29. 5. 2012

Hosté na prahu bolesti // My Bloody Valentine


Dobré dílo. Dostatečně šílený příběh. Vliv na dnešní generaci hudebníků. Tyhle tři faktory vynesly na piedestal MY BLOODY VALENTINE, jejichž nevelké souborné dílo konečně vychází.


V pop-music lidé hledají něco krásného, ale taky interesantně ošklivého, nízkého, dekadentního. Těší se z citového rozechvění, ale podvědomě chtějí po popu i destruktivní gesto, rebelské nebo pudově tělesné. Vykroužený ornament i nervní škrt napříč tou ladnou křivkou. Vzdušný polibek i vytrčený prostředník. Nejvíc zabírá taková muzika, která má v sobě obojí. 

Skupina, o které je řeč, má k dobru tři zásadní momenty: výrazné dílo, sdostatek excentrický příběh a vliv, který zůstává citelný až do dnešních


dnů. Z generace britských kytarovek a amerických grungeových spřízněnců se vymyká jednak svou extrémností a pak „náhlou smrtí“. Hvězda skupiny My Bloody Valentine se uprostřed nezadržitelného vzestupu zasekla: v roce, kdy Nirvana vydala Nevermind a U2 Achtung Baby, tedy v roce 1991, vypustili MBV do světa své poslední album Loveless a pak už nikdy nedokázali pokračovat. Přesto se nikdy nerozpadli: a když nyní vychází autorizovaná reedice jejich (téměř) kompletního díla, je kolem toho velký mediální rozruch. Může mít někdo skutečně vliv na celé generace díky tomu, že prostě hraje strašně nahlas? Jistě – je to složitější. 

Když hudba rozbíjí sklenice // Američan žijící v Irsku Kevin Shields (*1963) podle vlastních slov vstupoval do hudby „s kapelami mladých inťoušů a pošuků, protipólem světa frajerů v kožených bundách s cvočky“. Ale během osmdesátých let svět „kytarovek“ mocně rozbujel a society se promíchaly. Po prvních pokusech našli My Bloody Valentine tvář po příchodu zpěvačky a kytaristky Bilindy Butcher. Počínaje debutovým albem Isn´t Anything (1988) vyrůstají písně především z kytarového zvuku: ten se pohybuje mezi éterickou živostí a drtivým hlukem. Shieldsova skupina rozpoutávala sónické vlny jakoby bez ohledu na následky, zvuk však nepůsobí agresívně jako u tvrdého hardcoreu. Mnohem víc jde o pocitové předávkování: sound je místy dokonce jakoby průsvitný, mihotavý, krásný.

Ať si o nadužívání slova „kultovní“ myslíme cokoli, My Bloody Valentine se rychle dostali do pozice kultu. Nebyli pochopitelně součástí skutečného mainstreamu, zato nezávislou scénou táhli jako jedinečný přízrak. Pomohli rozpoutat vlnu shoegazerů (introvertní hráči si „zírali na boty“ i kvůli kytarovým efektovým pedálům, jež hrály u Slowdive, Lush, Ride nebo raných Ecstasy of St. Theresa zásadní roli), ale distancovali se od ní. Jejich řvavé koncerty byly označeny za druh mučení, šéfredaktor NME napsal, že s prvním akordem na koncertu mu zvuková vlna smetla ze stolu půllitr: přesto v onom oku uragánu lze slyšet melodie a cítit rafinovaný plán. Reportér z amerického turné popsal, že během první půlminuty hlasité hry je publikum nadšené a mává rukama nad hlavou; během další minuty nadšení slábne a dál už lidé stojí a nejsou si jisti, co si s tou záplavou zvuku počít.

