Novým sólovým
albem Ivy Bittové se připomíná dlouholetý sen české hudební
scény: překonat (stále citelnou) oponu směrem na západ, dosáhnout
uznání mezi světovou konkurencí. Proč nás po léta přitahuje
pevnost jménem ECM?
Jistě: touha cítit
se „jako na Západě“ je často mechanická a mělká. Zároveň
tam můžeme skutečně najít dlouhou tradici dobrých a silných
vydavatelů, producentů, organizátorů, kteří pravidla byznysu
uplatňovali ve prospěch podpory hudebníků. Není nijak naivní,
že česká scéna po desetiletí pozoruje mnichovský label ECM Records a
občas se nesměle snaží o kontakt. V tomhle vydavatelství se
přece od konce šedesátých let formulovala vize „evropského
jazzu“ - tedy aplikace amerického stylu na hudbu evropských
tradic a zkušeností.
Mezi elitou se
roste zdravě // ECM je na jednu
stranu vážená instituce, byla ovšem vybudována z velmi osobních
pozic. Producent Manfred Eicher se odrazil od zkušeností, které
udělal jako asistent při nahrávání Herberta von Karajana: od
konce šedesátých let pak stavěl vydavatelství jako odraz svého
vkusu, hodnot a instinktů. Není divu, že se později stal přítelem
a spolupracovníkem Jean-Luca Godarda: oba spojuje víra v auteura,
který svá tvůrčí rozhodnutí nemusí nikomu zdůvodňovat.
Během sedmdesátých
a osmdesátých let, kdy byla produkce ECM nejrevolučnější,
mohli čeští muzikanti pozorovat, jak se skrze katalog téhle
značky vyvíjela evropská scéna. Nejhvězdnější byl
norsko-polský Jan Garbarek, který spolu s Eicherem našel způsob,
jak skrze saxofon vplést do jazzu skandinávské melodie. Osobní
poetiky i stopu domovské tradice sem přinášel anglický
saxofonista John Surman, norský impresionistický kytarista Terje
Rypdal, švýcarský bubeník Pierre Favre, německý duchovní
poutník Stephan Micus, francouzský saxofonista Louis Sclavis, ale
třeba i vážnohudební Pobalťané Gidon Kremer a Arvo Pärt.
Ze zemí za
železnou oponou se u ECM zabydleli ti z dobrých hráčů, kteří
žili na Západě: polský trumpetista Tomasz Stanko nebo ukrajinský
klavírista Michail Alperin – mimochodem oba coby silní zástupci
melancholie a nostalgie po čemsi ztraceném. Pokud se u nás odvíjel
jakýsi příběh hledání středoevropské jazzové identity (Karel
Velebný, Jiří Stivín, mladý Emil Viklický), pak se tak dělo
bez dlouhodobého zájmu světa.
Toho se nakonec
dočkali ti, kteří zvolili exil. V katalogu ECM se začalo
objevovat jméno Miroslava Vitouše: bez háčku nad š, zato v
pozici kapelníka. Eicher si kontrabasistu vyhmátl po rozpadu
jazzorckových Weather Report, kde dobře uslyšel, že Vitouš je
víc než jazzman: s netradiční hrou smyčcem i elektronickými
efekty hledal pro svůj nástroj pořád nové role. Eicherovi, pro
nějž je hudba nekonečnou disputací o světě, se takový přístup
proklatě zamlouval. V letech 1978 – 1985 natáčel Vitouš pro ECM
každý rok něco, včetně čistě sólového alba Emergence.Když
nebyl v pozici leadra, dotvářel velmi dobrou společnost. Eicher se rozpomněl na triové album z roku 1968 Now He Sings, Now He Sobs,
kde mladý Miroslav Vitouš hrál s Chickem Coreou. Obnovené trio
natočilo nahrávky (Trio Music), které patří do
nadčasového kánonu jazzových impropvizací, v nichž jsou všichni
rovnocennými sólisty a v nichž se komunikace pohybuje snad až na
telepatické úrovni.
