(LN, 17. 2.)
Když v neděli v noci vyhlásili v Los Angeles, že Grammy v úhlavní kategorii album roku získávají montrealští rockeři Arcade Fire, strhl se jásot a údiv. Přetrvávají i v komentářích psaných v následujících dnech. Ty české z jakéhosi důvodu obešly a zamlčely, proč tolik povyku. Nejde totiž ani tak moc o to, že Arcade Fire hrají prima muziku a „cenu si zaslouží“, jak informoval v televizních zprávách Honza Dědek. Tohle vpravdě revoluční ocenění se týká společenské změny a, jak jinak, peněz.
Prostřednictvím velkého vavřínu pro Arcade Fire totiž americká akademie nahrávacího průmyslu ocenila kus světa, který až dosud zuby nehty ignorovala: „nezávislou“ (ty uvozovky nepřehlédněme) scénu, která si vydobyla pevné postavení přes internetové struktury poslední dekády. Právě proto, že se obešla bez základní podpory pilířů starého gramoprůmyslu (tedy Sony Music či Warnerů), vytvořil se citelný odstup mezi „mlaďochy“ a „starou partou“, která jasně cítila, že časy se mění. A odnášejí s sebou dominantní postavení těch, kteří dosud reprezentovali a zprostředkovávali většinu hudby.
Oficiální nahrávací průmysl jako by teď podal nové generaci ruku: tak tedy mír, a pojďme spolupracovat. Ale to gesto přichází s fatálním zpožděním: Arcade Fire, Animal Collective, The National a stovky dalších kapel vyzráli a upevnili kolem sebe nové labely, média, distribuční kanály, festivaly. Navíc v jejich světě se tolik nesoutěží, kdo nejvíc prodá a nejvíc zaplevelí veřejný prostor. Nová scéna se podobá spíš houbě, jejíž vlákna se pnou pod zemí a spojují tisíce plodnic na mnoha místech. Ne hierarchie s velkým šéfem nahoře, ale síť těch, kteří jsou na jedné úrovni a spolupracují: to je tvůrčí generace zrozená z dekády malých labelů, rychlého stahování a poslechu zadarmo na MySpace.
Revoluce mívají své limity. Komentáře opakovaně zmiňují, že v The Suburbs bylo oceněno ryze nezávislé album, které jde mimo sítě korporací. To zase prr: ve velké části světa včetně ČR vydala desku značka Mercury, jež spadá pod giganty Universal Music - "mateřská" firma Merge je sice nezávislá, nicméně licencuje větší alba "závislým", což je běžná situace. Ale na každý pád cenu dostala chytrá chytlavá deska, která napovídá, že ve správných rukou rock kupodivu není mrtvý. Tu současnost stvrzují i filmaři Terry Gilliam a Spike Jonze, kteří s Arcade Fire točí. Společně stvrzují, že na Bowieho a Springsteena lze navazovat způsobem, který v tanečním rytmu odpovídá na otázky dnešní doby.
Žádné komentáře:
Okomentovat