Už čtvrt století se
posluchači zkoušejí prokopat ven s Mňágou a Žďorp. Jakou stopu za tu dobu zanechala
kapela „made in Valmez“? Leccos napovídá kolekce třiceti coververzí: ale dokáže
Mňágu zpívat fakt každý?
Taky by se dalo slavit dvacetileté výročí: vždyť až druhé
album Furt rovně! (1992) nastartovalo
skutečnou popularitu valašskomeziříčské kapely a dohnalo to, co nesvedlo
nešikovně nenápadné vydání debutového alba Made
in Valmez (1990). To však vyšlo v roce 1993 v pořádné reedici a
bylo vymalováno – dokonce po čase získalo ocenění za „desku desek“ deváté
dekády.
Maloměsto, stav duše // Co na tom, že ty písně vesměs vznikly v osmdesátých. To
bylo srdečně jedno davům dospívajících, kteří přijali přímočaré texty Petra
Fialy za své. Když Fiala zpíval o tísni z maloměsta, cítili ve zpruzeném
odmítání průměru cosi blízkého i Pražáci. Když popisoval chandru ze lží
prošpikované společnosti osmdesátých let, byla ta písňová rebelie naprosto
srozumitelná i adolescentům v devadesátých. Když zkombinujete výpověď o
depresi s veselou, energickou melodii, výsledkem je odreagování, které člověka
přivádí ze samoty k pospolitosti vyřvávajícího sboru: „Zkouším se prokopat
ven!“
Každý jazyk by měl mít autory písní, které dokážou lidem aspoň
na chvíli ulevit. Styl Petra Fialy a jeho družiny zabírá dodnes: Mňága sice
dnes už nevyprodá Lucernu měsíc dopředu jako na vrcholu popularity, ale pořád
je o ni zájem. Celkem prodala na dvě stě tisíc alb.
A nikdy se jí nevyhýbaly výtky, že na nich vlastně hraje
dokola variace na totéž. Jak velká je to křivda? O Mňáze se někdy mluví jako o tříakordové
kapele, což je dost mylný dojem – už proto, že kytaristé tu místo akordů často
hrají melodické vyhrávky. Právě jejich typické proplétání s melodií (a
vyhrávkami saxofonu) vede k pocitu, že kapela se po celé čtvrtstoletí motá
v jediném zvukovém světě. Je paradoxní, že samotné písničky při bližším
pohledu nejsou zas až tak na jedno brdo: ale Fiala a spol. se rozhodli držet
svůj sound tak jasně, že tím přebili potenciál různorodého materiálu.
Být skupinou rozeznatelnou po několika taktech, to je praktická
výhoda: i širší publikum se snáz orientuje, „kteří to jsou“. Mňága
v tomhle směru už od počátku devadesátých let kombinovala nezávislost
v textech s prozaickou orientací na pevnou pozici. Přimkla se
k českým pobočkám velkých společností: o dlouhodobých smlouvách Fiala
později mluvil jako o noční můře, nicméně po léta Mňága „patřila“ pod EMI a
ještě předtím, v letech průlomu, k BMG. (Připomeňme ovšem, že
v popřevratovém testování a nastavování pravidel BMG vydávali i Už jsme
doma, Ivu Bittovou, plastikovskou Půlnoc nebo Toyen: to období zákonitě nemohlo
trvat dlouho.)
První album skupiny nezní nejsilněji jen proto, že je
neodvozené: šťastným paradoxem je tu napětí mezi mládím kapely a vyzpívanou
únavou. Jestliže Petr Fiala v pozdějších textech po léta velmi přímočaře
mluvil o strachu z dusivé všednosti, přijetí podmínek a zprůměrnění, pak
samotné zacházení s kapelou napovídá, že věděl, o čem mluví. Mňága měla vždycky
sklon k existenci na setrvačník: naštěstí současné ohlédnutí za
čtvrtstoletím kapely ukazuje, že z něj vykličkovala se ctí, respektive
s velmi slušnou porcí inspirovaných písní i z unavenějších let, kdy se
střídaly sestavy a hledal smysl, proč pokračovat. Výrazný je pochopitelně
Fialův názorový obrat od „má to cenu?“ k „má to cenu!“ na manifestačně
optimistickém albu Na stanici polární
(2008) i na jeho předzvěsti Dutý ale free
(2006). Ovšem stejnou životnost nejspíš prokážou písně z nenápadného,
natvrdo skeptického Bajkonuru (1997).
