Je to zvláštní,
slavit sté výročí narození někoho, kdo zemřel před víc než
půlstoletím – a přece toho stihl tolik udělat a ovlivnit. Když
Billie Holidayová umírala, bylo jí čtyřiačtyřicet, byla právě
zatčená za držení drog, na bankovním účtu měla sedmdesát
centů a její nekrolog přineslo jen pár novin a časopisů.
Málokdo si uměl představit, že sedmý duben roku 1915 se bude po
stu let slavit jako den narození přelomové, nadžánrovým
publikem milované osobnosti.
Žila na rozhraní
éry dokumentace: filmových záznamů, jak živě zpívá, zbyla jen
hrstka. Když si ji prohlížíme, nemůžeme ignorovat, že její
hlas, chování i aura jsou prostě jiné. Cítili to i její
vrstevníci. Producent John Hammond, ještě jako mladík, ji viděl
v roce 1933 zpívat v malém klubu, bylo jí osmnáct. „Naslouchal
jsem té dívce a nevěřil vlastním uším: zněla, jako by hrála
na nástroj, jako jeden z nejzkušenějších instrumentalistů na
scéně,“ vyprávěl Hammond. „Dali jsme se do řeči a ukázalo
se, že Billie už toho hodně stihla. Třeba vězení. Když jí
bylo čtrnáct, zavřeli ji za prostituci.“
Žádný článek
nenaplní to, co mohou slyšet naše uši: ten jedinečný, lehce
škrábnutý témbr hlasu, schopnost klouzat svobodně nad swingující
rytmikou, výraz přicházející jakoby z vlastního světa za
předělěm. Často se říkalo, že hlas Billie je jako saxofon;
zpěvačka Cassandra Wilson, která jí právě vydala albovou poctu
Coming Forth By Day, si myslí něco jiného: říká, že ten
hlas je jako celý jazzový ansámbl z nahrávek těch let, že se
podobá monofonnímu, trochu zkreslenému dobovému záznamu kapely
či orchestru.
Hammond dal Billii
Holidayovou dohromady s pianistou Teddym Wilsonem; ten začal do
malých kapel zvát nejlepší muzikanty v New Yorku: se zpěvačkou
hráli klarinetista Benny Goodman nebo saxofonista Lester Young.
V roce 1939
Holidayová zaslechla píseň Strange Fruit. Nahrávací
společnost Columbia ji v té době připustila i k bigbandu Counta
Basieho (což bylo kvůli kontraktům vzácné), ale Strange Fruit
natočit nechtěla. Jistě proto, že to „podivné ovoce“ jsou
černoši visící ze stromů a že píseň měla neslýchané téma:
lynčování. Billie tedy song natočila pro malou společnost: a na
koncertech ho zpívala do očí bílému publiku. Sám ten fakt, a
taky jedinečná hořkost, žádný patos, spíš vědoucí stručnost
v podání, povýšil Billie Holiday na umělkyni.
Z jejích koncertů
se stalo malé divadlo: hrála sama sebe, seděla na barové židli s
gardénií ve vlasech, vypíchnutá bodovým reflektorem. Šťastně
se potkala se založením labelu Verve, na kterém vedl jazz ke
statusu vyšší kultury americký potomek moldavských Židů Norman
Granz (svým českým spiklencům se v poště podepisoval
Granitzky).
Postupně u Billie
všechno směřovalo k sebedestrukci. Pila, fetovala, měla sklon
připoutávat se k násilníkům: sice z té zkušenosti vytěžila
skvělé snímky jako My Man, ale život se jí rozpadal.
Zapomínala texty, hlas jí zhrubl, nahrávání se dařilo jen ve
světlých chvilkách. V roce 1956 vydala autobiografii Lady Sings
The Blues, zajímavý a na svou
dobu radikální pokus vyprávět svůj příběh sama, korigovat
bulvární zprávy o úpadku, nenechat si vzít svou životní story.
Když
v roce 1959 umírala, bylo to na prahu éry, kdy se otevírala témata
rasy, drog, feminismu a misogynie. Už to nezažila. Její příběh
je velký – a přes všechna společenská témata je třeba
nezapomínat, že jeho jedinečným jádrem zůstává ten hlas a
duch za ním.
Ježíš, já to napoprvé četl jako sto let Lady Dee! :D To by byla teprve zábava. I když kdo by na to taky koukal po té době. Ale o Lady Day jsem ještě neslyšel. To je nějaká nabídka práce? :) Asi se budu muset trochu dovzdělat, abych pak nebyl na internetu za úplného burana. :)
OdpovědětVymazatTak to je určitě obdivuhodné Před půl stoletím říkáte, to je tedy opravdu už dlouhá doba. Když si vezmete jak se doba poměrně dost posunula a jak dokážeme v dnešní době dělat věci co předtím nešli jako třeba el. komunikace, kontrola atd. Třeba jako vidlicové senzory které jsou v dnešní době nepostradatelnou součástí v obchodech.
OdpovědětVymazatTo už je taková doba? No ten čas hrozně letí. Pamatuji si, že jsem někde na internetu četla o 80. výročí od smrti. To je asi tím, jak jsem se zabrala do hudby. Hudba je poslední dobou můj největší koníček. Mám ráda úplně všechny druhy hudby, fakt jsem se v tom našla. Co vás drží nad vodou?
OdpovědětVymazatNo jo, vesměs takto talentovaní lidé odcházejí dříve, než by si zasloužili.. I když si za to mohli často sami, bohužel. Každý ten svůj měšec peněz investuje jinak, někdo k sebedestrukci, jiní naopak k lepší kvalitě života, naštěstí těch ve druhé skupině je výrazně více. Ale je potřeba přihlédnout i k době, ve které žila, tehdy žádná osvěta nebyla.
OdpovědětVymazatMi přijde tak trochu zvláštní celkově "slavit" výročí úmrtí někoho. Jasně, připomenout si ho, možná teda napsat nekrolog a ocenit to dílo. Ale to je tak všechno. No, nevím. To se raději budu věnovat živým lidem. A taky tomu jak vybrat guiro, což je věc, se kterou se teď potýkám. Potřebujeme tenhle nástroj do jedné produkce, ale strašně špatně se v České republice shání.
OdpovědětVymazat