V nakladatelství Academia vyšla kniha Přemysla Houdy Intelektuální protest nebo masová
zábava?, která si všímá střetů folkové písničkářské
scény s režimem. Při té příležitosti jsem požádal o rozhovor Jiřího Pallase: všechny muzikanty z volného sdružení Šafrán docela dobře znám, zatím jsem však neznal člověka, který měl silný smysl pro udržování scény a který se o Šafrán "manažersky" staral, byť v 70. letech člověk v Československu nemohl být oficálně manažerem. Pallas, jak asi mnozí vědí, žije ve Švédsku; jistě i proto se jeho pohled leckdy liší od převažujícího českého náhledu. Hlavním důvodem, proč jsem rozhovor pořizoval, byla zvědavost na fakta z "oněch časů": ale právě Pallasova špičatost v názorech celý tvar v něčem doplnila, dotáhla.
Nemusím asi zdůrazňovat, že když s někým dělám rozhovor, nesouhlasím se vším, co pronese: ale považuju za nanejvýš dobré, aby zazněly nemainstreamové hlasy, včetně Pallasova. Text je dlouhý, původně jsem ho chtěl publikovat ve dvou dílech, pro přehlednost jej nakonec dávám celý na jedno místo. Tahle verze je asi o 30% delší než rozhovor, který vyšel v Orientaci Lidových novin.
V nové knize Přemysla Houdy o folku nechybějí ani některé vaše vzpomínky. V tomhle
případě by se špatně vynechávaly – byl jste manažerem
volného písničkářského sdružení Šafrán.
Vzpomínáte na tu dobu ještě?
Samozřejmě, a rád. Aktivity v Šafránu mi určitě pomáhaly překonat
šedou nudu normalizace v Československu, ale můj odchod do Švédska
souvisel více s podpisem Charty 77 a předšafránovým
okruhem přátel" – tím myslím třeba Petra Uhla a Petrušku
Šustrovou. Petr o mně dnes mluví jako o primitivním antikomunistovi, ale
byli jsme a stále jsme kamarádi.
.
Kniha líčí písničkářskou
scénu jako dobový pokus o svobodnou zónu, vykoupený ovšem mnoha
střety s režimem. Co figuruje ve vašich vzpomínkách na léta s
písničkáři víc – atmosféra represí, nebo svobody?
Represe a svoboda uvnitř komunity
spolu nedílně souvisí. Když zmizela represe, začala působit
odstředivá síla: to platilo nejen v Šafránu, ale i v Chartě a
dalších skupinách. Jenomže je rozdíl mezi "plastikovským"
ghettem, uzavírajícím programově pár set lidí do izolace a
odmítající komunikaci s okolním světem, a naší aktivitou
snažící se zasáhnout co nejširší počet diváků. Myslím, že
se nám povedlo oslovit desetitisíce, možná statisíce lidí.
„V dřevních dobách folku
jsem měl svou první nahou holku,“ zpívá Merta. Jak vypadala
tehdejší popularita „folkáčů“?
V určitých kruzích byli zcela
neznámí, jinde zbožňovaní, ale určitě se nikdo nechoval jako
hvězda. Zlatým slavíkem jsme opovrhovali, ale než to
zfalšovali, byl Hutka někdy kolem roku 1976 na sedmém místě...
Jak a kdy jste se do
písničkářského prostředí dostal?
Na bigbít a písničkáře jsem chodil
od šestnácti let, k organizování koncertů mě přivedla náhoda.
Začal jsem dělat v televizi asistenta zvuku a měl přístup k
magnetofonu Nagra, na který se daly pořizovat profesionální
nahrávky. Folková skupina Scarabeus chtěla něco natáčet a
jejich zvukař mě k nim dovedl. Po natáčení se mě ptali jestli
jim nechci dělat manažera a já na to kývl, aniž bych věděl co
to obnáší. K ničemu to nevedlo, ale stačil jsem pochopit jak
funguje "showbiz". V té době jsem chodil v neděli
dopoledne jako jeden z mála diváků na program Tyjátr písničkářů
do divadla Ateliér ve Spálené, útočiště Šafránu,
které však mělo brzy končit. Jednou večer jsme v té době s
Hutkou ve vinárně Blatnička zasedli s někým z klubu pro
záchranu huculského koně. Ukázalo se, že „huculové“ mají
razítko - a já měl znalost jak razítko využít. Slovo dalo slovo
a Šafrán se brzy stěhoval na Baráčnickou Rychtu.
