Před
pár dny umřel Vítězslav Chromek z Uherského Hradiště, pitomá nehoda, mohl tu ještě dlouho být. Nekrology o něm psaly hlavně jako o pořadateli koncertů, měl
agenturu Vichr. Chvíli mi trvalo, než jsem si uvědomil, že tenhle
Víťa je taky protagonistou jednoho z nejbizarnějších alb, které
u nás od roku 1989 vyšla. Ten svérázný vtip je starý sedmnáct
let a jeho jedinečnost neslábne.
Petr
Čtvrtníček patrně nikdy neprodukoval jiné album než Hoši,
děkujem! - tedy vlastně ještě Ivánku,
kamaráde, ale to
není muzika. Humor typu „zajatce nebereme" se ale koná
v obou případech. Tehdy se spřáhl se zdánlivě neřízenou
střelou, partou z Uherského Hradiště, která si s extatickou
rozkoší oblékala kůži socialistického diskopopu (Víťa Vávra,
Bartošová & Sepéši, svěřenci Františka Janečka). Mírový
sbor, jak si kapela říkala, v reálu neuměl moc hrát, ale
hardrockové verze písní, které jejich generace nesnášela a
fetovala zároveň, živě sjížděl s úplným odevzdáním. V těch
letech ještě nebylo retro vytěžené mainstreamem: ta hra na blbá
osmdesátá byla radikálním, neotřelým a osvobozujícím kameňákem.
Impresário
Čtvrtníček, který se s Mírovým sborem rychle sblížil, sezval
profíky včetně Petra Maláska. Natočili dobře znějící album,
které vydala oficiální firma Polygram. Deska má rámec estrády
Ein Kessel Buntes, slizké a duté veselí oficiálního popu odráží
hospodským humorem. Track Správné
holky, hlaste se, který
náladu textu doplňuje „směšným“ psím štěkáním a myslím
že i prděním, by
měla obsahovat družice s poselstvím o Češích pro vesmírné
civilizace.
„Náš
Víťa“, jak uvádíval Čtvrtníček s pouťově-janečkovskou hurónskostí Chromka, tedy patřil k téhle
partě, která cosi pocítila velmi brzy: a totiž, že se chtějí
vyrovnat s popem socialistických let tím, že ho osquatují,
torpédují, vyzkouší jeho kůži. Pak plynul čas a přišlo vážně
míněné retro. A ten crazy souboj, který si Mírový sbor s Víťou
Chromkem tak užil, mnozí nepodstoupili dodnes.
Dík za info.
OdpovědětVymazatPěkný článek