Tenhle text vznikl pro Lidové noviny k výročí Krylova úmrtí. Nenapadlo mě, že vzbudí vášnivější reakce: ukázalo se, že leckdo se chce hádat o Kryla porevolučního. V textu si hledím jeho písňového díla, případně veršů: proto hodnotím poslední etapu jeho tvorby tak, jak ji hodnotím, a ne jinak. Musím říct, že nutkavě zlostné a osobní výpady kvůli Krylovi mě překvapily: připomínaly reakce, jaké zažívám kvůli kapele Kabát nebo jiným zasloužilcům českého zábavního průmyslu.
Písničkář, básník a jedinečná
osobnost našich moderních dějin Karel Kryl zemřel 3. 3. 1994. Kdo
se k jeho odkazu dnes hlásí? Co tato spojenectví post-mortem
vypovídají o Krylovu dílu? A co říkají o dnešku?
Píše se rok 1979 a společnost Sony
právě začala šířit do světa walkmany. V zašedlé Praze, kam
občas někdo nějaký doveze ze Západu, poslouchá dítě rozhovor
dospělých o malém přístroji se sluchátky. Jeden říká: „To
je fantastická věc! Umíš si to představit? Jdeš po Václaváku,
posloucháš Kryla – a nikdo nic neví!“
Tahle vzpomínka s příchutí komična
i zbabělosti je mi dnes odpovědí na otázku, kdo se tehdy k
písničkáří Karlu Krylovi hlásil: masy obyčejných lidí, ale
nikdo veřejně. Léta 1969-1989, která strávil Kryl v exilu (nikdy
nepřijal slovo emigrace), z něj udělala lidový mýtus.
Nebyl tu osobně, jeho písněmi však
tepal život, kopírovaly se na páscích, nejslavnější repertoár
z LP Bratříčku, zavírej vrátka umějí zazpívat celé generace.
Nikdo nikdy nespočítal, kolik set tisíc kopií Bratříčka,
Rakoviny, Maškar či Karavany mraků mezi lidmi kolovalo. Dějinná
situace udělala z písničkáře přirozenou hvězdu: počtem
„nosičů“ však nepochybně konkuroval i hvězdám
showbyznysovým. Akceptovaný strach z postihu však vedl většinu
lidí k mlčení o něm. Porušovalo se to jen v kruhu blízkých,
nebo když se někdo ožral: to pak mizel strach, že člověka někdo
udá.
Tenhle moment je pro pozdější
vnímání Kryla podstatný. Neudělali jsme si totiž z Kryla
zpěváka revolty: jeho „ryjeme držkou v zemi“ a „tato noc
nebude krátká“ jsou texty poetické, emotivní, silné – ale
nejsou o bouření, nýbrž o konstatování poroby. Lidé se opravdu
naučili „modlit se, jak si přálo veličenstvo Kat“ a (u Kryla
výjimečně akční) příklad klauna, který „oklamal stráže a
nemaje páže, sám burcoval lid“, zrovna dvakrát nenásledovali.
K tomu patřilo i mlčení o Krylovi, zpěv polohlasem a poslech do
sluchátek. Dobrá, když Jiří Černý hrdě pouštěl v klubech
jeho písně, říkal jejich autoru Vítězslav Jasný: tak vypadal
vrchol tehdejší drzosti vůči režimu.
To byl jeden z důvodů, proč se Kryl,
hlásající „pokoru bez područí“, po návratu do
Československa choval, jako by chtěl bezhlavě rozbít ten pomník,
kterým se stal. Měli lidé rádi Kryla, nebo své projekce, které
si do něj vložili? Jeho chování bylo pro mnohé obtížné
rozkódovat: už proto, že byl ojedinělý. Nepatřil totiž k
rock´n ´rollové hemisféře hudebního undergroundu, pro kterou se
svobodné propojení se Západem stalo splněním životního snu.
Nejen okruh Plastic People, ale všichni, kdo vyrůstali na rocku,
dylanovském folkrocku, svobodě tvorby a dynamické zábavě
popkultury, vítali přiblížení angloamerickému scénu, jako by
jim někdo konečně odemkl dveře domů. Nezapomeňme, že Reagan
pomohl „uzbrojit“, tedy vysílit Brežněvův režim: takže
zatímco američtí umělci a společenští kritikové snili o jeho
odstranění, jejich čeští kolegové k němu logicky cítili vděk.
(Jiná otázka je, proč někteří nedokázali během následujících
dekád zaujmout širší pohled.)
Kryl měl jinou zkušenost, od roku
1969 žil v západní Evropě a nasával její zkušenost. „Chleba
je tu stejnej jako doma, lidi jsou dobří i zlí jako doma,“
vzkazoval odtamtud. Měl dost času ztratit iluze o univerzálním
dobru západoevropského kapitalismu, nesnil o něm, jako lidé v
Čechách, ale žil ho. Navíc skutečně nešel ve stopě Dylana či
Simona, byl spíš zpívajícím básníkem, bardem slovanského
typu: od melodiky, přes patos až k přijaté pozici hvězdy,
mluvčího lidu. (To všechno na něm koneckonců vždycky
přitahovalo Jaromíra Nohavicu.)
