V DOXu dnes začíná výstavní pocta Johnu Cageovi "Membra Disjecta for John Cage: Wanting to Say Something About John". Do Prahy připutovala z Vídně, kde jsem ji v únoru viděl a napsal z vernisáže následující reflexi. Netuším, jestli bude v Praze výstava ve stejném rozsahu: téměř jistě ale ano, takže se můžete těšit na příspěvky Christiana Marclayho (symbolický, ale dobrý) a Lee Ranalda (velmi hmatatelný, hudebně-mykologický). Nuže: jako návnada na pražskou štaci (a nakonec i na ostravskou, která bude následovat na podzim) reflexe té vídeňské. Happy New Ears!
Nestává se často, aby
v prominentní evropské galerii participovalo hned šest současných českých
umělců. Výstavní poctu Johnu Cageovi z vídeňského Museumsquartier uvidí
od 24. května i návštěvníci pražského DOXu.
Expozice, jež byla ve čtvrtek otevřena ve vídeňském centru
současného umění Museumsquartier, má poměrně zvláštní formát: je poctou
hudebnímu skladateli a účastní se jí šedesát umělců z mnoha zemí. Ovšem
Američan John Cage (1912-1992) patří k nejvlivnějším osobnostem umění
dvacátého století, byl i autorem podstatných textů a výtvarníkem, ale především
inicioval velkou změnu v přístupu k hudbě, zvuku a naslouchání,
ovlivnil vývoj happeningu a předznamenal minimalismus.
Jedním ze dvou kurátorů
výstavy Membra Disjecta for John Cage:
Wanting to Say Something About John je slovenský teoretik Josef Cseres.
V českém kontextu je po léta jako doma, publikuje mimo jiné
v časopisech A2, Uni a His voice. Silné české zastoupení (Milan Grygar,
Petr Kotík, Marian Palla, Blahoslav Rozbořil,
Jan Steklík, Jiří Šigut) se na výstavě ocitá v dobrém kontextu: zastoupeni
jsou tu i držitel Zlatého lva z posledního Benátského bienále Christian
Marclay, člen newyorských Sonic Youth Lee Ranaldo nebo japonský člen
legendárního hnutí Fluxus, i po sedmdesátce radikální Yasunao Tone.
Všechno se tu jaksi motá kolem hudby, ale spíš než o noty
jde o podstatu a myšlenky, takže konečnou formou může být kresba, plátno,
grafika, nějaký vynález vydávající zvuky, koláž, návod, objekt, video nebo zahradnická
bouda. Součástí projektu jsou navíc koncerty a performance. Ve výstavním
prostoru na sebe tím pádem narážejí „rozmanité zdroje“ (tj. titulní membra
disjecta) právě tak, jako když John Cage na svých akcích kombinoval provádění
několika hudebních skladeb najednou, recitaci, projekci a tanečníky ze souboru
Merce Cunninghama. Nad expozicí se vznáší duch zenové hádanky, která může
stejnou měrou potěšit i zmást: vidíme tu ležet zapnuté televizory „břichem
vzhůru“, před dvěma plátny pověšenými při zemi ve výši kolen zve matrace,
abychom je sledovali z podlahy, z různých stran se ozývají zvuky a
slévají se. Cage by byl patrně spokojen.
Klasikové a pes
Mariana Pally // Když pozorujete u vstupu do výstavy akvárium, můžete si
všimnout senzoru na skle. Vždycky když kolem něj jedna z rybek propluje,
na druhé straně místnosti se dá do pohybu mechanismus a po nakloněné rovině se
rozkutálejí hrací kostky. Pohyb zlatých rybiček generuje náhodná čísla: k čemu
je to dobré? Přesně takové otázky po funkčnosti a hodnocení přenechával Cage
jiným: viděl, jak se západní společnost uzavřela do racionality a tvrdil, že k životu
neodlučně patří i nezáměrnost a náhoda. Ve čtyřicátých a padesátých letech se
dotkl mnoha nových forem (koneckonců jeho učitel Schönberg mu řekl, že je spíš
vynálezce než skladatel): využíval nezvyklé zdroje zvuku, bizarní nástroje a
zvuky každodenního světa. Někdy jen uspořádával materiál, který sám nesložil
(třeba zvuk dvanácti rádií), a používal při tom čínskou knihu I-ťing, nebo jiný
systém náhodných operací. Myslel věci naprosto vážně, ale dadaistický a humorně
kritický podtón mnoha pozdějších happeningů má kořen u Johna Cage.