Zatímco muzikanti hráli a
posluchači si to užívali, vy jste si vzal na starost organizační
zázemí. Musel jste s režimem, který vyžadoval oficiální
povolení, zastupitele a schvalovačky hrát jeho hry?
Hry ani ne. Na povolovačky
(povinné výčty skladeb určené národním výborům, pozn.) jsme
psali normální repertoár, když nás někde zakázali, tak jsme
sehnali nové razítko – Hucul Club, hasiči, svazáci, odbory... A
pokračovali jsme střídavě mezi Rychtou a klubem v Čáslavské.
Co první zákaz?
Ten vůbec nebyl politický, ale stalo
se, že Třešňákův opilý kamarád začal strkat do
uniformovaného policajta, který se přišel na Rychtu ohřát.
Jednou se na vystoupení přišel podívat kulturní inspektor pro
Prahu 1, vydržel do přestávky, tak Jarda Hutka hrál jen lidovky a
dával si pozor na pusu. Oficiálně zakázaný byl jen Bohdan
Mikolášek za píseň Ticho o Palachovi. Bohdana
jsem na povolovačky nepsal. Řekl bych, že se režim spoléhal
na autocenzuru, a to bohužel u mnoha umělců fungovalo.
Tím myslíte koho? Zpěváky mimo
Šafrán?
Ano, především pop, ale v podstatě
se všichni vyhýbali náboženským tématům a anglickým názvům.
I takoví Plastici u přehrávek hráli jiné, nekonfliktní věci.
Nic ve zlém, s Magorem jsem se kamarádil - i když mi nikdy
nezapomněl, že jsem ho na Hrádečku porazil v pingpongu. Taky jsem
v dresu Plastiků hrál fotbal, už se nepamatuji proti komu...
Jak to bylo s respektováním
vaší role u muzikantů? Přece jen to jsou tvrdohlavé tvůrčí
osoby...
Žádné smlouvy jsme neměli, program jsem připravoval vždy s Jardou Hutkou včetně "vtipných" názvů koncertů, které nesouvisely s obsahem. Za koncert "Rudá nafta" nás vyhodili z klubu v Čáslavské. Tehdy si toho názvu všiml nějaký papaláš v Pražském kulturním přehledu, kam jsem programy drze posílal a oni nám je tiskli.
Žádné smlouvy jsme neměli, program jsem připravoval vždy s Jardou Hutkou včetně "vtipných" názvů koncertů, které nesouvisely s obsahem. Za koncert "Rudá nafta" nás vyhodili z klubu v Čáslavské. Tehdy si toho názvu všiml nějaký papaláš v Pražském kulturním přehledu, kam jsem programy drze posílal a oni nám je tiskli.
Na vaší roli je zajímavé,
že písničkářství, spojované s idealismem a subverzí,
pochopitelně muselo nějak dávat smysl i ekonomicky, aby přežilo
– což jste zajišťoval vy. Jaké jste měl propagační nebo
„komerční“ fígle, taktiky?
Tím fíglem bylo vytvářet zdání
undergroundu více, než bylo nutné. Přesunuli jsme předprodej
pouze na jedno místo, do pasáže Melantrich, a stejně bylo
vyprodáno už tam. Živobytí zajišťovaly smlouvy, které objevil
Jirka Černý: o odměňování veřejně známých osobností.
A brali jste celou věc s
ambicí jednat profesionálně, nebo spíš s vášní amatérů?
Řekl bych, že to byl zvláštní druh
spontání profesionality vynalezený Jardou Hutkou. Hodně byl ovšem
založený na tom, že si publikum přálo jakýkoli náznak
vykládat jako protistátní projev. To taky někdy v devadesátých
letech na Hutku vytáhl divadelník Petr Kratochvíl, když mu v
novinách připomněl, že teď už musí říkat věty celé. Na
Rychtě mohli písničkáři zpívat budovatelské písně z
padesátých let - jako Petr Lutka, Jde Frantík kolem zahrádky...