Jakou poetiku rozvíjel v letech
1990-1994, víme. Víme? Mnozí dnes prezentují Kryla jako
vědoucného kritika imperialismu, který všechno prokoukl o dvacet
let předem. Ale když čteme konkrétní texty (sebrané do knih
Země lhostejnost a Rýmované komentáře, žádné ideové polemiky
tu nevidíme. Kryl mnohem spíš anarchisticky nadával na novou
vládu: „Čeká Danton na popravu, ještě nečet Brechta: nežli
staré setneš hlavu, je tu nová šlechta.“ V rýmech té doby se
přetlačují vztek, absurdita, bezmoc, rozmrzelost oslyšeného a
křečovitý výsměch odstrčeného. Kryl byl častuškově osobní,
myriády výpadů s sebou ovšem nenesou žádné argumenty – byť
někdy je jejich vtip trefný. Levičák? Ne, ideologům se posmíval
jako prvním ze všech. Mnohem spíš Kryl prostě i tentokrát
nutkavě odmítal loajálnost.
„Přeju vám lásku – neboť
nenávist je averzem této ctnosti,“ loučil se Kryl ve své
poslední rozhlasové relaci. „Mám vás rád.“ Ti, kdo si v
dalších letech začali půjčovat jeho písně, si je ovšem brali
bez lásky - jako klacek, jako zbraň k vymezení. Je zvláštní, že
právě porevoluční období, které je v Krylově umělecké dráze
– marná sláva – úplně okrajové, zavdalo záminku, aby se k
němu záhy začali hlásit radikálové různého druhu, od
nacionalisticky planoucího Daniela Landy po tlampače volebních
akcí ČSSD.
Ti všichni si z Kryla vybrali emotivní
výkřik, odtažení se od porevolučního pořádku, stav, který
jako by říkal „vidíte, k čemu až jste mě dohnali“. Ve
verších té doby ale vedle negace nebylo žádné světlo, vedle
urážek žádný respekt, vedle citové ublížené reakce žádná
rozvaha. Co nescházelo nikdy, byly mistrné, vtipné rýmy – ale
copak to je priorita? Navíc Kryl ztratil schopnost okouzlit a
podmanit si písničkou široké publikum. I kdybychom se shodli, že
viděl dopředu, musíme dodat podstatnou věc: byl při tom
nesrozumitelný. A to nikoli proto, že by volil složitou formu:
jeho brblání bylo prostě moc zahleděné do sebe.
„Úloha osobnosti v dějinách
sestává prakticky z ochoty dotyčné
osobnosti zemřít nebo nechat se zabít dříve, než
stačila odvolat,“ říká se v jedné z nejlepších Krylových
písní Marat ve vaně. Sám se stal osobností, které různé
skupiny dnes přisuzují různou úlohu. Koneckonců i on sám napsal
song o mrtvém, jehož chtějí pozdější garnitury využít pro
svoje ideje a pro svou moc. Jmenuje se Píseň neznámého vojína –
a nepochybně je odpovědí na otázku, jak by asi Kryl reagoval na
to, že si ho naivně a účelově berou do úst „pokračovatelé“
z politiky i showbyznysu. „Co mi to říkáte, že šel bych zas
rád? Odpověď čekáte...“ Poslední slova té písně všichni
známe.
Vojtěch Klimt: Pane Klusáku, vždyť je to tak prosté. Kryl psal po roce 89 rýmované i nerýmované komentáře, ze kterých citujete a které nepsal proto, aby vytvářel hluboké literární hodnoty, ale proto, aby se v situaci neorientující se občané v euforii (včetně Vás a mě) zamysleli. Pokud obdivujete Kryla předrevolučního a z porevolučního Kryla si vyberete citáty určitého druhu, tak je otázka, čeho chcete dosáhnout. Pokud pominete, že v té době také napsal velmi dobré písně jako Monology, Sametové jaro nebo Idylu, kde se to poezií jen hemží, popřípadě několik básní na zrcadlo či báseň Jde jaro do léta, tak to na mě opravdu dělá dojem, že pouze chcete dokázat, jak byl Kryl po roce 1989 myšlenkově i po stránce tvůrčí mimo realitu. Jak po přečtení článků pana Peňáse, Vašich a dalších řekl jeden můj kamarád: Kdybych chtěl, vyberu si třeba z díla Bohumila Hrabala pár citátků a nebude problém dokázat, že byl blbec. Pokud tedy chcete posuzovat porevolučního Kryla komplexně a ne na základě pár vytržených vět, které se hodí do obrázku zatrpklého, zahořklého kohosi, tak si jeho další tvorbu z toho období buď nastudujte, nebo ji přestaňte úmyslně opomíjet. A nebo se pak nedivte, když Váš rozbor někomu bude připadat tendenční.
OdpovědětVymazat