Když se díváme na Shieldse (typově podobného Johnu Lennonovi) v dobových rozhovorech, slyšíme měkký a ztišený hlas, mladíka bezpochyby vnitřně nějak jemného, byť s rozeznatelnými narcistními rysy. Rabiáti z hard rockové a metalové scény, jejichž svaly se v rezonanci Marshallů otřásaly vzrušením, to byly úplně jiné typy. Shields má v sobě spíš tiché šílenství, pasivní agresivitu, neupovídaný fanatismus. Srovnatelně magnetickým typem je zpěvačka Bilinda Butcher: uprostřed sónické bouře stojí a s mírným úsměvem a laskavým klidem zpívá, čímž připomíná, že uvnitř smršti, kterou sama rozpoutala, přebývá kapela bezpečně. 

Nic menšího než dokonalost // Dokonáno bylo s druhým a posledním albem Loveless (1991). Je plné přesyceného zvuku, dobře je ilustruje obal zahlcený fialovou barvou i „přesvícené“ videoklipy, utápějící zřetelné obrazy v bělobě. Ladění kolísá, jako by kytary dosáhly maxima a kolabovaly. Jako by tu koexistoval dvojí čas: živý rytmus a stálý povlak hluku vytvářejí napjatý paradox. Hlukovou pasáž v jedné z písní označovala skupina mezi sebou heslem „holokaust“ . 
Kevin Shields si velmi zakládal na svém „výrobním tajemství“: jedinečný zvuk nebyl výsledkem studiové chemie, tvořily ho většinou pouhé dvě vrstvy kytarového zvuku („míň, než natáčejí White Stripes!“ podotýká hrdě Shields). Jeho perfekcionismus se ovšem otiskl do způsobu práce, který se stal legendou – a také vedl k faktickému konci My Bloody Valentines.

Když zjistil, v jak prominentním postavení se jeho skupina ocitla, propadl Kevin Shields pocitu, že je třeba vše obětovat co nejlepšímu výsledku. To chtěl, jak to tak bývá, i po lidech kolem sebe. Získal pověst srovnatelnou s muzikanty, kterým na vrcholu přeskočilo: Brianem Wilsonem z Beach Boys a pinkfloydovským Sydem Barrettem. Při natáčení Loveless vystřídal čtrnáct zvukařů a devatenáct studií. Nikdo, ani zvukoví mistři, nesměl při natáčení slyšet jeho ani Bilindin zpěv: oba zpívali za plentou. Shields jednal nepředvídatelně, natáčení se nesnesitelně protahovalo: odklad kvůli tinnitu (tedy zvonění v uších), který muzikanty postihl, bylo tou nejmenší komplikací. Jeden ze šéfů vydavatelství Creation prý před Shieldsem plakal, jak už si přál, aby úděsná spolupráce skončila. Výdaje údajně překročily čtvrt milionu dolarů, které nesplatil ani úspěch alba. Ten se ovšem dostavil se vší parádou. Brian Eno ocenil závěrečný song Soon: „Ještě nikdy se nestal hit z tak neurčité hudby.“ 

Za další čtvrt milionu dolarů si kapelu vzápětí koupilo velké vydavatelství Island (má v katalogu Boba Marleyho, U2, Toma Waitse či Amy Winehouse). Co za tuhle sumu dostalo? To lze říci přesně: dvě písničky. Kromě dvou příležitostných nahrávek (jednou je song z filmu s Jamesem Bondem We Have All the Time in the World) už nedokázal Kevin Shields vystoupit z pasti nerozhodnosti. Součástí legendy MBV je zvěst, že existoval materiál na dvě alba, jež Shields v nespokojenosti zničil.

Aniž by oficiálně ohlásil rozpad, obrátil se Shields jinam. Nějaký čas vystupoval s Primal Scream (v éřa alba Evil Heat). Skutečný návrat z nečinnosti, který nakonec rozhýbal i dění kolem MBV, způsobila filmařka Sofia Coppola. Přesvědčila Kevina Shieldse, aby napsal trochu původní hudby pro Ztraceno v překladu a sestavil soundtrack. Shields získal ocenění a – po období nevýhodných starých smluv – konečně i slušný honorář. Ne že by nové hudby napsal přespříliš, pro následující film Coppolové Marie Antoinetta udělal jen remix. Ale vrátil se. 


