat informace. Wej-Wej nikdy neměl problém
udělat místo druhým: také dnes, když už je z něj hvězda, přijal nabídku na
velkou architektonickou práci v Mongolsku s tím, že si vymínil, že
zde bude jen kurátorem pro stovku mladých architektů.
Wej-Wejův otec na smrtelné posteli vyslovil přání, aby jeho
syn přijal Čínu jako svůj domov. To bylo v devadesátých letech, kdy se
čínská umělecká scéna – pod tlakem represí – radikalizovala do podoby, na
kterou Evropan hledí s úžasem. Performancí, při kterých tekla krev, bylo
mnoho. Jeden z umělců si vypálil na záda své občanské identifikační číslo.
Známý je případ performerky, která už ohlásila akci, při níž chtěla sníst mrtvé
novorozeně. Jiný z tehdejších aktérů sény požádal lékaře, aby mu přímo do
masa zasadil trávu, a to bez umrtvení.
Tuto scénu zoufalých metafor Aj Wej-Wej nikdy nenásledoval:
nicméně, jak říká, „mé nejoblíbenější slovo je čin“, a tak i proto jako spojka
a organizátor pomáhal, aby o čínském dění svět věděl. Kus ironie je nepochybně
v tom, že se tenhle aktér avantgardní scény stal spolupracovníkem čínské
vlády na stavbě olympijského stadionu pro hry v roce 2008. „Ptačí hnízdo“,
jak se říká stadionu, vzniklo jako plod jeho konzultací se švýcarskými
architekty Herzogem a de Meuronem. Slavnostní zahájení režíroval jeho dávný
spolužák z filmové akademie Čang
I-mou, autor akčních filmů Hrdina a Klan létajících dýk – a dnes umělec mnohem
loajálnější k Číně než je Aj Wej-Wej.
Ten “Číňan pro
Západ“?// Aj Wej-Wejovi čínské úřady leccos dlouho trpěly díky jeho
původu: umělcův otec Aj Čching byl v padesátých letech na čas pilířem
oficiálního umění, a přestože byl Maem odsouzen na dvacet let nucených prací,
v sedmdesátých letech byl rehabilitován. Shovívavost čínské moci k Aj
Wej-Wejovu původu ovšem skončila nejpozději vloni v dubnu, kdy byl zatčen
na pekingském letišti při odletu do Hong Kongu. Už předtím, v roce 2010,
mu bylo uloženo domácí vězení a ozbrojené složky doslova roznesly na kopytech
jeho ateliér. To, že uvěznění proběhlo v době výstavy v Tate Modern,
a tedy za globální pozornosti, Číně nebrání v tvrdém postupu proti
Wej-Wejovi.
Během loňska bylo vzneseno několik zástupných obvinění od
daňového úniku po držení pornografie. Zatčení vyvolalo velkou vlnu reakcí: od
tichých happeningů přes petici s devadesáti tisíci podpisy až po dopis
evropských intelektuálů v čele s Václavem Havlem, Elfriede Jelinek a
Adamem Michnikem. Propuštění na kauci interpretovali pořadatelé jako evidentní
nedostatek jakýchkoli důkazů: přesto je Aj Wej-Wej nyní povinen neopouštět
Peking a novinářům smí o psychologickém mučení ve vazbě (nonstop světlo a těsná
blízkost strážných) říci jen velmi málo.
Letos v dubnu, přesně rok po zatčení na letišti, uvedl
Aj Wej-Wej do provozu webovou stránku WeiWeiCam. Jeho dům, osazený patnácti
policejními kamerami, je dlouhodobě nejsledovanější budovou v Pekingu. Aj
Wej-Wej k tomu přidal čtyři kamery vlastní, které pokrývaly veškerý
vnitřní prostor bytu – rozhodl se v ironickém gestu „navýšit
transparentnost informací“. Hned druhý den dostal oficiální pokyn webové
vysílání neprodleně ukončit: i tak WeiWeiCam, jenž se stal horkou zprávou
mezinárodních agentur, stihl mít přes pět milionů přístupů. (Pragmatik si
vzdychne: A neměl tam žádnou reklamu!)
Podezřívavému pohledu se může zdát, že Aj Wej-Wej naplňuje
roli „čínského umělce pro západní svět“. Ale záleží jen na našem vnímání, co
všechno si z jeho díla vytáhneme“ je tam toho o hodně víc. Kritika, která
někdy poukazuje na jednoduché koncepty jeho děl, bere málo v potaz, že
Wej-Wej je v naprosto jedinečné situaci: dostal se do globálně viditelné
pozice coby protihráč nejlidnatější totality na Zeměkouli. Je nucen hrát dvojí
hru: Usilovat o přežití a rozvíjet dál svou tvůrčí dráhu. Je na mezinárodní
umělecké scéně – kurátorech, publicistech, organizátorech, producentech – aby
se pohled po dnešní kreativní Číny nescvrkl na „tu jednu hvězdu“ Aj Wej-Weje.
Málokterý člověk by si patrně přál vyměnit si s ním osud: ale mít tak jeho
imaginaci, to by nepochybně bral kdekdo.
Žádné komentáře:
Okomentovat