Kam
dřív skočit? Jarní festivalová sezóna doslova zuří
a my se nacházíme před její polovinou. Kterou z přehlídek současného umění si vybrat přednostně, a
co už odepsat kvůli nestíhání?
Pokud vám předchozí
slova znějí trochu podivně a o žádném aktuálním festivalu
nevíte, není to vaše vina. Řeč je totiž o tradiční jarní
sezóně evropské – a o tom, že jarní vlna seriózních a
chytře popkulturních přehlídek se v Česku zatím téměř
nezavedla. Důvodů je několik. O co přicházíme? A změní něco
první vlaštovky, které narušují pustinu a usidlují se v českém
jarním kalendáři?
Plný podzim,
prázdné jaro // Organizátoři i
publikum ten logický rytmus už mají v krvi. Léto je vyhrazeno
zábavným popovým festivalům, v zimě se odpočívá (a
připravuje). Soustředěnější umělecké přehlídky se pak
konají během podzimních a jarních měsíců. Tak tomu bývá v
Evropě: jenže u nás jsme si zvykli, že až absurdně velké
množství festivalů se přetlačuje o přízeň publika v říjnu a
listopadu. Důvod byl dlouho zřejmý: grantová řízení na
příslušný rok vyhlašovala výsledky až na jeho počátku (někdy
až v dubnu), takže jarní akci nebylo možné bez znalosti rozpočtu
kloudně připravit. Pořadatelé tak dlouho vyšilovali, kleli a
žádali o změnu, až v různých institucích skutečně nastala.
Připravit jarní akci je dnes u nás o něco snazší: přesto jen
nesměle, tu a tam, raší moderní přehlídky, které zahraničí
jarní Evropu zkrátka definují.
Následující dva
víkendy (23. - 25. 4., 30. 4. – 2. 5.) bude na hraničním
přechodu Hatě zase mírně zvýšený provoz. Každý rok tudy
proudí české publikum mladé a střední generace do
dolnorakouského městečka Krems, čili Křemže, na velký
Donaufestival. Ten je dobrou případovou studií, jak dnes vypadají
festivalové tendence. Není jen hudební, ale multidiscipinární.
Jeho vedení nečeká jen na to, co se urodí, ale promýšlí
objednávky nových děl, speciální spolupráce a současná
témata. Ví, že dnešní umělec se často pohybuje na hranici
vyššího umění a popkultury. A že divákům tenhle mix jako
několikadenní program vyhovuje.
Pracovat s
opuštěnou kulturou // „Na festivalu v
Kremži jsou nejlepší dvě věci: veltlínské zelené a Thomas
Zierhofer-Kin,“ řekl novinářům ředitel festivalu současného
umění Luminato v kanadském Torontu. Umělecký ředitel Thomas
Zierhofer-Kin přitom začal budovat Donaufestival z východisek,
která nám nemusejí být cizí. „Rakousko se v té době obrátilo
ke kultuře zády,“ řekl o situaci před jedenácti lety – a
spolu s kruhem spolupracovníků se rozhodl v době škrtnutých
dotací jednat.
Jako student skladby
měl nejblíž k hudbě posledního století. Na koncertech zprvu
představoval osobnosti jako skladatele Luigiho Nona a Mortona
Feldmana; zároveň racionálně věděl, že „v éře po
Karajanovi“ je třeba stavět festival se zřetelem na to, čím
žije tvůrčí i divácká nová generace. Do koncertních sérií
začali Zierhofer-Kin & spol. zvát tvůrce odjinud:
industrialisty Einstürzende Neubauten, postmoderního kapelníka
Uriho Caina citujícího z mnoha stylů, freejazzového klavírního
běsa Cecila Taylora: ti všichni nepochybně pokračovali v
myšlenkách vyšší kultury, ale čerstvými prostředky.