Miroslav Vitouš
prohlásil, že by nikdy nemohl muzikantsky tak vyrůst, kdyby se na
světové scéně nekonfrontoval s těmi nejlepšími. Tuhle školu
si dopřáli i další čeští hráči, kteří vycestovali. V
katalogu ECM tak dnes najdeme ještě jména Jana Hammera a George
Mraze. Hammer tu doprovází kytaristu Johna Abercrombieho, což je
pro něj samotného dnes asi epizodní záležitost: jeho dráhu
rámovaly soundtrackové úspěchy, od znělky seriálu Miami Vice až
po „jen českou“Šíleně smutnou
princeznu, jejíž songy napsal jako dvacetiletý, ovšem výtečnou
George Mraz, tedy Jiří Mráz z Písku, figuruje u ECM se svým kontrabasem na třech albech s Johnem Abercrombiem. Zajímavé je, že patří k té části katalogu, která se nikdy nedočkala pořádné reedice: ovšem při dnešních rychlých zákrutách dějin se může snadno stát, že tyhle pozapomenuté nahrávky budou náhle pokládány za cenné přehlížené svědectví. Pak už se český element objevoval u ECM jen výběrově: renesanční sonáty Jana Dismase Zelenky tu nahrál hobojista Heinz Holliger, který se podílel na znovuobjevení tohoto autora. Srdečný přípis o „podceněném díle českého skladatele“ provází nahrávku smyčcového kvartetu E. F. Buriana. Janáčkův Otčenáš s Pražským Te Deum 1989 Petra Ebena se setkává (v podání Pražského komorního sboru) na albu, jež Eicher nabízel jako odraz čerstvého uvolnění po pádu totality.
To už jsme ale daleko od centrálního území ECM, které zasnubovalo jazzovou energii s formami komorní hudby. Z české scény by se k němu nejvíc hodila akustická alternativa osmdesátých let: Bittová s Fajtem, Jablkoň, v jistém smyslu Dáša Voňková... Bůhvíproč trvalo mnoho let, než Západ svůj zájem potvrdil: jako by až teď, po letech s rychlým internetem, ocenil osobní, nezprostředkovanou hráčskou taktiku těch, kteří reagují na současnost jinak než skrze technologie. O hráčích na barokní gamby Vojtěchu a Ireně Havlových natočil dokument nezávislý filmař Vincent Moon, kterého proslavil jeho webový cyklus Blogothéque. Iva Bittová se nejdřív ocitla u ECM coby vokalistka v cyklu slovenského skladatele Vladimíra Godára Mater (2006) a nyní je tu tedy čistě její album.
Konečně sama // Na albu Iva
Bittová, nahraném před rokem ve švýcarském Luganu a
vycházejícím nyní, zní jen hlas Ivy Bittové, její housle a
kalimba. Tohle „prstové piáno“, nástroj s kořeny v Africe,
rámuje celou desku: jako by napovídalo, že zpěvaččino snění,
rozpomínání a samomluvy překračují hranice prostoru a času, že
se napojují na starý proud ústního vyprávění a ženské síly.
Tohle „vysvlečení“
do sólového tvaru není nic samozřejmého: Bittová to už dlouho
neprovedla a vlastně se tu tím pádem vrátila ke svým dvěma
prvním deskám. Čistě sólová byla pouze ta druhá, která
(shodou okolností také pod názvem Iva Bittová) vyšla v
roce 1991 u bratislavských Pavian Records: později je převzali
velcí BMG a pozměněné vydali jako titul Divná slečinka
(1996). Některé snímky z alba měly ještě další osud, a to
dost podstatný: vydalo je vlivné a výrazné americké
vydavatelství Nonesuch (1998). Deska, nazvaná – do třetice! -
Iva Bittová (škoda, že si to hudebnice přece jen trochu
nehlídá) se stala její nejznámější vizitkou v západním
světě, přinesla jí vřelý ohlas a mnoho kontaktů.
