Když trenčínský letní festival Bažant Pohoda předevčírem odtajnil velkou část programu, mnozí zalapali po dechu. Akce, kam léta jezdí plno Čechů, letos překonává už tak dobrou pověst: ulovila velké klasiky bristolského triphopového šansonu Portishead, kontroverzní londýnskou Srílančanku M. I. A. a báječné britské Pulp, kteří se pod velením Jarvise Cockera letos obnoví patrně jen na jedno turné. Společné mají mj. to, že nikdy nevystoupili v Česku.
Nejde jen o to, že se posluchači pomějí. Muzikant, publicista a festivalový šéf Michal Kaščák dotáhl festival od skromných začátků v roce 2000 do přehlídky, která figuruje v mezinárodních žebříčcích výrazných akcí s úspěšným ekologickým zázemím. Z letní párty se díky otevřenosti a pohybu vpřed stalo na Slovensku jemné politikum. Neštěstí při vichřici v roce 2009, při němž zemřel jeden návštěvník, využila slovenská moc k pokusu o likvidaci festivalu. Nepodařilo se: nejen proto, že Pohody se zastali ti, pro které je to největší a nejoblíbenější mejdan v republice; ozvali se i ti, kdo vidí, že Kaščák rozhoduje náročněji, progresívněji a kulturněji, než by to dělal podnikatel, případně dramaturg polovzdělaný a vylekaný ze zkoušení nových cest. Tragédie festival nesrazila k zemi, naopak zviditelnila jeho potenciál.
Vést po tři dny areál, ve kterém máte třicet tisíc návštěvníků, to znamená vytvářet akci o mnoha vrstvách. Na Pohodě jsou scény pro elektroniku i world music, v minulosti tu vystoupili Patti Smith, Joan Baezová, Fatboy Slim i Klaxons. Letošní trio velkých hvězd ukazuje, že i malá země, menší než naše, může přilákat prvotřídní nadgenerační headlinery.
Jak Kaščák dokázal ten malý zázrak? Obávám se, že odpověď ledaskoho zklame: dvanáct let pracoval. Se svým týmem vydupával ze země možnosti, učil se na zahraničních akcích, pěstoval kontakty, dal víceméně k ledu vlastní muzikantskou dráhu. V Česku analogicky svěží festivalový program nenajdeme prostě proto, že se u nás nenašel nikdo s kombinací Kaščákova vkusu a dříčství.
Pročítám web Pohody a nenacházím sponzoring od žádné společnosti, která by plundrovala životní prostředí, kuřácké plíce nebo morální úroveň lokálního byznysu. I to patří k politice Pohody, která chce – při vší nezávazné radosti letního festivalu – posouvat Slovensko vpřed.
Žádné komentáře:
Okomentovat