Občas
ožijí postavy, o nichž jsme si ani nebyli jistí, zda existují.
Ti z nás, kdo svého času proposlouchali Zeď od
Pink Floyd od začátku do konce, si nejspíš vybaví song Vera:
„Vzpomíná si ještě někdo na Veru Lynn? Vzpomínáte,
jak říkala, že jednoho dne se znovu setkáme?“ zpívá Roger
Waters. Milá Vera na mě teď vybafla z internetu: kráska, která
zpívala spojeneckým vojskům
za druhé světové nadějnou mantru We´ll
Meet Again, se vydání Zdi
dožila už s Řádem
britského impéria na prsou.
Ba co víc, dožila se dneška a ve dvaadevadesáti letech se stala
nejstarší vítězkou
britské hitparády: když jí vyšla
bestofka, suverénně srazila
z vrcholu žebříčku Arctic Monkeys.
„Drahoušek
pluku“ (dobová přezdívka!)
tedy povzbuzoval vojáky v
téže době jako Marlene Dietrich, nahrával na rozbitné
šelakové gramodesky – a
dnes zasahuje do hitparád a vystupuje v televizních talk show. To
mě přivedlo na myšlenku: kteří hudební svědkové dávných
časů jsou dnes ještě aktivní? Kdo jsou nejstarší muzikanti, od
nichž
se můžeme osobně něco dovědět?
Rock´n´roll
už není nejmladší, ale starší než bigbít je jazz –
a ještě starší je lidová
hudba. Mužem, který chodí mezi lidi, zpívá, káže a občas
někomu vynadá, je Pete Seeger, ročník 1919.
Jeden z otců folku zpíval po boku Bruce Springsteena na Obamově
předvolebním finále (2009), pochodoval s průvodem Occupy Wall
Street (2011), natočil novou
píseň komentující ropnou skvrnu firmy
BP (2011) a natočil song a
klip Forever Young v
poctě Bobu Dylanovi (2012). Podobně
vlivných čiperů už nenajdeme moc.
Chuck Berry, ročník 1926, projel v roce 2008 Evropu, ale jinak
hraje jen jednou za měsíc v domovském St. Louis. Jerry
Lee Lewis (1935), rock´n rollový „The
Killer“ u piána, si
stylově vede svou, ovšem
v roce 2010 vydal album duetů Mean Old Man s
Mickem Jaggerem či Sheryl
Crow.
Osmdesátku
vloni oslavila „advokátka
obyčejných žen“ Loretta Lynn, před
níž v country věru
nikdo nezpíval o antikoncepci nebo stresu z opakovaného
těhotenství. Lorettino „aktivní stáří“ odpálila spolupráce
s Jackem Whitem Van Lear Rose,
podle časopisu Rolling Stone druhé nejlepší album roku 2004. Jack
White poskytl producentský facelift i královně rockabilly Wandě
Jackson (1937), ale snaha navázat na dávné energické třeštění
dopadla smutně.
Velcí
senioři nežijí v jiném vesmíru, občas přijíždějí: vloni
hrál v Lucerně Sonny Rollins (1930), předloni u
nás dirigoval Ennio
Morricone (1928). Leckdo se dočkal širšího uznání až časem:
na festivalu Creepy
Teepee v Kutné Hoře tak
byl vloni
s nadšením přijat pionýr elektronické hudby Hans-Joachim
Roedelius (1934), spolupracovník Briana Ena a člen krautrockových
Cluster. Osobně bych moc rád
ještě zastihl klasika freejazzového třískání do piána Cecila
Taylora (1929), často vystupujícího Ornetta Colemana (1930),
minimalistu Terryho Rileyho
(1934) a báječné by bylo
prohodit pár slov s Pierrem Boulezem (1925), který ještě nedávno
na londýnských Proms dirigoval Janáčka.
Někteří
z nich jsou už spíš
zdvořilí zástupci
minulosti, ale stejně dokážou potěšit. Viz klasik swingu Tony
Bennett, který letos coby
sedmaosmdesátiletý vydá album s Lady Gaga. Projekt se teď musel
trochu odložit, protože jeden z umělců si poležel v nemocnici.
Pochopitelně: byla to ta o šedesát let mladší holka.
// psáno pro Orientaci LN //
Žádné komentáře:
Okomentovat