Na všechno z toho (a leccos dalšího) navazují autoři na
výstavě: někteří jednoduchým gestem, jiní donkichotsky náročnými projekty. Je
tu grafická Modrá partitura Milana
Grygara a znaky japonských středověkých haiku převedené do zvukové podoby (Yasunao
Tone). Z jedné partitury raší houby (Lee Ranaldo) a připomínají Cageův
mykologický zájem (pověstná je jeho radost z výskytu lysohlávek při
návštěvě Československa). Nepochybně nejslavnější Cageovou skladbou je 4´33´´,
tedy čtyři a půl minuty předepsaného ticha: Američan Tyler Adams našel na
YouTube pětadvacet různých provedení (od kostelního varhaníka po dívku
s elektrickou kytarou) a promítá všechna ta zmlknutí najednou.
Christian
Marclay poslal do galerie jen dopis s instruktáží. Cage mu prý
v osmdesátých letech vyprávěl, jak ho v New Yorku budí klaksony
nočních aut: časem se mu však podařilo zaposlouchat se do nich a uslyšet je
jako zvukovou krajinu, která ho dokázala zase znovu uspat. Marclay žádá
návštěvníky, aby na počest téhle posluchačské schopnosti smíru nechali
v galerii zazvonit svůj mobil.
Zástupci médií na novinářské vernisáži se
k tomu moc neměli: někteří zato poněkud nevěřícně zírali na větev, kterou
pod svůj hliněný obraz položil Marian Palla. „Přál jsem si,“ pravil, „aby ve
Vídni vystavoval Bruno, můj pes. Na té větvi pracoval dlouho, okousával ji asi
rok.“ Pallova preparovaná větev nemá efektnost velkých grafických partitur, nicméně
splňuje přísné nároky zenového činu vyšší úrovně.
Fotograf z Ostravy Jiří Šigut je zastoupen konceptuálními
fotografiemi z osmdesátých let: volně položený fotoaparát snímal náhodnou
část místnosti tak dlouho, dokud trvala Cageova skladba. „Míval jsem v té době
otevřenou závěrku i několik dní,“ vzpomínal na místě Šigut. „Neexistovala pro
mě špatná fotka. Když vyšla celá černá, vystavil jsem černou.“
Skladba, která potrvá
639 let // Zvlášť silně působí film a dokumenty z německého
Halberstadtu, místě, kde ve třináctém století údajně stály vůbec první varhany,
jak je známe dnes. V roce 2000 se tu spojili hudebníci a teologové
k projektu, který potrvá – 639 let. Na takovou délku propočetli interpreti
Cageovu skladbu, jejíž název tvoří pokyn Co nejpomaleji (As Slowly As Possible).
Otevřená varhanní píšťala je zafixovaná několik let, při poslední výměně tónu
tu bylo přes padesát zahraničních novinářů a kameramanů.
Pokud se obáváte luxusního
samoúčelu a uměleckých císařových nových šatů, filmové svědectví vás vyvede
z omylu. „Lidé si tu uvědomují vlastní smrtelnost,“ říká místní kněz. Mnozí
tu uvažují o čase a jeho relativitě, už jen tváří v tvář faktu, že konec
téhle právě probíhající skladby neuslyší ani oni, ani jejich děti. Nutno uznat,
že projekt, jenž proměnil Halberstadt v poutní místo různých typů lidí,
hledí velmi optimisticky do budoucnosti, počítá-li s tak kvalitní životností
kulturní Evropy.
