2. 7. 2014

Metalový profesor // The Soft Pink Truth

Tahle nová deska má hloubku diplomové práce, ovšem věnuje se tématu ne zrovna etablovanému na akademické půdě: black metalu! Nejde tu jen o riffy řvoucích chroptivých kytar a mužských hrdel. Ultratvrdý black metal je nejtemnějším z rockových žánrů: od textů vítajících apokalypsu přes satanistické a nenávistné motivy až k norským excesům s vypálenými kostely a několika vraždami. Jak něčemu takovému složit poctu?



Drewa Daniela, člena dua Matmos a akademika, vrcholy black metalu hudebně fascinují. Proto své album pojal jako odkaz na rub i líc, jako stvrzení významu i kritiku. Zmínění Matmos už léta vytvářejí muziku v konceptuálních rámcích – třeba když přetavili do tanečních rytmů zvuky z kliniky plastické chirurgie nebo z laboratoře s pokusnými zvířaty. Sólový Danielův projekt nese název Soft Pink Truth; to „měkké růžové“ je žánrovým identifikačním znakem pornografie. Jak tedy vidno, Daniel je sice vysokoškolský profesor, ale vedle shakespearovské specializace je doma v ryze současném diskurzu. Vždycky se vymezoval z queer pozic: proto na albu Why Do the Heathen Rage? (Odkud se bere hněv neznabohů?, vydal Thrill Jockey) vůbec nezní pravověrný metal, ale elektronické klubové beaty. Je to záměrný paradox: disko bylo vždycky těžce „gay“ pro ultramačistické metalheads. Větší naschvál se dal těžko najít.

S určitou fascinací požádal Drew Daniel o pomoc pár hudebníků a přepsal harmonie a struktury metalových nářezů do jiného kódu. „Vyhledával jsem takové písně,“ řekl portálu Pitchfork, „jejichž text vypovídá, o čem je black metal, a které mají dobré kytarové riffy. Jsou kusy, které miluju, ale jejich jádro je v textuře zvuku: nemělo by cenu předělávat je. Lákaly mě ty, ve kterých lze cítit popové jádro.“ Což je velmi přesný postřeh, který by asi mnohé metalisty naštval: chytlavost, podobná popu, v některých jejich flácích nepochybně trůní.

Leckdo si vybaví goticky pokroucená loga kapel Venom, Mayhem nebp Darkthrone. Daniel prováděl s jejich písněmi artistické kousky. Chlapácká Ready To Fuck tu je v ženské verzi, ujala se jí zpěvačka Jenn Wasner z kapely Wye Oak, jež nedávno vystoupila v Praze. Vokálních hostů je tu víc, nejslavnějším je nepochybně protagonista skupiny Antony and the Johnsons. Když do písně Satanic Black Devotion zní banjo a rozpoznatelné fragmenty tanečních hitů, uvědomíme si, že žánr „černého kovu“ je mimo jiné zcela prost humoru a nadhledu. Drew Daniel jako by vyvedl sektářsky puristickou estetiku na denní světlo: zasahují do něj různé hlasy, od cembala a žánrových rytmických figur až po vokál ceněné vážnohudební skladatelky Jennifer Walsheové.

Ta bystře vyvážená konstelace má ovšem ještě jednu rovinu. Autor projektu si rychle uvědomil, že by bylo alibistické vyhnout se kruciální otázce: jak se stavět k hudbě skandinávských muzikantů jako je Varg Vikernes z kapely Burzum – k těm, kteří jsou přímo spjatí s násilím, nenávistí, vraždou? „Tolikrát jsem slyšel od nějakých fanoušků postoj: My jen posloucháme muziku, která se nám líbí. Ale to je v lepším případě naivní a v horším případě velmi neupřímné: když se nám něco líbí, chováme se méně ignorantsky.“ Tu hudbu si připomínejme i jako stigma spojené se zlem, které rozpoutala, říká Daniel silnou deskou. To, že někdo hraje dobře na dva kopáky zároveň, je výkon, který nikomu život nevrátí.


Žádné komentáře:

Okomentovat