K podobnému
programování tíhly už dřív festivaly jako Phonotaktik v
rakouské metropoli. „Ale Vídeň o všechny tyhle přehlídky
přišla, což je samozřejmě skandální,“ rozčiluje se
Zierhofer-Kin. Z téhle nastalé mezery jsme my v Kremži jistě
nepřímo profitovali.“
V roce 2004 navrhl
Thomas Zierhofer-Kin zemi Dolní Rakousy koncept nové akce: bylo
zřejmé, že Donaufestival chce syntetizovat ve velkém něco, nač
podle něj dozrál čas. „Uchopili jsme ambicióznější pop a
umění subkultur – a všechno jsme to dali do kontextu s
performančním divadlem.“ Akční umění má v Rakousku silnou
tradici a leckdy vychází z téhož rebelského pocitu jako punková
scéna nebo digitální underground: proto performance a
„postdramatické divadlo“ našly snadno místo ve vrstvách
programu. V letošním programu tak figuruje soubor proslavený
dokumentačním přístupem Rimini Protokoll nebo „zasahující
aktivista“ Reverend Billy. S kamerou bude během koncertu živě
vytvářet vizuály slavná výtvarnice Pipilotti Rist.
Většina českých
návštěvníků přijíždí do Kremže kvůli možnosti vidět za
dva až tři dny celou řadu jinak těžko dostupných hudebních
aktů (letos postrocková legenda Godspeed You! Black Emperor, Nils
Frahm, Autechre, Arca, Planningtorock, Ben Frost, Battles, alva.noto,
členové slavných Throbbing Gristles v projektu Carter Tutti
Void...), ale není radno podceňovat právě rámec instalací,
scénických a pouličních akcí. Dává festivalu vědomí umělecké
současnosti: večerní koncerty v sobě taky mají hlubší
motivace, ale forma elektronických parties je často potlačí.
Zajímavý postoj má
umělecký ředitel Donaufestivalu k dílům s kritickým a
politickým rozměrem: koneckonců festival se koná i na prvního
máje a v minulosti tu pár umělců tradici dne demonstrací a
proklamací zviditelnilo. Festival politiku ani neignoruje, ani
nevyzdvihuje: bere ji jako běžnou součást dnešní kreativní
sféry. „Koneckonců,“ říká Zierhofer-Kin, „typ 'radical
chic' si dnes může všechen autentický aktivismus kdykoli
přivlastnit a zploštit.“ Radical chic je
výstižný a půvabný termín pro celebrity a členy vyšší
společnosti, kteří politická témata přejali
do své společenské role; aktivismus má u nich rozměr módního
trendu a je o něm většinou dáno veřejnosti vědět velmi
halasně.
Festivaly,
které signalizují, že ne všude je kultura podfinancovaná, je od
března do června prosolená
celá Evropa. Některé
vznikly jako podpora určité hudební scény – ať už
vážnohudební (berlínská MaerzMusik), elektronické (barcelonský
Sónar) nebo alternativní (francouzské Musique Action); proto
zůstávají tyhle přehlídky přece jen žánrově ohraničenější.
Nic proti tomu; nás však může zajímat spíš novější model,
který ukazuje otevřenému publiku mimořádné výkony napříč
kategoriemi.
Boloňský
Live Arts Week a Angelica v tomtéž městě, wroclavské Assymetry,
rozrůstající se Rewire v nizozemském Haagu, britský Brighton
Festival, výborná athénská
přehlídka Borderline: je toho dost a na mnoha místech lze
pozorovat dobré, původní kurátorské principy. Jarní sezónu
uzavírá tradičně rozsáhlý, velkými prostředky disponující
Holland Festival, který v Amsterdamu trvá celý měsíc červen.
Letos tu Robert Wilson inscenuje Becketta, hraje se jubilant Pierre
Boulez, celá sekce je vyhrazena tureckému umění a zvědavci se
půjdou podívat na Hatsune Miku – japonský fenomén, populární
zpěvačku, která existuje jen jako animovaná projekce.
Pro
islandský kulturní život se stalo adrenalinovou injekcí angažmá
dirigenta Ilana Volkova. Ten začal před
čtyřmi lety dramaturgicky
pořádat na (tradičně otevřeném) ostrově výroční
festival Tectonics. Koná se
právě tento víkend a letos
spojuje novou klasickou
hudbu, veterána Tonyho Conrada z velvetovské scény a
postmetalovou hvězdu Adriana
O'Malleyho: to je výborné
uvažování, které svádí různé sociální skupiny na
křižovatce, kde se potkávají vlastně dost podobné tvůrčí
přístupy ke zvuku.
