Záznam ze srpnového New Yorku: nejlepší koncerty, které jsem tam viděl, byly za dobrovolné vstupné nebo zadarmo. Pokračovalo tu moje dobrodružství cestování stranou od center, do podivných míst, kde se dneska scházejí komunity tichých i méně tichých improvizátorů.
Když vám začnou
přeposílat pozvánky na akce, jež nejsou v žádném kulturním přehledu, získáte
uspokojený pocit, že jste v cizině už opravdu zdomácněli. „Já už jsem to
párkrát zažil, ale ty určitě jeď,“ napsal mi spřátelený newyorský vydavatel a přeposlal
adresu výročního setkání dvou improvizátorů, které se prý koná už dvacet let.
Podle mapy jsem bez
nadšení zjistil, že místo akce je těžce odlehlé, v Queens vedle
baseballového stadionu Shea (to jméno znám z literatury, kdysi tam hráli Beatles). Navnadili mě až
v Lonely Planet, kde psali, že takzvaný Iron Triangle patří k místům,
„kam se určitě nevypravíte, pokud nemusíte“. Na místě se ukázalo, že to je
rozlehlý, pozvolna se rozpadající komplex garážových dílen, které hrají všemi
olezlými barvami reklam předinternetového věku. Někteří majitelé nabízejí
opravu čehokoli, někteří definitivní sešrotování auta, hranice mezi obojím se
zdá být tenká. Místo, kam mě vedl plán, bylo v půlkilometrové uličce, mezi
řadami velkých garážových vrat se rozkládaly hluboké louže. Tady a koncert?
Je nutné dodat, že
místo, které hudebníci vybrali, je pod vzletovou dráhou blízkého letiště, takže
každou chvíli přetne všem myšlení hukot shora. „Slyšíš? Jdeme dobře,“ řekl izraelský
elektronik Gríša, s nímž jsme cestou od metra společně tápali. To jsem už
i já zaslechl neurčitý jekot a podíval se tím směrem: uprostřed garážové pustiny postávalo na olejnaté
zemi v rozestupech asi patnáct párů a sledovalo japonského saxofonistu,
který před jedněmi vraty vyluzoval pištivé kadence. Hrál s takovou
jistotou a jeho tón byl přes extrémnost tak pěkný, že ze mě najednou spadla
nejistota, jestli se sem netrmácím nadarmo. Hráč působil mezi vraty vysokými
jako kamiony a hromadami navždy odložených pneumatik ještě menší, než skutečně byl. Stáli jsme tam, na konci světa,
v místě, které ztratilo účel, odráželo americký sen o autě jako křídlech
svobody, mizérii překupníčků, kterým se tu snad ještě před pár lety dařilo, do
toho si nárokovala prostor řvavá letadla shora, a Japonec hrál.
Po chvíli se
v soumraku odlepila od jedněch vzdálenějších vrat postava holohlavého muže
a začala třít buben tak, že odpovídal saxofonistovi ne úderem, ale taky táhlým
zvukem. Zvláštní: jako by druhý muzikant měl zábranu bubnovat a hledal způsob, jak po
staletích bití do bubnu vyvážit jeho historii. Po chvíli Japoncova hraní se
hráč s virblem vynořil v úplně jiném místě: bylo šero, a tak snad využil
nějakého průchodu, o němž věděl, nebo – napadlo mě – se možná znal
s některým z majitelů dílny. V jednu chvíli vjelo do uličky
auto, otočilo se a zase zmizelo: timing té akce byl tak pěkný, že to klidně
mohla být předem domluvená věc.
Performance
pochopitelně přítomné vyprovokovala, aby přepnuli způsob naslouchání: saxofon a
buben nebyly okolím rušené, naopak, vítr, letadla, rachot nadzemky a vibrování uvolněných plechů v dílnách,
to vše se slévalo do zážitku, k němuž nás Sean Meehan a Tamio Shiraishi
přizvali mailem. „Zvláštní místo,“ řekl jsem Gríšovi. „Ano, poštípali mě
komáři,“ řekl. Nejexkluzivnější člen sešlosti, dáma v extravagantním žlutočerném kostýmu,
možná nějaká kurátorka (proč by ne, Meehan vystupuje ve ctěných institucích),
ostražitě našlapovala mezi bahnitými loužemi.
Bubeník došel k zaparkovanému
autu, odemkl ho, vytáhl z něj nůž a pozval všechny na velký meloun.
Všichni byli rádi, že po participaci na něčem tak nezvyklém mohou udělat něco
tak normálního jako sníst kus melounu.
Je mi jedno, jestli tomu chcete říkat spíš koncert nebo spíš happening. Byla to jedna z nejsilnějších událostí, které jsem letos v USA zažil. Stane se někdy z těchhle volných
zvukových setkání trend? Pokud jo, pak jsem rád, že jsem ho zastihl v zárodečné
fázi, na tajné adrese v rachotících garážích Iron Triangle.
Hm, to mi připomíná, jak jsem kdysi chtěl napsat román o kapele, která zásadně hrála "pro nikoho" na odlehlých místech (v noci v lese apod.).
OdpovědětVymazat