Jejich
fotografická hra s banalitou, trapností, hranicemi vkusu a hlavně
otevřeným pohledem pomáhá už 26 let redefinovat český prostor.
Teď se dvojice Lukáš Jasanský a Martin Polák dočkala první
velké monografie.
Když
se v druhé polovině osmdesátých let objevily první vystavené
cykly fotografického dua Lukáš Jasanský a Martin Polák, narazily
na překvapené přijetí. Jak jinak: k vidění byly zachycené
obrazy z televize, přefocené kresby (mezi naivistickými
ilustracemi měly místo banality jako kniha, strom, budík, ale i
portrét Lenina) a aranžované scenérie s dřívky a samorosty,
připomínající snad parafrázi na nějaké chalupářské rituály.
Co s tím?
Z cyklu Abstrakce |
„Fotografie
byly prázdné...“ // Cykly
Jasanského a Poláka nebývají nijak komentované. Je to pro ně
nesmírně podstatné, protože tím pádem nechávají na nás, jak
se na ně chceme dívat. Do atmosféry rébusu vnesl v raných letech
trochu víc světla jejich cyklus Pragensie – rozsáhlá (77
snímků) a významná práce z let 1986-1990. Namísto oslavných
tradičních pragensií, zjevujících hodnotu historických památek,
se tu nabízel příběh „o něčem jiném“: směřoval k
sériovým hranatým novostavbám, fotografie byly s jistotou
komponované jaksi „vedle“ toho, co by fotil žánrový fotograf
ze staré školy. Nevyhýbají se loužím, kandelábrům, vedením,
dobrý výhled někdy zaclání křoví nebo nákladní taxi. Když
sledujeme nehybné plochy trávníků, mdlou architekturu
železobetonových krabic nebo vyvrácený strom opřený o dům,
vlastně nevíme, zda máme před sebou vědomě zaměřené prázdno,
anebo zda autoři přisuzují zobrazenému z nějakého důvodu
důležitost. Přitom jakási spojitá tvář Prahy, její periferie,
kal a všemožné vedlejší příznaky tu významně vyvstávají.
To
napětí mohlo jedny dráždit, jiní v něm cítili lišáckost a
čerstvý přístup. Starší generace kolegů zčásti znervózněla:
někdo tu nabízel nová pravidla hry, která mohla odvést pozornost
od té jejich, zdaleka ještě nedohrané. Tomáš Pospiszyl cituje
v monografii první ohlas z časopisu Československá fotografie
(1989): „(...) byli jsme jejich výtvory mírně šokováni a nic
nás neupoutalo. Fotografie byly ´prázdné´, bez jakékoliv
invence a jiskry, přestože se autoři nechali slyšet, že jde o
tvůrčí záměr.“ Jako studenti FAMU Jasanský a Polák narazili
ve fázi diplomky: fotografický cyklus byl po počáteční
kontroverzi přijat, přesto školu nedokončili – teoretickou část
pojali jako volný osobní manifest, ne odborné dílo, což byl
poslední hřebík do rakve jejich akademické dráhy.
Od
devadesátých let se – přes různá nedorozumění – ohlas
svižně lepšil: otázky už začaly být vnímané jako funkční
součást díla J + P, o čemž svědčí i titulky článků: Co
je a co není výstava (Lenka Lindaurová), Naprostá
nejednoznačnost (Pavel Vančát), Proč je ostrá jediná
zvětšenina – kostel sv. Ignáce? (Josef Chuchma), Zásah
syrovou rybou (Radek Váňa). Jasanský s Polákem navíc zlehka
tematizovali svoje postavení na scéně – třeba občasný divácký
pocit, že jejich výstavy jsou „prča“ a výsměch ambiciózní
umělecké fotografii. Tak prosté to vůbec není: právě
superjemné zacházení s humorem až k absenci vtipu nebo soukromým
odkazům uvnitř snímků vede dílo J + P pryč od prvoplánovosti a
snadné definovatelnosti. Cyklus Vtipy konfrontuje rámec, který předem avízuje, že „bude legrace“,
s nehumornými a absurdními snímky. Ty navíc doprovázejí
popisky, jež navozují atmosféru nepovedeného, avšak bodrého
staromilského vtipkování. Mihne se i zmutovaná linie lidového
košilatého a fekálního humoru: je docela možné, že některé
motivy a komentáře (“Kdopak si to zas dal dostaveníčko u mámy
a táty? Paní Běhavá s panem Průjmem.“) by mohly být reálnou
součástí dnešních oblíbených komedií.
