Na chicagských Wilco, která u nás poprvé vystoupí 28. září (v pražské Arše v rámci festivalu Stimul), by se dal vyučovat aktuální stav pop-music. Aniž by o to usilovali, stali se v mnoha ohledech výstižnými souputníky poslední dekády.
A teď popořadě. „Ne, Wilco nejsou žádnou součástí linie alternativní country: jsou součástí tradice lidí, co chtějí dělat randál!“ řekl mi zpěvák a šéf kapely Jeff Tweedy. Na počátku se to o nich ovšem psalo: nálepky „alt. country“ nebo „americana“, vztahované na Wilco, Lambchop, Ryana Adamse nebo Calexico, signalizovaly americkou naději, že tu mají novou „tradiční“ generaci songwriterů. Nakonec se rozběhli každý jiným směrem: Wilco asi nejradikálněji, s čímž souvisí i jejich slavný průšvih.
Měli víc štěstí než rozumu, že o nich v roce 2001 vznikal dokumentární film I Am Trying to Break Your Heart: tím pádem se zachytil příběh alba Yankee Hotel Foxtrot. „Aby texty vyzněly, jak mají, už od prvních alb jsme do hudby sunuli nezvyklé zvuky a zádrhele,“ praví Tweedy. Na zádrhele nebyla skoupá právě tato éra, kdy Wilco vtáhli do hry producenta Jima O´Rourka, který vždycky kolaboroval s rockem i avantgardou. Jenže: vydavatelství Reprise se při odevzdání zděsilo, zástupci pravili, že toto už je za hranicí pop-music, že kapela tím pádem nenaplnila smlouvu a že nic nevydají.
Kapele se naštěstí podařilo odnést si práva na nahrávku: umístili ji na internet a než vyšla v roce 2002 u „dospělejší“ značky Nonesuch, získala jak renomé, tak veřejnou podporu časopisu Rolling Stone a jeho editora Davida Frickeho. (Vzpomínám na dobovou recenzi Honzy Dědka v Reflexu, který napsal, že ta deska zní tuctově: vzhledem k tomu, že album otvírá strašidelná antipopová plocha noisu, mám dodnes podezření, že poslouchal jiný kotouč.)
Úspěch Yankee Hotel Foxtrot, písniček, v nichž texty o lásce a skepsi paralyzovaly mírné zvukové ataky (řekněme takový jemný odvar z Velvetů) otevřel kapele další dveře – včetně toho, že rodina folkového praotce Woodyho Guthrieho nechala Wilco dopsat a natočit fragmenty neznámých songů. Najednou tu byla Grammy v kategorii „alternativní album roku“ za následující A Ghost Is Born (2004). Ovšem Tweedy, který záhy nastoupil na léčbu závislosti na antidepresivech, slamomamu dodnes nepropadl. „Grammy nemá s podstatou hudby vůbec nic společného. Je to politická záležitost a v Americe to všichni vědí. V našem případě je možné, že po Yankee Hotel Foxtrot jsme byli najednou známější, naše kariéra dospěla do bodu zlomu. Ale celkově to, že jsme dostali Grammy právě za A Ghost Is Born, o naší hudbě nikomu nic neřekne. Jistě, tu cenu jsme ve skupině uvítali, ale v zásadě to jde mimo nás.“
Udělali krok srovnatelný snad jen s přijetím Petra Skoumala do Mišíkových Etc...: prolomili stylové i generační hranice a do party přijali avant-jazzového kytaristu Nelse Clina. Jeho zemětřasná sóla si české publikum užije o to víc, že v – relativně komorním – sevřeném prostoru divadla. Haloví matadoři Wilco jsou „na Západě“ o dost hvězdnější než u nás a v sálech typu Archy normálně nehrají. „Divadlo?“ žasl Tweedy před pár dny. „Tak to budeme hodně hlasití a hodně intimní.“ Bylo by to v souladu s tím, co z nich dělá tak jedinečnou kapelu.
Pro mě je definiční jako "hlasití a intimní" téměř cokoliv z world music. Když jezdím na Colours of Ostrava, chodím hlavně po těchto kapelách. Udělají "bordel", ale přitom tam je vidět ten přesah do nějaké tradice a umění. Fakt mě to zajímá. Na ten popud jsem si i říkal, že si zjistím, jak vybrat doumbek nebo jiné world music nástroje a zkusím udělat nějakou kapelu. ;-)
OdpovědětVymazat