9. 4. 2015

11 poznámek k tragikomedii Ceny Anděl


Kratší verze komentáře k předání žánrových Cen Anděl vyšla v LN. Tady je delší.



1) Omlouváme se, že píšeme o Cenách Anděl. Víme, že už nikoho pořádně nezajímají.

2) Hudební ceny dnes mají význam především tehdy, když muzikantskou scénu plánovitě, dlouhodobě podporují a propagují. Anděl, jak ho udržuje jeho majitel Lešek Wronka, na průběžnou aktivitu a posilování scény rezignoval. Když někdo nepodporuje hudbu během roku, proč by měl mít důvěru jako garant v určování její hodnoty?

3) Nechá-li majitel cen uvádět celý předávací večer svou dceru, je to od padre Wronky upřímné gesto, které ukazuje, kam až sahá rozhled a rozvaha pořadatelů.

4) Vůbec nejdůležitější je připomenout, že mnozí nominovaní a také čerství vítězové jako skupina Kalle nebo – naprosto jiní – Bratři Ebenové dnes mají vyšší kredit než samotné Ceny Anděl; že Anděl potřebuje Kalle, a ne naopak.

5) Struktura žánrových cen je dnes hodně samoúčelná. Je tu nejméně jedna kategorie, pro kterou se dnes v Česku horko těžko posbírají kandidáti (world music), ale z tradice a pro lobbistický tlak je zachována.

6) Zvláštní zmínku si zaslouží ryze fiktivní vymezení „alternativní hudba“, které má ve skutečnosti charakter restrikce: je to generačně novější pop, kterému podle pořadatelů nepatří ekonomické příležitosti vyhrazené mainstreamu. Je to kategorie založená ne na druhu hudby, ale na diskriminaci. Něco podobného lze říci o celé "žánrové" sekci těchto českých cen.

7) Submisivní role poroty v mašinérii Andělů je často nešťastně mechanická. V některých kategoriích jsou nominována díla, která jsou naprosto stejně hodná ocenění: ať už jsou spíše nesrovnatelná (Kalle, Tvrdý/Havelka, Zrní v údajné „alternativě“) nebo naopak sobě blízká (jazzoví kandidáti). Poroty dávají přednost regulím cen a poslušně vybírají „vítěze“: i když hudbě by víc prospělo vzepřít se diktované podpoře hierarchie.

8) Slovenské popové ceny Aurel ovládala tatáž firma jako české Anděly: Wronkova společnost Petarda. Na Slovensku však ceny zrušila, pro tamější malý trh byly podnikatelsky moc náročným oříškem. Česko by jistě rozumnou podporu mainstreamového popu mít mělo: ale realistickou a funkční – ne tohle prolínání pohodlného soukromého byznysu s víc než naivními představami o tom, jak se scénou zacházet. 

9) ČT art má odvysílat záznam předávání 15. 4. Bylo by zajímavé vědět, zda ČT tušila předem, že žádní z oceněných a nominovaných nevystoupí, několik vítězů vůbec nebude přítomno, jedna kapela cenu odmítne - a hlavně, že veškerý hudební program pochystal andělský manažer Wronka ze stáje své firmy.

10) Na místě působil večer tak strašidelně, že dva z muzikantů o tom obratem sepsali vymezující texty. Viz reakce Martina Tvrdého na stránkách Českého rozhlasu a folkoví Žamboši na facebooku.

11) Takže pokud se v ČT předávání Cen Anděl odvysílá, ukáže se, že jejich majitelům všechno vychází. Poroty pro ně pěkně hlasují, hudebníci se bouří jen ex post a málo, televize to odvysílá a potvrdí kredit Wronkova podniku. Kdy už si někdo uvědomí, že téhle pekelné, nečitelné a dlouhodobě selhávající firmě by ke konci škodění stačilo nemít spolupracovníky?

3 komentáře:

  1. Prosím nevíte, kam se ztratil zde: http://www.lidovky.cz/klusak-tragikomicke-ceny-andel-v-rezii-padre-wronky-fh7-/kultura.aspx?c=A150409_100349_ln_kultura_hep

    9 až 11 bod?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pardon přehlídl overstatement

      Vymazat
  2. Pane Klusaku, jiste mate pravo na svuj nazor, ale jste zjevne velice neinformovany a neorientovany v problematice. Agentura Petarda neni agentura Leska Wronky, nybrz Petra Sisky. Dale, skutecne si myslite, ze pokud CT ma neco odvysilat a prijede to natacet s veskerou technikou a stabem, ktere jste na miste mel moznost videt, nevi, co je obsahem poradu a bude to pro ni prekvapeni, po kterem se rozhodne porad neodvysilat? Skutecne velmi amaterska spekulace.

    OdpovědětVymazat