K té psal text Jaroslav Dietl:
„Když ráno frézu roztočil, svou druhou krasavici...“
Publikum se válelo smíchy. Viděl
jsem že, po stovkách vystoupení na vyprodané domácí scéně lze
určitě profesionality dosáhnout.
Šafrán byl „volným
sdružením“. Podílel jste se na rozhodnutí, kdo bude a kdo
nebude členem?
Měli jsme jen jednou něco jako
formální schůzi, to nikam nevedlo. Pokud se pamatuji, Merta a já
jsme byli proti přijetí Pepy Nose za člena, ale k hlasování ani
nedošlo. Na vystoupení si zval každý koho chtěl, Jarda nové
písničkáře, Merta jazzmeny a rockery, Lutka Nosa. V Šafránu
vystoupil i Sváťa Karásek a Berani s Rejchrtem. Jo – a za člena
jsme s Jardou přijali oficiálně Karla Kryla.
Co na to Kryl? Nebral
vás jako konkurenci, nebo jinak zaměřenou partu?
Kryl měl nelíčenou radost. Měl rád
hlavně Třešňáka a Mertu, ale jeho propagaci celého Šafránu na
Svobodné Evropě to neovlivnilo. Později jsem Krylovi vydal pět
alb.
Měl jste vztah k samotným
písničkám?
Samozřejmě. Z Hutkova repertoáru
jsem měl rád ty s texty od Zorky Růžové, od Merty Išiel bača
do dediny nebo Kurva hlad, od Vlasty Finský nůž, Madam Praha, měl
jsem rád Lutkova Draka Železňáka a Honzu nebo Burianovu Až bude
rok 2000. Naopak jsem byl zoufalý z Hutkovy vlastní tvorby a
probíral v roce 1975 s Jirkou Černým možnost "alternativní
kritiky", nějaké neveřejné reflexe. Žili jsme totiž
v nenormální situaci: V sedmdesátých
letech vyšla negativní kritika na Jardu, kterou napsal hudební
teoretik Leo Jehne, a všichni na něj byli naštvaní - ne kvůli
obsahu, ale opravdu se čekalo, kdy nás zakážou, a negativní
kritika by se třeba bolševikovi hodila.
Očividně jste měl k Hutkovi blízko,
zmiňujete ho nejčastěji.
Na Hutkovi se podepsal především
Václav Havel, který Jaroslava označoval za básníka a filozofa.
Jarda na koncertech autory písní neuváděl a dost často mezi
písněmi papouškoval to co slyšel mezi nedostudovanými filozofy
na mejdanech u Petrušky Šustrové, která bydlela ve strategické
blízkosti klubu v Čáslavské.
Pane jo, vy jste na toho Hutku
drsný. Máte k sobě dnes blízko, nebo spíš odstup? Zklamal vás?
Jarda má nekonečné zásluhy, patří
do síně slávy českého i slovenského folku i do síně
slávy boje proti totáči. Bez něj by v hraní tehdy moc
nepokračovali Merta, Třešňák, vytáhl na scénu Voňkovou,
Homolovou, Lutku, dal prostor Burianovi a Dědečkovi, prostě táhl
Šafrán. Málokdo však tehdy chápal, že ty nejkrásnější
písničky byly od Zorky Růžové, spousta skvělých věcí od
Hvězdoně Cígnera, hudba od Vládi Veita... To, co píše Jarda sám
bez toho, aby mu od plotny napovídala Zorka, mi přijde zoufalé. K
tomu musím přičíst i vlastní vinou způsobenou nevzdělanost,
ten jeden rok střední školy, která dnes už nejde schovávat za
náznaky a půlky vět. Všichni, kdo odešli v sedmdesátých letech
do exilu, měli možnost studovat. Jarda má samozřejmě morální
právo odsoudit Nohavicu, ale proč to celé shodí slaboučkou
častuškou?
Znal jste další lidi „za
muzikanty“, kteří podobně jako vy pomáhali organizovat,
taktizovat, starat se o hudebníky? Koho jste tehdy měl jako dobré
spoluhráče?
