Epitaf na hrobě nejslavnějšího
diskžokeje BBC, zní: „Je těžké zničit sny teenagerů.“ Je to citát z jeho nejoblíbenější
písně Teenage Kicks od kapely The
Undertones. Obří archív JOHNA PEELA se nyní začal měnit ve veřejný online
projekt.
Vášnivec i systematik Peel vysílal v britském rozhlase v letech
1967 – 2004. Jeho příběh má v současné době specifickou kvalitu: je
zprávou z let, kdy vydávání a medializace hudby byly v méně rozloženém
stavu než dnes. Peel celou situaci systematizoval i chaotizoval. Na jednu
stranu dával prostor (a společnský kredit!) nastupující generaci a novým
estetikám: v rámci BBC byl raritou coby příznivec čerstvého punku,
německých elektroniků Kraftwerk nebo coby raný stoupenec reggae. A ten chaos? Peel
porušoval pravidla BBC: neváhal pustit písničku dvakrát za sebou, aby podtrhl
své nadšení. Nejen že do popového pořadu zařadil Rachmaninova či Händela, když
to pokládal za dobré: klidně pustil posluchačům kompletní elpíčko, což se
v rozhlase (nejen na BBC) nesmí. Jednal z vášně. Kromě konkrétních
skladeb tak propagoval i horečnatý zápal pro muziku.
Za každý song ručit svým
vkusem // „Na stanici BBC Radio One ho dlouho nesnášeli,“ říká jeden
z moderátorů v dokumentárním filmu o Peelovi. Celý život dělal vlastně
totéž, ale jeho dráha postupovala od ilegality přes kontroverzní provoz
k uznané hodnotě (a zároveň úspěšné, téměř komerční značce). Otec ho jako mladíka poslal do Ameriky, kde
se měl stát pojišťovacím agentem. Peela nic podobného nezajímalo. Když ho
v USA zastihl nástup beatlemanie, uvědomil si, že chce pracovat
s hudbou. V kalifornském hitparádovém rádiu byl ovšem jediný, kdo
pouštěl třeba staré bluesové nahrávky Lightnin Hopkinse: černá hudba
v médiu pro bílou většinu byla navíc vnímaná jako politikum. Peel
neopouštěl USA šťastný: byl to odchod z raného nevydařeného manželství.
V Británii na něj však čekal počátek jeho skutečného životního
dobrodružství.
Představme si, že by v České republice existovalo území
nikoho, kde by mohli bez rizika postihu operovat aktivisté, umělci a vysílačky
pirátských rádií. Přesně taková situace nastala v šedesátých letech
v Británii: rozhlasoví piráti vysílali z lodí plujících
v mezinárodních vodách, pročež byli nepostižitelní. Stanice jako Radio
London uspokojovaly hlad po čerstvé pop-music, kterou si oficiální rádio dlouho
nechtělo pustit do playlistu.
Psal se rok 1967, beatový a psychedelický „swinging
London“ byl v plném proudu. Na BBC věděli, že nechtějí přestat vysílat
taneční hudbu, ale také cítili, že dny konzervativních moderátorů, kteří ve
výslovnosti dvakrát podtrhnou příjmení, jsou sečteny. Peel v té době
vysílal na pirátském Rádiu London: svůj pořad pojmenoval The Perfumed Garden
podle erotické novely. Skutečný přelom však nastal v tom, že nevysílal
hitparádovou hudbu: sahal po podzemních objevech (Tyrannosaurus
Rex, Captain Beefheart, John Fahey, Fairport Convention). Na BBC přesto projevili zájem o diskžokeje, který si vychutnával
každou možnost porušit vnitřní pravidla rozhlasového vysílání.
Elton John vzpomíná: „Jiní krmili posluchače tím,
čím byli sami krmeni od vedoucího dramaturga. John je krmil tím, co pokládal za
nejlepší.“ Jeho kolegové byli často spíkři se stylizací „loud and crazy“. Peel
byl oproti nim měkčí a osobnější, ne pomalý, ale s odvahou k nádechu,
během nějž přijde myšlenka nebo obraz. Povzbuzoval posluchače, ať telefonují a
píší své názory, dokázal navodit intimní pocit, že mluví právě k nim.
Časem zrychlil a vypracoval si otevřený styl, který ignoroval mediální
zdvořilost. Fanoušci shromáždili celé sbírky Peelových citátů, které pálil od
boku do živého vysílání: „Pokud vám kompaktní disk nechce hrát, otřete ho o
kalhoty. Pokud nemáte kalhoty, nějaké si oblečte.“ „Bolí mě záda, zkažený zub a
podebraný palec, ale naše vysílání jede dál – jste svědky hrdinství!“ „Hvězdami
dnešního pořadu, tedy pochopitelně spolu se mnou, budou…“ „Když vaše publikum
odváží záchranka, víte, že jste se na koncertě neflákali.“
Když uváděl hudbu,
kterou si sám nevybral (třeba v televizní show Top of the Pops), pohotově
a uvolněně přičiňoval potměšilé poznámky. Po premiéře duetu George
Michaela s Arethou Franklin řekl: „Aretha dokáže dát skvělý zvuk kdejaké
obstarožní kravině – a zdá se, že to právě udělala.“ Jindy prohlásil hrobovým
tónem, jako kdyby oznamoval smrt v královské rodině: „Není to báječné, že
Billy Joel má hned dvě alba v nejprodávanější desítce?“
Od beatlemánie po Sigur Rós // K
proslulým nahrávacím Peel Sessions byl vlastně donucen okolnostmi. Podle
britských odborů se v rádiu nesměl překročit určený „needle time“, doba
přehrávání gramofonových desek. Autoři pořadů si tak mohli vybrat – doplnit
hudbu slovem, anebo nechat hrát muzikanty živě, což bylo pochopitelně
v podtextu odborářského nařízení. Mnozí tomu nechtěli věřit, ale Peel si
vybíral účastníky opravdu nezávisle. Na počátku ještě stihl natočit (brzy
zešílevšího) zakladatele Pink Floyd Syda Barretta, na počátku 80. let už jeho
eklektický vkus servíroval posluchačům vedle sebe punk, raný hip-hop od
Grandmastera Flashe, britské reggae UB 40, angažované songy Roberta Wyatta,
německé Bauhaus nebo kytarovou scénu v čele s New Order. Po roce 2000 ho
nová generace mohla zastihnout jako DJe na proslulém barcelonském elektronickém
festivalu Sónar. Prožil prostě dějiny popu od sixties po Sigur Rós, Explosions
in the Sky a Maxe Tundru (se všemi natáčel).
