Až zavítá do pražské Akropole nejpodivnější
z jazzových bigbandů Sun Ra Arkestra, bude mu nevyhnutelně scházet to
hlavní: skladatel, pianista, prorok, extatik, mírotvorce a kosmický filozof Sun
Ra, který umřel v roce 1993. Ale to, že se nikdy nerozpadl big band, jehož
hráči od svého šéfa po léta slyšeli, že u něj se
nehraje pro peníze (a opravdu
jich často moc neviděli), o něčem svědčí. Téměř devadesátiletý saxofonista
Marshall Allen, který byl celé dekády „u toho“, dodnes udržuje ducha kapely
tak, abychom rozeznali to hlavní: koncert jako obřad, v němž skupinový
duch ve jménu vesmírné vibrace rozjíždí pořádný nářez.
Státní label Supraphon vydal do pádu komunismu poměrně dost
jazzových alb ze světa: ale orchestr Sun Ra nikdy nevydal. Sun Ra nepatřil mezi
„správné“ jazzmany. Jeho přístup byl surový, v čemsi spojoval art brut
Jeana Dubuffeta s happeningovou atmosférou šedesátých let a drsným
sociálním lomozem punkáčů, kteří v době jeho začátků ještě nebyli na
světě. Sun Ra se (pod jménem Herman Blount) narodil v Alabamě v roce
1914. Bylo to tak rasistické místo, že mu pomohlo vysnít si legendu. Tvrdil, že
pochází ze Saturnu a je z andělského rodu: kapela, naladěná na kosmickou
vibraci, vlastně připravuje půdu pro spásu, která přijde z vesmíru pro všechny
utlačované.
Tehdy bylo prostě snazší představit si osvobození černých
jako sci-fi než jako realitu. Sun Ra se tím postavil ke kořenům afrofuturismu,
který později rozvíjeli funkoví vizionáři i dnešní producenti jako Flying
Lotus, potomek rodu Coltraneů. Sun Ra přijal jméno egyptského boha Slunce,
přejal leccos z egyptologie a od padesátých let chodil s muzikanty na
pódium ve fantastických ornátech inspirovaných právě starým Egyptem.
Zpočátku jeho klavírním stylem prosvítal
ragtime a blues: pak se Ra vnořil do volného free, s chutí přibral kosmický
arzenál raných syntezátorů a svou nevyzpytatelností se vzdálil klasické jazzové
scéně.
Vzpomínky dlouholetých spolupracovníků, muzikantů, zpěvaček
nebo spřízněných básníků, dávají dohromady obraz postavy, která skutečně
dokázala obsáhnout rituální rozměr. Sun Ra nikdy nezvyšoval hlas, v jeho
společnosti se lidi cítili bezpečně, veškerou agendu, která tvořila jeho
přesvědčení, tedy rasová témata, dokázal komunikovat bez agresivity.
V jazzových klubech pil při vystoupeních zásadně jen sodovku: muzikanti
kvitovali s jistým vděkem, že totéž nevyžadoval od nich.
Když byl koncem 60.let založen časopis Rolling Stone, otiskl
nezaměnitelnou tvář Sun Ra na jedné z prvních obálek. Nezávislé scéně byl
vlídný excentrik vždy blízko, vlastně ji předešel: v padesátých letech
založil vlastní label (El Saturn), což se tehdy nenosilo. Na koncertech se u
pódia prodávaly v bílých obalech čerstvé gramodesky, vylisované
z předchozích vystoupení. Hrál na jedné scéně s Nico i Debbie Harry, nedlouho
před smrtí ho jako předskokana představili svému publiku newyorští Sonic Youth,
kteří vždycky věřili na kultivaci posluchačů a spojení mezi rockem a moderním
uměním.
Po „arkestru“ Sun Ra zbylo snad sto vydaných titulů. Znamená
to pořádný chaos, perly i špatné záznamy, zasvěcených průvodců je málo. I proto
bude dobré jít se podívat osobně na pár veteránů, kteří snad mají dodnes ve
tváři i tónu hry vpálené pokyny kapelníka se zlatou přilbou, který už
devatenáct let odpočívá doma na Saturnu.
dobry den,asi to nebude mit souvidlost s timto clankem,ale chtel bych upozornit na "chybku" v clanku lidovych novin....bill gates s itunes nema co delat...nevim,jestli je to chyba zamerna nebo jenom omyl!:-),predpokladam,ze spojeni itunes-steve jobs.....!!,ale treba jsem to jenom spatne pochopil.s pozdranem tykal roman
OdpovědětVymazatPochopil jste to úplně správně, je to něco mezi překlepem a zatměním mozku. Tenhle typ chyby člověk neodhalí, i když po sobě čte článek pětkrát, protože ji v tu chvíli "nevidí". Sorry!
OdpovědětVymazat