Po republice bylo spoustu nadšenců
kteří pomáhali organizovat koncerty. Já se staral hlavně o
Prahu. V Praze byla paní Jarmila Šerá, která nám otevřela scénu
Divadla v Nerudovce.
O té uvádí Houda v nové
knize dobový paradox: že sice nedokázala odmítnout spolupráci s
StB, ale v zápisech jsou nakonec její čestná a velmi soudná
vyjádření, jimiž písničkářskou scénu podporovala. Měla
tehdy vaši důvěru?
Ano, měla. Jinak jsme se znali s
manažery rockových a jazzových skupin. Organizačně dovedli k
dokonalosti lidé kolem Jazzové sekce, nezapomenutelné bylo
vystoupení Vladimíra Merty na Jazzových dnech: sál řval
nadšením (většina lidí v Lucerně Mertu asi neznala), za scénou
řičel vzteky kulturní inspektor hlavního města Prahy Jaroslav
Navrátil.
Měl jste někdy pocit, že
jste něco vybojovali jaksi „jen tak tak“, o prsa?
Mimo pořádání koncertů
jsem vydal tiskem načerno dvě sbírky textů: Jardu Hutku a Vláďu
Mertu, tisklo se v tiskárně Československé akademie věd, a pokud
by zrak podplaceného tiskaře nepadl na titul Kurva hlad,
tak by bylo sbírek více. Na sbírkách byl jako vydavatel S-klub
1969 a žádný průšvih z toho nebyl. Obdobně jsme tiskli programy
načerno u čerstvě propuštěného politického vězně Vávry
Korčiše.
Byli písničkáři přijatelní
pro tehdejší média?
Začnu Supraphonem: tam měl
nekonečné zásluhy Hynek Žalčík: dnes se už pravdu nedozvíme,
ale Hynek mi tvrdil, že nápad se Sušilem a Hladíkem ve spojení s
Hutkou byl jeho. Hynek prosadil i sérii singlů a LP Šafránu,
které bylo těsně před vydáním zničeno. Redakce
Melodie nám pomáhala jak se dalo, Jiří Černý v Šafránu
pravidelně vystupoval a festival kritiků o Zlatého blbce býval
jedním z vrcholů sezóny.
Rozuměli jste si s jinými folkaři?
Byla tu přece širší scéna, festival Porta, akce s country a
trampskými kapelami.
S organizátory Folk & country
klubu v Malostranské besedě jsem měl zvláštní vztah. Myslím,
že mě neměli moc rádi, protože naše aktivity byly trochu
vzdálené jejich představě reálněsocialistického folku. Kvůli
nám jim také zakázali jeden ročník festivalu v Českém
Krumlově. Občas mi vyčítali, že pořádáním koncertů
ohrožujeme "žánr".
Kdy vás poprvé kvůli muzice
předvolali a vyslýchali? A kdy se tlak zásadně vystupňoval?
Mě v souvislosti s hudbou nevyslýchali
nikdy! Jen kvůli Chartě. Jak funguje Šafrán, pochopili až hodně
pozdě. Politické aktivity, pokud nepočítáme řeči z pódia,
začaly podpisy pod protesty proti procesům s Plastiky. Potom jsem
přinesl Chartu, kterou jsme s Hutkou a Třešňákem podepsali, ale
po dohodě s Jirkou Černým Hutkův a Třešňákův podpis
neodevzdali. Proces s Plastiky a poprask po zveřejnění Charty 77
oddálili zákaz Šafránu až do poloviny roku 1977. Tečkou byl pro
mne festival v Pezinku. Pezinok byl zázrak a labutí píseň.
Jaký byl
konkrétní impuls, po kterém jste si řekl – dost, odjíždím do
exilu?
Při výslechu jsem dostal na vybranou:
blázinec, vězení, emigrace. Byl jsem čerstvě vyhozen z třetího
zaměstnání za měsíc a čekali jsme druhé dítě.
Věděl jste předem, že chcete v
zahraničí vydávat muziku?