Brno
Expozice, Praha Elekce // Festival,
nazvaný s ohledem na
ostrovní hranici různých tektonických desek, uvádí
Islandský symfonický orchestr: je u nás někdo
schopen
podobného gesta? Ale
ano: Filharmonie Brno, která
dovedla festival Expozice
nové hudby do otevřené
podoby – aspoň na české poměry určitě: v minulosti vstoupila
do neznámých městských zahrad i do Vily Tugendhat. Letošní
ročník se uskuteční od
10. do 14. června 2015 a
klíčový podtitul zní Procházení hudbou.
Má se věnovat otázce hudby ve veřejném prostoru, část programu
tvoří „pomíjivé umění
performance“, poprvé se
festival s ambicí promýšlet současnost vydá do sakrálních
prostorů.
To
je asi jedna z mála českých odpovědí na progresivní,
syntetizující dramaturgii, kterou se reprezentuje tolik akcí v
zahraničí. Do podobné zóny ale směřuje (možná instinktivně)
české mládí elektronické. Řeč je o festivalu Elekce, který
sice „žánrově“ chce mapovat českou elektronickou scénu, ale
po dvou letech existence jedná s kurátorskou bystrostí. Letos
(6. 6., Praha, MeetFactory) operuje s podtitulem Spolupráce:
objednal původní hudbu od muzikantů (včetně neelektronických),
kteří se do té doby nesetkali. Tak třeba elektronik Aid Kid,
který právě vydává dost zajímavé první oficiální album,
připravuje společné skladby s písničkářkou a šansoniérkou,
jež
si říká Ira Mimosa; třetím v téhle spolupráci je producent
Tomáš Havlen (mj. z kapely Post-hudba). Elekce je v mnohém na
začátku, ale kromě fanouškovské energie jí nechybí kurátorská
ambice a nápady, které jí mohou pomoci do „silné jarní akce“,
jednou třeba i v
evropském festivalovém kalendáři.
Mluvíme-li
o neexistujících hranicích mezi uměleckými disciplinami, je
třeba zmínit ještě jednu propustnost. Velká část přehlídek
dnes neřeší národnostní aspekt, což se týká i tvůrčích
týmů. Vždyť Mat Schulz, dlouhodobý umělecký šéf krakovského
Unsoundu, patrně největšího „post-“ festivalu v dříve
socialistických zemích, je Australan; a takových přesmyků je
řada. Je otázka i Češi do téhle sítě vstoupí; zdá se, že
dosavadní odstup zatím
nevyužíváme k tomu,
abychom vymysleli něco lepšího.
//Psáno pro Orientaci LN //
Tak Evropa dělá celkově věci jinak než my v Čr. Jsem pokaždé překvapená, jak to u nás vypadá úplně šíleně když člověk ujede 30 KM za Prahu. Stále jak když jsme 30 let nazpět. Což mi přijde opravdu šílené. Jak domy, vesnice tak i ploty. Lidé by si měli pořídit plotostřihy a něco s tím udělat.
OdpovědětVymazatHodně lidí má sen, že by se chtělo živit hudbou, hlavně jako zpěváci, koneckonců je to vidět z potu přihlášených do různých talentových soutěží. Někteří si to chtějí zkusit jakoby profesionálně už z pohodlí domova, a tak potřebují mimo jiné i mikrofon, třeba zde. Tady jich je plno za hodně dobrou cenu.
OdpovědětVymazatJá si myslím, že i u nás si každý přijde na své. Ať už na velkých festivalech, nebo na menších, které jsou třeba žánrově specifické. Já mám festivaly ve velké oblibě, a to různé, ale asi největším zážitkem pro mě bylo vidět Zpívající fontánu v Barceloně, kde zrovna zazněla Má vlast, to bylo opravdu kouzelné.
OdpovědětVymazat