Už jednadvacet let slibuje Kevin Shields nové album My Bloody Valentine, naposledy v těchto dnech. Koncertní návrat skupiny v letech 2008 a 2009 ovšem proběhl k všeobecné spokojenosti. Skupina se sešla v klasické sestavě, Shields vynaložil hodně peněz na zvukovou aparaturu a všechno dávalo smysl. Pokud publikum čekalo „tu hlučnou kapelu“, MBV jim vyhověli po svém: po porci písní spustili hlukovou plochu, která trvala pětadvacet minut. Když o tom pro Guardian referoval John Moore, byvší člen skupiny Jesus and Mary Chain (a tedy člověk, který si s hlasitější produkcí něco prožil), přirovnal sound skupiny ke zvukovým zbraním, jimiž americká armáda vyhání nepřátele z úkrytu: „Kdyby skupinu najali na koncert v jeskyních na Tora Bora, válka s terorismem by skončila do čtvrt hodiny.“ Snaha přítomných natočit kus koncertu na mobil vyústila ve videa s chrčením: mikrofony tohle neumějí pobrat. Pokud někdy vznikne o My Bloody Valentine film, neměl by v něm chybět záběr dezorientovaného publika, které při odchodu mírně vrávorá, jak jim zvukový příval zahýbal s centrem rovnováhy. 

Text, který se sám přeškrtl // Hluk jako fakt i jako metafora má v dnešním světě silné postavení: jako signál všudypřítomné civilizace, komunikačních potíží, neustálého přívalu podnětů pro naše smysly, zápasu o moc, jako zrádný i spásný koloběh chyb v přírodě, jako konkrétní i metafyzická překážka na cestě životem.  Proto jsou Velvet Underground, Jimi Hendrix či My Bloody Valentine tak podstatnou součástí moderních hudebních dějin. Všichni, kdo si dnes pouštějí do zvukového slovníku i poruchy, vazbení a šum, vstupují do dveří, které otevřeli tihle bezhlaví pionýři.

Aktuální reedice je prvním komplexním ohlédnutím za dílem My Bloody Valentine. Kromě reedice obou alb (Loveless obsahuje dva disky s analogovou i digitální verzí) vyšla i dvojalbová kolekce EP´s 1988 – 1991. Už jen ona je dobrým průvodcem od čitelnějších začátků po pozdější sopečnou činnost. Samotný Shields zdůrazňuje, že při nových vydáních zabránil rozšířené praktice: aby mohl být zvuk hlasitější, bývá ve studiu frekvenčně „seříznut“, zbaven nejextrémnějších vrcholů. „Odmítl jsem desku nabořit digitálním limitováním, které spočívá v osekání špiček. Tyhle pomíjivé části zvuku ani pořádně neslyšíte, spíš je vnímáte podvědomě. Ale tyhle věci člověku vnutí pocit, že ho hudba úplně vtahuje.“

Zásadní je, že hudba tohoto typu nutí člověka změnit samotný způsob naslouchání. Hlasitost i „zamlžující“ šum z ní dělají svého druhu hádanku. Posloucháme-li ji potichu, je to evidentně jakýsi provizorní, informativní poslech. Chceme-li skutečně dobře slyšet, co všechno uvnitř zvukového klubka je, skončí to tím, že je zesilujeme až k sebevražedným hodnotám, abychom nakonec zjistili, že Shieldsova hudba brání sama sobě v čitelnosti. Její kód se sám zašifrovává.

Sdělení, které nikdy není možné poznat celé. Cesta k poznání, při které člověk riskuje zranění. Zážitek, při němž nelze oddělit příjemné a problematické. Užitečné dílo sociopata, nepohodlný život génia. Zdá se, že je tu pár důvodů, proč hudba My Bloody Valentine nepřestává přitahovat. 


My Bloody Valentine:  alba Isn´t Anything, Loveless a EP´s 1988 – 1991 vydává Sony Music, 2012.

Žádné komentáře:

Okomentovat