Slíbil jsem to ve vinárně Rotisserie
přátelům, kteří se přišli rozloučit: muzikanti, Václav
Havel, Pavel Landovský... Ve Švédsku jsem téměř okamžitě
začal hledat cestu, jak slib splnit. Začal jsem s exilovými
představiteli, ale ti se mě snažili odradit po špatných
zkušenostech Karla Kryla a zpěváka Jiřího Poppera (ten vydal
písničky roku 1968). Nikdo mi nevěřil - ani z exilu, ani švédští
vydavatelé; jediný koho Československo zajímalo, byli maoisté,
díky společnému nepříteli. Pár měsíců po našem příjezdu
odjeli na mistrovství světa v hokeji do Prahy dva novináři v
rychlosti vyškolení ve studiovém nahrávání v polních
podmínkách. Opravdu se jim podařilo v Praze podle mých instrukcí
nahrát Hutku, Třešňáka, Veita, Karáska, Soukupa a Kubišovou. K
desátému výročí okupace už se ve Stockholmu prodávalo LP
Zakázaní zpěváci druhé kultury. Mimochodem, po letech Marta
Kubišová vystoupila ve Švédsku, měl jsem tedy příležitost
přivést za ní jednoho ze zvukařů-novinářů, kteří v roce
1978 riskovali vězení a také si cestu a pobyt sami financovali.
Představil jsem jí ho a ona odvětila: To už je tak dávno, že si
to ani nepamatuju...
Ve Švédsku jste vydal
dvaadvacet alb. Na vašem labelu Šafrán 78 tak vznikl zásadní
archív hudby, která by jinak mnohdy nezůstala zachycena. Cítil
jste tehdy dobrou zpětnou vazbu, jinými slovy, byl o tu hudbu mezi
emigranty zájem? Měl jste tehdy pocit, že to děláte pro
přítomnou situaci, nebo spíš jako katalog
podstatné tvorby „pro věčnost“?
Určitě jsem měl před očima naše
publikum. Reakce různých osobností byly různé: Škvorecký
pomáhal zkušenostmi, které měl z vydávání knih, vysadil a
vytiskl zadarmo nabídkové listy a ty přikládal ke všem
rozesílaným knihám. Tigrid pomáhal s propagací a zaplatil vydání
Krylových desek na kazetách pro pašování do ČSSR. Některé
exilové osobnosti jako Pavel Kohout a Zdenek Mlynář mě shodně
požádaly o zasílání všeho co vydám dvakrát, s fakturou. Na
druhé straně se nás zdejší komunisté František Janouch a
Zdenek Hejzlar od vydávání snažili odradit. Většina emigrantů
zájem neměla. Pro představu: většina z 22 elpíček vyšla v
nákladu 300 kusů.
Máte každé z těch
dvaadvaceti?
Kdepak, vše jsem odvezl po roce 1989
do Prahy aby tam byly, kdyby se to náhodou otočilo zpět.
Každopádně má všechna Jirka Černý. Nejvzácnější je reedice
exilové desky Jiřího Voskovce, kterou jsem musel nechat na přání
Voskovcovy vdovy zničit. V dnešním přepisování dějin - včetně
těch undergroundových - je také namístě připomenout, že mimo
desek Plastiků jsem jako jediný vydával underground: DG307,
Soukupa, Karáska a Vokatou.
Pokládal jste po převratu
Šafrán za odeznělý, nebo jste pro něj viděl
jakousi další úlohu?
Snažili jsme se to dát znovu
dohromady, ale odstředivá síla nás centrifugovala ohromnou
rychlostí do různých směrů... Zdá se, že nejkonsekventněji ve
své tvorbě pokračuje Vlasta Třešňák.
Když se tak dnes rozhlídnete,
co z vašich šafránských zkušeností je platné nebo inspirativní
pro dnešní dobu?
Řekl bych, že jsem používal virální
marketing a sociální sítě - byť v reálném světě - už v
roce 1974. Dnes také může kultura vznikat a přežívat mimo okruh
komerčních sdělovacích prostředků: lidé si kvalitu najdou sami
a může se šířit od ucha k uchu spoustou nezávislých kanálů.
Problém je dnes stejný jako kdysi: většina české společnosti
žije ve svěrací kazajce podivných hodnot vytvořených nejen za
totáče, ale i nově po roce 1989. Žijí s představou demokracie
jako sametového mixu prostituce, narkotik a bezpracného
turbo-obohacování.
Jak často jezdíte do Česka?
