LN, Orientace, 19. 3.
Uslyšíme někdy hlas Boženy Němcové? Dozvíme se někdy díky nahrávce, jak zněla Smetanova hra na klavír, jak čeština a němčina Karla Hynka Máchy a jak se smála Lori? V roce 2008 byl v Paříži učiněn objev autentické Debussyho hry, skladby Měsíční svit. Nález fonografického válečku povzbudil archiváře a hledače k přesvědčení, že v zasutých koutech se může skrývat ještě nejedna zvuková památka, jež nám přiblíží či objasní něco dosud neznámého. Jak napsal L. P. Hartley: „Minulost je cizí země. Lidé tam jednají jinak.“
Sestup do zvukové minulosti zlákal i německého muzikanta Felixe Kubina, který zúročil - podle vlastních slov - pět let pátrání, výzkumu a cestování do nedávno vydaného alba Historische Aufnahmen – Historical Recordings (Gagarin Records). Vybral sem třináct zvukových záznamů, jejichž šum a praskot dokládá, z jak dávných končin přicházejí. Lze tu slyšet demonstraci raného elektronického nástroje nacistickými vědci: vedle nich tu zní futuristická recitace Velemira Chlebnikova a zpěv Pygmejů při rituálu. Dost fantaskní příběh se pojí s finskou telefonní nahrávkou. Po jistém operátoru zbyl rozsáhlý archív „odposlechů“ – těžko říci, zda natáčel z profesních důvodů, nebo z temnější voyeurské záliby. Podle popisky patří jeden telefonát číslu skladatele Jeana Sibelia. Nezní tu však žádné hlasy, jen poryvy jakéhosi elektrického šumu. Experti uvádějí, že svobodný zednář Sibelius se věnoval po léta okultismu a že je možné, že přes telefon kontaktoval nějakého ducha.
Už tušíte? Historische Aufnahmen, opatřené pečlivými popisky a tak skvěle vyhovující současné vlně mediální archeologie, jsou nejspíš sakumprásk autorským dílem Felixe Kubina. Rád bych zdůraznil, že nemám žádný důkaz, že Kubin si své archivní položky do poslední sám vyrobil: možná je tu jedna pravá, kdo ví… Ale je to všechno příliš hravé, celek se svou vyváženou pestrostí podobá spíš vymazlenému scénáři než šťastné náhodě. Podmořské „odposlouchávání planktonu“ se svým šumem a abstrakcí krásně podobá údajnému hudebnímu dílu amerického klasika avantgardy Davida Tudora, které tu taky můžeme slyšet. Vedle pečlivě popsaných, absurdně složitě získaných pásků je tu jedna nahrávka, o které se neví vůbec nic. Z díla „situacionistů“, známých radikálním přístupem k umění, happeningu a diváckému očekávání, je tu francouzský dialog dospělého s dítětem: mohl by právě tak být „duchampovským readymade“ v režii situacionistů, jako civilním rozhovorem otce s holčičkou. Album se moc pěkně poslouchá jako celek: vlny vzdálených ozvěn a hlasů uzavírá půvabná klavírní nahrávka „solitéra ze čtyřicátých let“.
Kubin není sám, kdo si dnes pohrává s mystifikací v hudbě. V Orientaci jsme už psali o Ursule Bognerové – údajné farmaceurtce ze západního Německa, která doma vedle poklidného života matky v konzumní středostavovské rodině vytvářela elektronickou hudbu s analogovými syntezátory. O její odkaz pečuje Jan Jelinek – a místo aby ho někdo usvědčoval, hudební scénu hra „na Bognerovou“ docela baví a vyzývá Jelineka k dalšímu pátrání. Marná sláva: nekonečné archivy na YouTube či torrentových serverech se staly nejen zdrojem, ale také tématem. Všechna hudba světa je více či méně dosažitelná, ale zároveň jsou zvukové knihovny totálně nepřehledné, a tedy nezmapovatelné, tajemné. Někdy se zdá, že recyklátoři starých zvuků by rádi minulost nejen vytěžili, ale také tak trochu přepsali: oslabili nenaplněné očekávání, jež se pojí s léty jejich (našeho?) dětství a dospívání.
Platí však i to, na co poukázal Karel Veselý v souvislosti s úspěšnou jihoafrickou hiphopovou kapelou Die Antwoord. Zkušený muzikant mohl vytvořit skupinu „falešných buranů“, jakoby neotesanců z předměstí díky tomu, že na webu jsou všechny identity tak špatně ověřitelné… Co my víme? Třeba se za čas ukáže, že Lady Gaga nikdy neexistovala a byla jen virtuálním výmyslem. I když v jistém smyslu jsou radostně padělané Historické nahrávky Felixe Kubina autentičtější než celá Gaga. Což jen posiluje smysl přátelských podvodů na dnešní hudební scéně.
http://www.felixkubin.com/
http://gagarinrecords.com/
Žádné komentáře:
Okomentovat