Někteří
se k Peelovi vraceli po léta a dekády: jeho milovaní The Fall natočili dvaatřicet
setů, básník a písničkář Ivor Cutler dvacet, The Wedding Present šestnáct,
stejně jako The Delgados. V úctyhodném seznamu nejpovedenějších sessions nechybějí
Led Zeppelin, Pink Floyd, Jimi Hendrix, Bob Marley, The Smiths, Nirvana, Pulp a
The White Stripes, kteří koncertovali i u Peela doma. Peel přijímal proměny doby, ale byl příliš osobní a svobodný na to, aby
je přijímal všechny. „Někdo se mi snažil vysvětlit,“ řekl jednou,“ „že kompakty
jsou lepší než vinyl, protože na nich není žádný povrchový šum. Hele, kámo, řekl
jsem mu, život ale má povrchový šum.“
Peel zemřel v roce 2004, na pracovních
prázdninách v Peru ho zasáhla srdeční příhoda. Předtím o své smrti
vtipkoval: „Vždycky jsem si představoval, že narazím zezadu do kamiónu, když
budu za jízdy luštit popisku na kazetě a že lidi řeknou – takhle si to přál.
Tak prosímvás – ne, nepřál.“ Do roka po smrti vydala jeho žena Sheila Peelův
vlastní životopis. BBC ho připomněla dokumentem věnovaným nikoli osobě, ale
příznačně samotné hudbě: Peelově krabici se stopětačtyřiceti nejmilejšími
singly, připravenými kdykoli k okamžitému použití či záchraně
v případě požáru. I po odchodu Peela lidé spontánně pokračují
v každoročním sestavování Festive 50
– žebříčku nikoli výročních nahrávek, ale všech oblíbených, třeba i
dávných. Víceméně spontánně se slaví Peelův den (25. října, na výročí jeho
posledního vysílání) mnoha koncerty a akcemi fanoušků, jejichž hudební vkus a
rozhled Peel ovlivnil. Zasáhl do citové výchovy několika generací: na to se
nezapomíná.
Nyní začalo průběžné zveřejňování Peelova archivu, který
patří k nejobsáhlejším na světě. Peelova sbírka čítá 26 000 vinylových elpíček,
40 000 singlů a další tisíce kompaktů. Zásadní je také jeho eklektičnost, která
propojuje všechny možné žánry a staví hvězdy vedle zapomenutých svérázů. Projekt
podpořila BBC, ale jen do října: po šestadvacet týdnů tedy bude zveřejňována
první stovka titulů od každého písmene abecedy (zatím jsou online A, B a C).
Část nahrávek lze poslouchat, i když jen přes webovou streamovací službu
Spotify. Vdova Sheila Ravenscroftová, která je projektu přítomná, vyjádřila
naději, že „tohle je jen začátek velkého dobrodružství“. Už dnes obsahuje web
Peelova archivu i pár jeho rozhlasových vystoupení, fotky, videa a (což je
nejcennější) velmi dobrý výběr z The Peel Sessions.
Peel
budoucnosti // Má cenu čekat na nového Peela? Proč ne, ale bude už
jiný. John Peel se šťastně strefil do silné epochy pro rozhlas: jinak by nemohl
natočit čtyři tisíce Sessions s více než dvěma tisíci tvůrci. Jeho taktiky
se pozoruhodně podobají tomu, jak jednají někteří dnešní blogeři, vlastně tak
trochu „Peelovi vnuci“: byl osobní, jednal ve shodě se svým vkusem, nenechával
se spoutat představami o žánrech ani o etiketě „jediného správného chování“
v rámci určitého média. Dodejme, že BBC časem pochopila, že jednoho Peela
si může dovolit a jeho výjimečnou roli moudrého blázna učinila svou
plnohodnotnou součástí.
Dnes pracuje na progresivnějších stanicích dost
rozhlasových dramaturgů a moderátorů, kteří jsou poučení Peelem a porůznu na
něj navazují. Nemohou však už mít takový vliv, doba se změnila a rozhlas je
vedle webových kanálů slabším hráčem. Můžeme jen čekat, v co vyústí
přechodové časy, které právě prožíváme. Je zřejmé, že atomizovaná scéna mnoha
hudebních podnětů potřebuje průvodce, který by aktivnějšímu publiku načrtl
mapu. Bylo by každopádně dobré, kdyby takovými průvodci nebyla jen větší
vydavatelství a jejich rozpočet na sebepropagaci. BBC má dokonce mezi dnešními zásadami
pro rozvoj hudebních pořadů „přikázání“: Trust the DJ! Aneb: mějme důvěryhodné
osobnosti, které pro určitý typ publika mohou působit jako arbitři vkusu.
Na
papíře se taková věc stanovuje snadno.
Psáno pro LN / Orientaci, vyšlo 19. 5. 2012.
Moc pěkný počteníčko!
OdpovědětVymazatdíky Pavle
John je můj velkej vzor.