Dříve
častěji, teď tak dvakrát do roka.
Četl jste „folkové“ knihy
Přemysla Houdy? Co jim říkáte?
Četl jsem jeho první knihu, monografii Šafránu, a
nic jí nelze vytknout. Je to poctivá vědecká práce
transformovaná pro veřejnost. Nicméně stejně důležitý jako
autor je vydavatel, tady Lubomír Houdek z Galénu. Bez něj by
ležela diplomka v univerzitním archivu. Připomíná mi to příběh
diplomky mého syna Bělost ve švédském filmu. Je o rasismu,
taky vyšla jako kniha a dostala se díky tomu k více lidem.
Ovlivnila
vašeho syna, filmového kritika a teoretika, vaše práce pro hudbu?
Určitě: dělal jeden čas mamažera
nějaké těžce nekomerční firmě, pořádal konvent před
Dylanovým koncertem, v článcích se občas o vlivu rodičů zmíní.
Předpokládal jsem, že za
vydavatelskou činnost vám udělil Václav Havel nedlouho po
převratu řád – podobně jako ho dostali
vydavatelé knih jako Josef Škvorecký. Ale nedaří se mi k vašemu
ocenění najít žádné informace.
Chacha, žádný řád jsem nikdy
nedostal. Ostatně Havel mi nikdy nepoděkoval za to, že jsem jednak
vydal nahrávku Audience, a pak - podle výběru Jiřího Černého –
mu posílal spousty alb s populární hudbou. Píše o tom v Dopisech
Olze. Havel byl po roce 1989 obklopen spoustou podivných lidí.
Michael Kocáb se tehdy postaral o to aby Audienci nemohl v Česku
vydat Šafrán, ale aby ji získal Bonton. To je story, kvůli které
se soudil Merta s Hutkou a Merta s Bontonem, a která udělala tečku
za pokusem založit Šafrán jako firmu.
Měl tehdejší prezident nějaký
důvod mít k vám odstup?
Havlovi určitě vadilo už jen to, že
jsem veřejně odhalil Františka Janoucha jako falešného
profesora.
Měl jste ambici být dobrým
manažerem muzikantů? Byl byste něco takového dělal
profesionálně, kdyby tehdy byla svoboda?
Manažerem ne, nejsem dobrý
obchodník, to co mi v životě šlo bylo řešení logických
problémů.
Vystudoval jste systémové
inženýrství, co konkrétně jste pak dělal?
Také jsem byl rok na novinářské
fakultě ve Stockholmu, obor média a komunikace. Vydávání desek
mě samozřejmě nemohlo uživit. Krátce po škole jsem založil
firmu a specializoval se na modelování a optimalizaci databází.
Měl jsem za zákazníky velké švédské firmy a kdyby nepřišel
rok 1989, tak bych asi pokračoval. Po roce 89 jsem se - podobně
jako Kryl - hlásil u Václava Havla o možnost nějak pomáhat -
popsal jsem mu svoji specializaci a Havel mě poslal za Václavem
Žákem, který je dnes šéfredaktorem Listů. Václav Žák mě
doslova šokoval, když řekl, že "my žádnou pomoc s
databázemi nepotřebujeme. Máme skvělé programátory a databáze
si naprogramujeme sami". Pro toho, kdo ví, kolik stovek
"člověkoroků" je za vytvořením Oraclu nebo MySQL, to
jistě zní stejně hloupě, jako tehdá pro mne. Takže jsem skončil
na nějaký čas na vnitru a likvidoval technickou správu StB.
Začátkem devadesátých let jste v
Česku vyhrál výběrové řízení na vytvoření registru
obyvatel, který fungoval až donedávna.
To vítěztví bylo absurdní. Moje
nabídka totiž byla třikrát levnější než nabídky české
konkurence. Byl jsem levnější i přesto, že jsem počítal podle
své švédské ceny, která byla tehdy 5000 Kčs za hodinu. Nevěděl
jsem totiž to co věděli konkurenti: jaký je rozpočet. V
posledních sedmi letech jsem přesedlal na sféru business
intelligence.
Kratší verze rozhovoru byla publikována v Orientaci LN.
Žádné komentáře:
Okomentovat