Bylo třeba šest
let příprav, abychom nyní drželi v roce první dva svazky sebrané
hudební publistiky Jiřího Černého z nakladatelství Galén.
Texty z Melodie a mnoha dalších zdrojů ukazují, jak u nás psaní
o moderním popu hledalo svou tvář – a jedinečně při tom
portrétovalo tehdejší dobu.
Je to jako úder do
gongu. S prvními dvěma svazky díla hudebního publicisty Jiřího
Černého přícházejí související prvenství. Mimořádným
způsobem se skrze současnou knižní edici ohlížíme za léty
šedesátými a sedmdesátými v naší populární hudbě – a to -
díky širokému záběru Černého - od Gotta po DG 307, od Franka
Sinatry po Kate Bush. Start řady, která bude mít celkem pět
svazků, tím pádem oplývá hned několik důvody, proč si
oddechnout: Konečně!
Díky takovým
postavám, jako je Jiří Černý (nebo Lubomír Dorůžka), dnes
bere česká společnost hudební publicisty aspoň občas vážně.
Od konce padesátých let se zdejší moderní populární scéna
učila, jak být: jak zpracovat okouzlení západními styly a
zároveň bláznit a tvořit po svém. Jiří Černý prošel tahle
léta zrání spolu s hudebníky – s těmi semaforskými, s prvními
bigbíťáky i s písničkáři. Texty v knihách jsou svědkem, že
věru nebyl nekritický: ale vane skrze ně zásadní loajálnost ke
scéně a obeznámenost s ní. Tahle věrnost je jedním z klíčů k
významu Jiřího Černého. Patří k ní vědomí kronikářské
práce i snášení informací ze světa, které by se jinak v
tehdejších československých médiích neobjevily.
„Největší
přání: Jezdit za hranice,“ odpovídá v dotazníku Jiřího
Černého Eva Pilarová v roce 1966; tyto texty jsou skutečně
svědectvím z jiných časů. Dva svazky, věnované létům
šedesátým (390 stran) a sedmdesátým (622 stran) ukazují, jak
křiklavě se obě dekády lišily. V 60. letech mohli autoři jako
Černý vést diskusi o popu v docela pestrém spektru časopisů:
byl tu Mladý svět, Divadelní a filmové noviny, Hudba pro radost,
Repertoár malé scény, ročenky jako Taneční hudba a jazz – a
samozřejmě Melodie a její odvázaná, ruchem šedesátých let
zplozená odnož Aktuality Melodie. Jejich nadrzlost a kosmopolitní
rozlet oblažovaly čtenáře jen dva roky: s počátkem normalizace
zaniklo mnoho titulů. Ve zploštělých 70. letech měl už Černý
k dispozici jen a pouze Melodii. Později se k ní přidaly ceněné,
neveřejně distribuované bulletiny Jazz a Kruh, které vydávala
Jazzová sekce a Sekce mladé hudby.
Editoři Jaroslav
Riedel a Lubomír Houdek vřadili do autorizované knihy i texty z
dalších zdrojů. Jsou tu průvodní texty k řadě českých i ze
zahraničí převzatých gramofonových alb, včetně těch, jež ve
své době vyšly jen anglicky a nyní jsou poprvé k dispozici
česky. V prvním svazku je zařazena celá kniha Zpěváci bez
konzervatoře (1965), v druhém mezi články z Melodie nechybí
seriál Beatles a jejich desky (1979), o jehož samostatném
vydání se v nakladatelství Galén svého času uvažovalo. Raritou
vzniklou účelově, a přece plnou nevšedních postřehů, je
posudek na hudbu The Plastic People of the Universe a DG 307, který
Jiří Černý napsal pro potřeby obhajoby při soudním procesu s
undergroundem.
Černý je dnes
vnímaný jako autorita a legenda: v takových případech bývá
nanejvýš užitečné srovnat jakýsi obecný, časem a popularitou
upravený obraz se skutečností – s tím, o čem a jak v oněch
stovkách článků psal. Dopadá to klasicky: v reálu se jeví jako
složitější, méně předvídatelná osobnost.
V začátku jeho
spisů je ponecháno pár článků mimohudebních: o sportu, vážné
hudbě, mladých hercích Munzarovi a Tomášové, filmařích
Viscontim a Janu Němcovi. Pak už přišla „bigbeatová horečka“,
kde se Černý stavěl nejen proti postihování mladých muzikantů,
ale i proti jejich odborným kritikům, kteří měli akademické
zázemí. Nejsou to okatě obranářské články: spíš cítí, že
tuhle změnu nebude možné odzívnout lpěním na hodnotách z
minula. O Olmerové, Semaforu, textařích, Gottovi, Kubišové,
Ulrychových – o všech píše zblízka a s evidentním zájmem o
jejich osobnosti: sděluje, z jakých obcí jsou, kdo je učil, jak
je to s rodiči, jak mluví o svých autoritách a jak vnímají sami
sebe.
Přitom jsme v době,
kdy i hudební publicisté se teprve rozhlížejí a vymezují si
svůj obor: psaní je méně sociologické a trendové než dnes,
méně se dbá na subkultury a „kmeny“, doba zdaleka ještě
nedospěla ke všudypřítomné ironii a omšelosti showbyznysových
prostředků, naopak, na každém kroku se dějí novoty. I proto
jsou Černého texty analytičtější a víc o hudbě, než na jaké
čtení jsou zvyklí čtenáři dnešních popových magazínů.
Na reflexi
rozsáhlého souboru textů bude času dost: Černého dílo je tak
rozsáhlé, že poprat se s ním si vyžádá čas. Publicistická
řehole v otevřených až krutých recenzích supraphonských
singlů, empatické rozhovory, vyznavačské dělení se o objevy ze
světa, formálně vynalézavé portréty, hledání nových a nových
výstižných výrazů v češtině pro to, co se tak nesnadno
popisuje: pro hudbu. Je tu toho tolik: ať už nás zajímá spíš
Černý, nebo doba, která je tu skrze jeho texty důkladně
zachycená.
A mimochodem: Komu
by nestačil Černý, pro toho v květnu vycházejí v Galénu staré
hudebně publicistické texty Jana Rejžka.
Jiří Černý...
na bílém. Dva svazky (1956-1969 a 1970-1979)
K vydání
připravil Lubomír Houdek, odborná redakce Jaroslav Riedel. Galén,
2015.
Za mě je Jiří Černý jeden z prvních a zároveň i nejlepších hudebních publicistů. Podle mě se dříve či později dostane do nějaké databáze spisovatelů, kteří velkou měrou ovlivnili českou publicistiku. A nejen hudební – on svým stylem posunoval a inspiroval mnoho dalších publicistů napříč tématy a žánry. ;)
OdpovědětVymazat