Písně Mňágy byly vždycky především poplašným signálem, varováním
před nástrahami kolem nás i v nás: jasnější východisko než dočasný útěk se
tu nikdy nehledalo. To je nepochybně taky důvod, proč Mňága zůstává populární: i
ve Fialových zprávách z krize středního věku se odráží tápání věčných
teenagerů a radikální dikce rebelů, kteří nechtějí přijmout svět páprdů ve svém
prvním zaměstnání. Psát o nezvladatelnosti života po pětadvacet let, co to
vlastně je? Mimořádná upřímnost? Řemeslo? Sklon všímat si stinné strany světa? Autorský
koncept? Autoterapie? Tipovali bychom, že u Fialy od všeho trochu.
Petr Zelenka se přesně protnul s ambivalencí Mňágy,
kapely mezi nezávislostí a mainstreamem, když kolem ní vystavěl příběh
mystifikačního dokumentu Mňága – Happyend
(1996). Za přítomnosti mnoha aktérů české scény (od Karla Zicha přes
punkera Sida Hoška a Ivana Krále až k Jiřímu Černému) vytvořil příběh o
vykonstruované, a přece chaoticky náhodné výrobě hvězd pop-music. Ultracivilní
texty Mňágy tu vystupují v roli zvenčí přidělených prefabrikátů: mnohé
scény ze Zelenkovy fikce víceméně přesně předpověděly pěvecké reality show, ale
taky únavu a sebezahlcení velkého popu, který se nakonec zčásti hroutí a zčásti
vrací do nezávislých poměrů. Divoká, drzá. místy lehce nekorektní komedie je
přes všechnu fantastičnost výtečným dokumentem o poměrech v showbyznysu. Od
nátury laskaví a hodní kluci v námořnických oblečcích tu sehráli poslušnou
matérii pro zábavní průmysl moc příhodně.
Za zmínku stojí, že obsahem i formou nekompromisní
film, který zůstává po své dekádě jako jeden ze špičkových českých snímků,
vyrobila Česká televize: kéž by se takhle silné časy v její vlastní tvorbě
vrátily.
Projít špínou a zůstat
čistý // Třicet nahrávek od třiceti kapel na dvojalbu Dáreček ukazuje, že Mňága funguje
výborně jako homonymum: po svém si ji vykládají stárnoucí pankáči, popové
hvězdy i elektronická generace songwriterů. Sice není úplně elegantní uspořádat
si poctu svépomocí (dvojalbum inicioval sám Petr Fiala), ale Mňága se dnes
vydává sama, a tak nemá kolem sebe „lidi z labelu“, kteří obvykle vedou
podobné tribute projekty. Podstatný
je výsledek: a díky rozsahu a pestrosti si nakonec Dáreček mohou užít různé posluchačské typy.
Na jednom pólu tu stojí hospodský bigbít Tří sester (Nejlíp jim bylo), na druhém klaustrofobní
elektronická produkce The Fakes s hostující zpěvačkou Johanou Švarcovou
z kapely Kazety (17B). Už jsme
doma zůstali (poněkud anachronicky) v předrevolučních orwellovských hrozbách
(Člověk nového typu), raper Kato
z Prago Union obložil krátký sampl (Některé
otázky už si prostě nekladu) svým klasickým vodopádem výřečnosti, hříčkami
na dané téma: oba ty přístupy jsou vlastně „mňágovským“ únikem od pořádnějšího
hledání. Je pozoruhodné, jak některé renomované hvězdy nedokážou opustit
přednašečskou manýru a najít civilní tón, který by pasoval k Fialovým
slovům (Tomáš Klus, Xindl X, Richard Krajčo).
