23. 6. 2014

Pro duši umělce

... aneb pro jednou autobiograficky. // V dnešním pragmatickém světě je pěkné a záslužné rozsévat tzv. kreativní podněty ve veřejném prostoru: inspirovat lidi, nabídnout jim něco fantazie, vplést jim do cesty malé překvapení, vyvést je ze stereotypu! Takový názor slýcháme a zní velmi dobře. Je však užitečné konfrontovat občas obecnou úvahu s praxí: kupříkladu setkáním s firmou, jež je na produkci uměleckých podnětů přímo zaměřená.

Tento pravdivý příběh se odehrál před pár dny v Amsterdamu, kde mi jeden laskavý festival doproučil hotel Lloyd. Zběžně jsem se na webu ujistil, že není daleko od centra, a potvrdil ubytování. Všiml jsem jen letmo záhlaví, které říkalo něco o tom, že se jedná o „inspirační designový“ hotel. „Už jste u nás byl?“ ptala se zkoumavě recepční, k níž jsem musel dojít malým tunelem sbitým z prkýnek, prvním signálem nevšednosti. Řekl jsem, že ne a převzal klíče od pokoje pro dva. Když jsem odemkl, přítelkyně, nalákaná na výlet pod vidinou zápaďáckého luxusu, nevěřícně a vylekaně pravila: „Co to je?“ Hotelový pokoj připomínal řeznictví nebo nemocniční sál: celý byl vydlaždičkovaný. Obratem se ukázalo, že to má dobrý důvod: uprostřed pokoje místo lustru vedla od stropu sprcha. Vidinu sterilního striptýzu při mytí ve mně podpořila i gumová stěrka na tyči, jíž si hosté měli organizovat louže na podlaze.

Rád bych na tomto místě zdůraznil, že jsem přítelem alternativních stylů a miluji experimenty. Ale postel tu byla otočená čelem doprostřed, nohama ke zdi (vyznavač feng šuej by se už zhroutil) a nad nohama byla umístěná bytelná venkovská almara se zabudovaným televizorem. Představil jsem si, jak v noci padá a drtí mi kotníky. „Chápeš – inspirační hotel. To je schválně, je to tu pro lidi, kteří oceňují kreativitu,“ přesvědčoval jsem přítelkyni i sebe. Marně jsem se při tom snažil dostat k oknu, tak blbě bylo lůžko umístěné. „Tady nebudu, ale nejdřív to vyfotím,“ řekla tónem, který nepřipouštěl diskusi.

Zvědav na další inspirační pokoje sešel jsem do recepce. „Vy chcete – oddělenou sprchu?“ ptala se recepční s údivem, s nímž v Čechách obsluha reaguje na požadavek sójového mléka. „Ano, nudnou oddělenou sprchu,“ potvrdil jsem. „I takové máme; každý náš pokoj je jiný.“ Měli jsme štěstí: jeden volný ještě zbyl. Až pod střešním krovem, žádný design plynové komory, sprcha hezky za skleněnou posuvnou stěnou, i se záchodem. Zčásti rurální styl, poctivé tlusté peřiny. Probudil jsem se ve čtyři ráno a dusil se: venkovská image zahrnovala i prachové peří v duchnách. Pohotovější alergik než já by to zkontroloval dřív, než by dostal záchvat. Když jsem se ho zbavil, druhou noc prodchl začátek fotbalového mistrovství. Do neizolovaného pokoje pod střešním krovem pronikal ryk a bubnování fanoušků přirozeně a zlehka.

Inspirační hotel Lloyd je jízda. Má pokoje od jedné do pěti hvězdiček: nejnižší kategorie jsou klášterně holé („prostor pro vaše ego!“), v pětihvězdičkovém pokoji máte estonské klavírní křídlo nebo prostornou lázeň. Škoda, že za cenu pěti hvězd nakonec nedostane host zas tu holou díru jako v jedničce, tomu bych říkal inspirace.

Byl to zvláštní zážitek, spíš zábavný než špatný. Je jistě moje chyba, že jsem se tak úplně nepotkal s jejich pojetím „umění“: ale od designu chci, abych nemusel zpívat, když jdu na záchod, protože trůním dva metry od zbytku společnosti. Zase jsem ale z nouze víc zpíval: možná právě to je ta inspirace, k níž nás vede dnešní byznys s kreativitou.



Žádné komentáře:

Okomentovat