Už úvodní
Fragment I nastolí neuspěchanou volnost, konejšivý,
vlastně mateřský tón. Melodie má v sobě něco z blues, ale
převažuje atmosféra mediteránních a balkánských zpěvů. Album
pokračuje dál, hlas si ulétá od houslových figur, jemně klouže
na hranici zpěvu, parlanda a dramatické scény, cítíme tu docela
vyvážený mix připravených postupů a impulsívního jednání
teď a tady. Zkrátka: Bittová tu setřásla naprostou většinu
manýr, která její tvorbu v posledních letech ředila a
paralyzovala. Předvádivost nahradil vnitřní klid, nadužívané
pseudoroztomilé brebentění se mihne jednou (v předposlední
skladbě), styl není vyprodávaný coby efektní ornament. Toto je
evidentně nejzdařilejší album Ivy Bittové za dlouhá léta.
Čím to je? Těžko
říci: a posluchači to nakonec může být jedno. Snad se něco
probudilo při setkání s výtečným hudebním partnerem (Manfred
Eicher album produkoval), snad potřebovala čas, aby znovu našla
pevné body v sólovém projevu. Pravda - dřív se uměla vztekat,
vřísknout, rozpálit, „čert ji popad do pytlíka, utíkal s ní
do pekla“, jak se zpívalo na albu Bittová a Fajt: což na
nové desce neuslyšíme, je celá vláčnější. Ale to budiž
připsano jako poznámka o povaze alba, ne jako výhrada.
Bohužel nevíme,
jaký text Chrise Cutlera zpívá Iva Bittová ve Fragmentu VII:
je tak vokalizovaný, že mu není snadno rozumět, a dokumentace ECM
k němu nic neuvádí. Ale volba je to pochopitelně pozoruhodná:
Cutler jaký významný hudebník a organizátor nezávislé scény
si už v osmdesátých letech povšiml Ivy Bittové s Pavlem Fajtem a
vydal jejich album pro mezinárodní trh. Po letech se sám jako
muzikantský partner sešel s Ivou Bittovou na turné. Cutler patří
k silným kritikům nahrávacího průmyslu, ale taky dnešního
světa digitálních souborů, který nedává hudebníkům šanci
uživit se nahrávkami.
Zpátky k
vlastnímu hlasu // Iva Bittová má na
kontě spolupráce s operou, jazzmany i klasiky. Ten dlouhý seznam
může navenek vypadat reprezentativně, ale leckdy to byla spíš
hledání bez silného výsledku. Když teď muzikantka vysvobodila
svou hudbu z veškerých spoluprací a ponořila se do monologu,
našla svůj hlas tak ryze jako už léta ne. Jistě jí k tomu
pomohly i momenty z předchozích projektů, koneckonců vrací tu do
hry prostředky, jež používá po léta („cimbálová“ hra
tyčinkou na struny houslí).
Ale jako nové
připomenutí mezinárodnímu publiku funguje album u ECM výtečně.
Tohle není alternativní rock, osobní jazz, zmutovaný Janáček,
soft experiment se smyčci ani nic dalšího, co Iva Bittová
zkoušela: zůstal tu, jako sediment na rýžovacím sítu, její
osobní styl, tedy ta hlavní ingredience. ECM má její album
momentálně na svém webu jako úvodní nepřehlédnutelný obrázek:
nejspíš si ho tedy taky cení. Kéž by to byl pro Ivu Bittovou
začátek nových dobrodružství.
Iva Bittová: Iva Bittová. CD vydal
ECM Records, distribuce v ČR 2 HP Production, 2013.
Psáno pro Orientaci LN, vyšlo 23. 3. 2013.
HD Tracks dokonce čerstvě nabízí album ve vyšším rozlišení 88kHz/24 bit
OdpovědětVymazathttps://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HD00602537178964