Ptám se kurátora Josefa Cserese, co z Cage by mělo být
dnes především připomínáno. Bez zaváhání opáčí: „Otevřenost.“ Cage byl skutečně
tolerantní nad obvyklou míru: studia zenu ho naučila upozadit vlastní ego, a
tak se cítil autorsky pohodlně ve chvílích, kdy dal prostor druhým, nebo když
dílo přerostlo do formy, s níž se zpočátku vůbec nepočítalo.
Autoři výstavy kladou v doprovodném textu akcent na
rys, který přes všechnu radikálnost bývá opomíjen: totiž Cageovu sociální
citlivost a naději, že lidstvo nepromrhá svůj potenciál. Cage sdílel tezi
Marshalla McLuhana, že elektronikou lidstvo prodloužilo svou nervovou soustavu,
opředlo jí Zeměkouli a zasáhlo i do vesmíru: z toho plyne odpovědnost,
říká nesmlouvavě Cage. „Změny v uměleckých směrech probíhají bez
násilností a krveprolití. Z toho vidíme, že i společenské změny by mohly
probíhat nenásilně,“ napsal. Tuhle pozitivní tvář muže, který se k stáru
stal explicitním ekologem, veřejnost příliš nezná. „Cage ovšem nebyl
politický,“ říká Cseres, „držel se důsledně mimo, nechodil ani k volbám.
V tomhle směru ho zásadně ovlivnil filozof Henry David Thoreau. Oba
byli názoru, že změna musí přijít zdola, skrze proměnu v lidech, že vláda
a parlament nedokáží skutečnou změnu reprezentovat. V šedesátých letech, plných
naděje a utopií, se takové myšlenky vyslovovaly snáz než dnes, rámcově se ovšem
nic nezměnilo.“
Gramofon jako hudební nástroj, všudypřítomné rytmy bicích,
elektronické nástroje, zrovnoprávnění tónů a reálných zvuků: pozoruhodné
množství toho, co Cage přinesl nebo předpověděl, skutečně naplnilo náš svět.
Takhle viděl John Cage dopředu už v padesátých letech: „Není zbytí, musíme
přijít s hudbou, která bude jako nábytek, tedy bude součástí hluků
prostředí, bude s nimi počítat. Představuji si ji melodickou, měla by
změkčovat hluk nožů a vidliček, ne dominovat, vnucovat se. Vyplňovala by ta
těžká ticha, která se občas objeví mezi přáteli, kteří spolu večeří…“
V tónu těch vět slyšíme ironii, ale Cage psal o potřebě společnost, kterou
reálně cítil. Kdyby dnes viděl, co všechno se naplnilo, nepochybně by
nesouhlasil s jedním: totiž s mainstreamizací, která zaplevelila svět
všudypřítomnou reprodukovanou hudbou. Nebo by si možná se zenovou asketičností
oblíbil i ji?
U některé hudby je snazší o ní číst, než vyposlechnout přímo
nejednoduchá díla dlouhá desítky minut. Tohle je i efekt výstavní pocty pro
Cage: ne že by byla pro pohodlné povahy, ale vlastně nabízí zkratku
k zásadním myšlenkám (té pravé, ne popově rozmělněné) postmoderny, aniž by
posluchač musel projít očistnými zkouškami trpělivosti při jedné z nejabstraktnější
hudbě světa. Některé exponáty tu možná vyzařují až moc ducha šedesátých let,
ale vcelku je skvělé, že výstavu bude hostit od května do září pražský DOX. Odtamtud
poputuje do Galerie umění v Ostravě, kde vytiskli pro všechny zastávky
výstavní katalog. Snad si Pallův pes už našel jinou větev na kousání: tahle,
zdá se, nebude letos k dispozici.
Ahoj Pavle
OdpovědětVymazatDíky tvé zmínce o větvi se již chystá výstava Bruno - Emil v Ostravě (Emil je pes Surůvky a specializuje se na rozkousané řemínky). Oba se znají a několikrát se již porvali, jak se sluší na umělce, takže na vernisáži proběhne i performance. Měj se marian
marian.palla@seznam.cz