2. 7. 2014

Borges v Celetné // Jakob Ullmann

Ta skladba pro smyčce má název PRAHA: Celetná - Karlova – Maiselova. Prohlížel jsem si ji podezřívavě: o co autorovi jde? Tušil jsem, že to nebude turistická reflexe: Jakob Ullmann, pětapadesátiletý skladatel a univerzitní profesor z byvšího východního Německa, je velkým objevem posledních let. Nakonec se z toho vyklubal podivnější příběh, než bychom čekali.

Ullmann vypadá s pletenou čepičkou, brýlemi tenkých obrouček a šedým plnovousem jako židovský učenec z časů před pár stoletími. I povahou se sem propadl z jiných dob. V Drážďanech studoval sakrální hudbu a k tomu filozofii: když mu přišel povolávací rozkaz na povinnou vojenskou službu, stal se tzv. odpíračem, jak se v sedmdesátých letech říkalo. Nechtěl jít. To mu obrátilo život naruby: východoněmecká Stasi ho začala vyslýchat – ne třikrát, ale po několik let. „Hlídali mě. Když jsem odešel z bytu, vlezli tam a prohrabali mi věci,“ líčí Ullmann dnes události, které ho psychicky deptaly. Když ho na nějaký čas zavřeli, kdoví, zda to pro něj nebyla úleva. Věznění se otisklo i do jeho pražského motivu.
Teď možná překvapeně zjistíte, že námět skladby PRAHA: Celetná - Karlova – Maiselova dávno znáte. Je jím totiž poměrně známá povídka Tajný zázrak, kterou její autor Jorge Luis Borges umístil do protektorátní Prahy. Autor divadelních her jménem Jaromír Hladík se před popravou trápí, že nestihl dopsat své dílo: požádá tedy Boha, aby dostal ještě rok času. V okamžiku, kdy na něj míří popravčí četa, čas opravdu zamrzne. Hladík během roku celé dílo domyslí, přemění, do detailů vystaví, uzavře: když čas vyprší, kulky vyletí z hlavní a dramatik klesá mrtvý k zemi.
Kolik Hladíka je v Ullmanovi, který stál po většinu života mimo zájem a uznání, tvořil pro pocit, že toto je nejsprávnější cesta? Dlouho jsem bral jen jaksi obecně Ullmanův výrok: „Víte, když za člověkem zapadnou dveře cely, ono vás to změní.“ Poslouchám teď hudbu jeho PRAHY a slyším tam ty tlusté zdi: smyčce hrají „zbytkový zvuk“, jako by k nám ze světa doléhaly přes tlustou zeď jen tlumené stopy jeho existence – a čím dál víc se tak otevíral zvuk uvnitř nás samotných. „Běh vteřin se tam hodně zpomalí,“ říká Ullmann. „To hluboce prosáklo do mé hudby.“
V sérii sólových skladeb určuje, že hráči mají stát od publika dost daleko. Jinde předepisuje, aby si sami hráči určili „odstup mezi sebou a skladbou“. Inklinuje k nesmírně tichému zvuku a jeho smyčcový kvartet je patrně nejtišším v dějinách hudby. „Hluku světa se nedá konkurovat,“ domnívá se. „Čím méně je hudba hlasitá, tím lépe ji slyším.“ Když splétal několikajazyčnou panichydu za oběti náboženských čistek, cestoval po evropských knihovnách a ručně opisoval texty z arménských, aramejských či hebrejských manuskriptů. Na skladbě Voice, Books and FIRE 3 tak pozvolna pracoval dvacet let.

Ullmann dnes vyučuje na univerzitě v Basileji. Berlínské vydavatelství Edition RZ vydalo jeho hlavní díla a pomohlo jim do světa: PRAHA: Celetná - Karlova – Maiselova je v kompletu nazvaném Fremde Zeit – Addendum (Cizí čas – Dodatek). Spektrum dnešních „tichých taktik“ v umění získalo další silnou nuanci. Ne bez obtíží: Ullmann zuřil, když v rakouském rozhlase křehoučkou hudbu přerušoval hlasatel oznámením, že toto není porucha, ale záměrný program. Bratrstvo přátel ztišení se ovšem dnes rozrůstá: snad PRAHU doveze někdo časem i do Česka.
Psáno pro LN //

Žádné komentáře:

Okomentovat