Kościoły
polské a české // Jsou
fotografie, u nichž si ceníme toho, že nepropásly kratičký
okamžik, kdy mohly zachytit pomíjivé a prchavé. U Jasanského a
Poláka máme naopak často pocit, že nastavili svůj objektiv
něčemu, co se vedle nás rozkládá už celou věčnost a nikdo
nikdy neuznal za vhodné to vyfotit. „Netečný svět věcí“
(ta slova užívá v monografii Karel Císař) nabývá nejhrozivější
podoby v cyklu Vesnice: snímky ulic a návsí bez lidí mají
tak tísnivou atmosféru, že tu vystoupil do popředí kritický
aspekt, který dvojice nikdy nepodtrhuje, aby nestrhla své enigma z
vyrovnané středové polohy.
Ale podobně jako v cyklu Příroda
nebo Krajiny – Zemská fotografie,
i ve Vesnici se
Jasanský s Polákem dívají na svět bez člověka: nesoucí jeho
stopy, ale fungující už jaksi sám o sobě. S tím souvisejí i ta
divná stébla v Přírodě nebo
neostrá série Ignác
– Památkářská fotografie:
téma světa, nerušeného lidským egem, se promítá i do snahy
oprostit se od vžité estetiky a dát prostor nezatíženému
pohledu. Nedovysvětlovat výřez zachycené reality, svědectví o
chaotickém uspořádání nechat v syrovém stavu – a hlavně
ukázat „demokraticky“ a rovnostářsky všechno, když na to
přijde: to je test a apel, který má u Jasanského s Polákem
hodnotu etického stanoviska i zásadního dialogu s pravidly
fotografování.
Nutný vývoj dvojice vedl v posledních letech k pevnějším tématům. Pro vznik cyklu Jan Merta (2009, 142 fotografií) procestovali fotografové všechna místa v Česku i zahraničí, na nichž jejich kamarád, malíř Jan Merta kdy žil a působil. Klasické neutrální fotky domů, zákoutí a krajin se tak pojí s vřelým, osobním gestem, energií vloženou do vizuálního encyklopedického hesla, které je zároveň intimním přátelským obejmutím. Jasnou dokumentační hodnotu (ale nejen ji!) má Tlucte – soubor nafocených vchodů do sídel a modliteben všech čtrnácti církví evidovaných v ČR: často to jsou prozaické dveře a branky, splývající s běžnou městskou zástavbou. Kontrastním pandánem je polská odbočka Kościoły, kościoły: demonstruje divokou, křiklavou a málo známou architekturu moderních kostelů v Polsku, jejichž fantaskní tvary připomínají až kulisy pro sci-fi.
Gesto
Jasanského a Poláka není osamělé: má své spřízněnce za
hranicemi fotky. Mohou se vybavit dlouhé nehybné záběry z raných
filmů Jima Jarmusche sdělující, jak málo se toho děje na
místech, ježc ho zajímají. Připomene se rozsáhlá akce Kateřiny
Šedé Nic tam není nazvaná
podle vesnice, o níž se v okolí tvrdilo, že „tam nic není“.