Pro Petra Vášu našli jeho spoluhráči z kapely Ty syčáci
šťavnatě nesmiřitelnou Dutý ale free,
která náhle jako by vypadla z jeho vlastního repertoáru: tady se všechno
s lehkostí propojilo. Sympatické je, s jakou nenuceností tu znějí
slovenské verze textů, viz Výhledově
od Slobodné Európy. Na přiloženém DVD mluví všechny zúčastněné kapely: nejvíc o
Mňáze řeknou bratislavské Živé kvety. Když zpěvačka Lucia Piussi horlí o
Fialovi jako o komiksovém hrdinovi, který jde proti větru, rozeznává špínu
světa a sám se snaží uchovat si čistotu, je to možná jádro celé „dárečkové“
pocty kapele a jejímu otisku mezi lidmi. Živé květy, nejnázorovější kapela ve
své zemi, si vybraly Spaste svoje duše,
píseň o podléhaní nicotě a manipulativní moci v proudu denní dřiny:
vyhmátly tak v repertoáru Mňágy zřejmý komentář k slovenské
současnosti.
Výjimečný kousek pro Dáreček
spáchali Midi lidi: ne coververzi některé písně, ale přímo parafrázi na celý
rozeznatelný Fialův styl. S „novou písní od Mňágy“ Pete Best se Petr Marek autorsky trefil do řady klišé, postupů a příznaků,
které Mňágu prostě určují: od popisu všedních úkonů v textu, přes skepsi i
(nověji pěstované) světlé vyhlídky až k Fialově dikci, figurám kytary,
ostinatu basovky, dívčímu vokálu v refrénu... Je to na jednu stranu
drzost, přinést kapele důkaz, jak je prokouknutelná: ale je v tom i kus
práce na dobrém songu – a hlavně osobní spojení se stylem, který - především
skrze první dvě alba - u nás patří už nějaký čas k citové výchově. Autor
těchto řádek slyšel spontánně zpívat písně Mňágy jak šestnáctileté středoškoláky,
tak společenství diplomatů na Českém plese v Bruselu. (V tom druhém
případě to pochopitelně bylo – „a svět je jenom hodinový hotel“...)
Dvěma největším hitům kapely se dostalo zvláštní péče: Made in Valmez zní jen anglicky (Patrick
O´Donnell), Hodinový hoteltu není
vůbec. Petr Fiala ho sice nazpíval s doprovodem hiphopových WWW, v kompletu
lze však tuto verzi vidět jen jako klip na DVD. Audionahrávka vyjde až na
podzim, s druhým dílem projektu, kde mají být i příspěvky kapel Charlie
Straight, Longital nebo Romana Holého. Jinak zní nemalá část Dárečku, jako bychom bloudili areálem
českého festivalu staršího typu, na kterém vedle Mňágy hrají Tři sestry, Sto
zvířat, Wohnout, Kryštof, Michal Hrůza, Znouzectnost... V jejich žánrových
nahrávkách je „vše v pořádku“ právě takovým usedlým způsobem, o kterém
píše Petr Fiala ve svých textech jako o něčem velmi děsivém.
Ale co naplat: je to societa českého rocku, v níž se skupina zabydlela. V dobrém i zlém.
Ale co naplat: je to societa českého rocku, v níž se skupina zabydlela. V dobrém i zlém.
Mňága a Žďorp:
Dáreček. Písně M&Ž hrají a zpívají Skyline, Monkey Business, Jozef Lupták, Vypsaná
fixa, Tata bojs, Čechomor, Listolet, Bratři Orffové, Chiki Liki Tu-A, Sto múch,
Květy, Niceland, Vrbovskí víťazi a skupiny zmíněné výše v recenzi. 2CD
& DVD vydali Surikata Records, 2012.
Psáno pro LN - víkendovou přílohu Orientace, jako většina textů na tomto blogu.
skvělý text, Pavle!
OdpovědětVymazat