Podnik, 30/4, Kalle a Děti mezi reprákama
Nečekal jsem nic, ale ani to, že to bude obojí hodný zaznamenání.
Název
Děti mezi reprákama nekomentuju,
ale premiéra v Podniku byla teda pozoruhodná. Když lidi zjistili,
že Zezula bude celou dobu sedět na barový
stoličce, vybrnkávat na španělku čtyři akordy a nonstop zpívat
parlandem litanický texty, šli si dozadu pro bedýnky od maté, aby
si aspoň sedli. Už od Posthudby jsem věděl, že texty tohohle
člověka mě zajímají,
místy bych jejich obrazy sice čistil, ale hlavní je, že skutečně
fungují
jako optika jeho generace. Hodně
observace, hodně skepse, v
hlase někdy okázalá zraněnost:
za to, že jsem napsal o Posthudbě „chcípácký pop“, mě
Zezulova
ex dodnes obsluhuje v Kumbálu
příšerně pomalu. DMR je série portrétů lidí, vesměs nějak
selhávajích, sebeklam mlaďochů, troskotající střední
generace, samota, slepé
uličky, náhražkové životní aktivity,
slova jako „Praha 7 – Holešovice“, „Náplavka“ a „dva
tisíce patnáct“. U první
písně jsem byl nadšený, u třetí se bál, že se to vyčerpá,
na konci viděl, že Děti mají mezi reprákama rozhled doširoka.
Pokud se dobře pamatuju, je
tam dokonce jeden song, co nekončí pocitem mizérie.
Ten solidní
materiál je zpíván se
ztišenou pevností, Dominik Zezula
si to napsal pro svůj omezený rozsah, pár tónů rezonuje pořád
dokola jako mantra, v limitovaným výrazu občas překvapí
radikální obrazy, vůči nimž je to klidný vrnění jakoby
nepatřičný. Celý to má váhu statementu. Lidi to vydrželi i
díky tomu, že on sám tomu věří. Venku je jeden song, na
nahrávce (podzim) bude v každé písni jiný druhý kytarista, tady
je David Zeman z Kalle.
Snad
to bude fungovat, nesmí se z toho úplně
vyhnat ta hypnotizující stejnorodost: ale
trochu jo, aby k tomu lidi mohli najít snazší cestu. Není každej
jako já, koho vysloveně zajímá třičtvrtě hodiny textů bez
mezinádechu.
„Nohavica
hadr,“ pokřikovala prý Marie na Zezulu při zvukovce; já jsem si
s ním před Orkem po koncertu krátce popovídal o Marku Kozelkovi,
The Magnetic Fields, Conoru Oberstovi, Jeffreym Lewisovi, Jensi
Lekmanovi, Smogovi, Bonniem Prince Billym, Arab Strap a Half
Japanese.
Kalle. Poprvé
v Praze s novými písněmi. Sorry,
ale sto procent. Myslím,
že je to skutečně znak
talentu,
zacházet s vlastními instinkty tak vybalancovaně - a jistě, taky
je trénovat a rozvíjet. To,
jak prozaicky David operuje s kytarou, jak hrabe do strun bez balastu emocí, distribuuje zvuky
do paměti a překrývá je další vrstvou, často dynamicky přesně.
Ten způsob, kterým si Veronika Buriánková stoupá na špičky,
při zpěvu se snaží vystoupit sama ze sebe, hrbí se, naklání
dopředu a podivně zvedá paže, jako by měla nějaký
citlivý párový orgán mezi loktem a ramenem. Zpívá
emotivně a elasticky, ale zároveň s evidentním citem pro míru
šepotů a výkřiků.
Poslední song před
přídavky = několik komplementárních vrstev zpěvu ve smyčkách
(„Watch out!“) + postupně tvrdnoucí kytary + přednatočený
beat (!) + všechno utápěné v kytaře opřené o kombo, vazbící
a opouštěné kytaristou...
Snad
mi někdy někdo vyloží, proč na mě sound těch dvou tak
funguje. Je tam určitě něco podprahovýho, snad v připomínce
zvuku, co mám rád, Kalle
by se tak hodili na All Tomorrow's Parties, který kurátoroval
Warren Ellis. Dobrý
koncert pro introvertku, která se prosmýkne doprostřed první řady
pod stage, k tonutí v hudbě si odhalí pravé
zápěstí a hroty
karmínových nehtů si po něm jezdí sem, tam, sem, tam...
Zhypnotizovaný
zvukem jdu
z koncertu a za výlohou knihkupectví Trigon čtu, konečně správně: CARLOS
CASTANEDA: ÚČETNÍ DONA JUANA. Aha, aka Maléry pana učenýho.
Děti mezi reprákama jsou fakt super záležitost. Strašně mě v tu dobu bavily. Hlavně ty jejich akustické hybridní kytary, které používali, ale zároveň si je samplovali tak, že to z toho nebylo na první dobrou vůbec poznat. To je prostě kapela, která se vyplatí vidět na živo, abyste pochopili celou tu jejich myšlenku. ;-)
OdpovědětVymazat