Vědomá pouť do přehlížených míst, někdy v těsné blízkosti
center, by mohla ilustrovat prózy Michala Ajvaze: společné je tu i
balancování na hranici, kde lze určité kódy vnímat jako chaos i
jako řád. Stejně jako Ivan Passer a Jaroslav Papoušek, má duo
fotografů cit pro zacházení s českou trapností. Zároveň je tu
přítomné hlubší teoretické přesvědčení, že pozorný pohled
si zaslouží i zdánlivý odpad, materiály mohou být i „nemúzické“
povahy: asi jako když generace Johna Cage demokraticky přiznávala
potenciál každému zvuku světa. A pak je tu spřízněnost
s humorem-nehumorem části generace Tvrdohlavých, třeba s
Františkem Skálou a skupinou B. K. S. (Bude konec světa). Když
Robert Nebřenský zpívá slova „Vážený pane, máme vážný
zájem o vaše lyže“, je to nahlédnutí do téhož světa, kam
chodí fotit Jasanský a Polák.
I toto je tvůj domov // Dílo
dvojice se za čtvrtstoletí proměnilo. Klíčovým zážitkem z něj
však pořád zůstává napětí mezi reprezentací svévole či
náhody a pointovaným snímkem, přesným nálezem středu terče
uprostřed banality. Oba póly přitom na sebe vrhají významový
stín. Připomínají, že i v plynutí světa koexistují náhoda a
záměr, nepochopitelné a smysl: měli bychom být připraveni těžit
z obojího, což předpokládá, že přijmeme odpovědnost za
dostatečně pozorný pohled.
Fotky
J + P jsou na jednu stranu nadčasové, na druhou stranu lze cítit,
že timing vydání nové monografie vůbec není špatný. Jasanský
s Polákem ukazují – jako jednu z mnoha rovin ve svém díle –
českou banalitu, zvadlost, zanedbanost. Tematizují však i unavené
vnímání a riziko, že člověk se přestane pozorně dívat kolem
sebe. To všechno souvisí se stavem země po létech socialismu a
normalizace: dlouhodobý úpadek a ušmudlanost vnější i vnitřní,
zločin na veřejném prostoru (Pragensie), obecném vkusu,
lidech (Chlapi, Ženské). Dnešní vleklá krize se
normalizaci podobá: především obecným vědomím, že země je
špatně spravovaná, a naší dlouhodobou neschopostí změnit to.
Na některé starší fotografie se díváme s pocitem „bylo to
vůbec možné?“, ale je jisté, že stejně bizarní cykly by
mohly vzniknout i jako otisk současnosti, nad nímž se za čas bude
kroutit hlavou podobně (Televize, Vesnice, Chlapi...).
Je
zvláštní, jak si diváci nakonec stejně veškerou neutrálnost,
banalitu a „prázdno“ uspořádají do mapy, srozumitelného
kódu, čehosi rozlišeného a obydleného smyslem. S tím souvisí,
že přijetí fotek Lukáše Jasanského a Martina Poláka bylo od
začátku spojené s emocemi. Nad jejich dílem můžeme cítit třeba
i vděk: pramení z toho, jak jedinečně se odevzdali průniku do
domovských „českých“ věcí, s nimiž je nám dáno tu být.
Soustředili se při tom na místa a jevy, které máme tendenci
opominout a vytěsnit – jak ze svého pohledu, tak z pojetí
domova. Přitom všechny ty prostory „těsně vedle“, rozpadající
se rezidua minulosti, ruiny a plevel, věci příliš obyčejné a
mimo vkus – to všechno pochopitelně náš domov a naše povahy
utváří zásadní mírou.
Jasanský
a Polák nás na to upozorňují: vracejí nám celistvější
pohled, rozšiřují povědomí o skutečné krajině našich životů.
Je třeba smířit se s tím, co všechno do ní patří. Nic jiného
nám ostatně nezbývá.
LukášJasanský, Martin Polák. Editor monografie: Tomáš Pospiszyl.Texty: Karel Císař, Tomáš Pospiszyl. V knižní řadě Tranzit Series vydal tranzit.cz ve spolupráci s Ringierem, 2013.
Žádné komentáře:
Okomentovat