28. 4. 2014

Nebe peklo Meredith

Meredith Monk, americká minimalistická skladatelka, zpěvačka, tanečnice, scénická a filmová režisérka má ve své nadaci pořádek. Díky tomu můžeme snadno dohledat informace, že když před dvaceti lety, v roce 1994, poprvé osobně zavítala do Česka, napsal o ní Jan Rejžek ve svém Deníčku a taky kritik Jiří Cieslar: jeho text Kouzelnice Meredith Monková je asi tím nejpozoruhodnějším, co o ní česky bylo napsáno.

Hodnotit druhou tvůrčí část života skladatelů bývá ošidné. Je tak přirozené, že ty silné, jedinečné věci ze sebe vyzáří tvůrci během prvního vzestupu, v blahém mixu instinktivního hledání a narůstající zkušenosti. Ale občas se někomu podaří zrát zdařile: vedle jejích kolegů minimalistů, kteří se autorsky hlavně úspěšně recyklují (Philip Glass, Michael Nyman) je pozdější osud Monkové nadějí, že to jde i jinak.

Letos je jí jednasedmdesát a právě ji vyšlo album klavírních skladeb Piano Songs (ECM). Posledních dvacet let strávila nelehkým úkolem: navázáním na své osobní zpívání, hledání netradičních technik pro vokální ansámbl a scénické akce. Někdo by řekl, že přece všechno to prozpěvování, vytí, smích a šepot už vymyslela a zazpívala. Jak dál, když v tíhnutí k rituálu donesete na scénu svoje zrání, pocit spojení s mrtvými, víru v horečnaté vize i v neexistující hranici mezi snem a skutečností?

Milé Meredith, myslitelce tělem s kořeny na Ukrajině a v Peru, hrála do karet její otevřenost. Na albu Volcano Songs vypadala svého času závažně skladba věnovaná obětem AIDS a „ztrátám všeho druhu“ New York Requiem, ale čas nakonec vydělil z desky jiný tajemný vrchol: zhudebněnou „báseň“ malé holčičky Three Heavens and Hells. Text přesně míří do bezhraničního světa, který skladatelka cítí jako svůj domov: 

Existuje trojí nebe a peklo. 

Nebe a peklo pro lidi, 
nebe a peklo pro zvířata, 
nebe a peklo pro věci. 

Jak ta tři nebe a pekla vypadají? 

Jsou všechna stejná.

Zmíněný motiv ztráty doprovázel Meredith Monkovou dál: po odchodu své celoživotní partnerky, nizozemské choreografky vytvořila představení o smrti. Impermanence (Nestálost) je patrně jejím nejlepším albem posledních dekád: do zásvětí se tu jezdí na jízdním kole, proto se tu taky bicykl používá vedle lidských hlasů jako druhý hlavní hudební nástroj. Nezní tu hudba smutku: spíš očekávání, napjaté cesty, proměny, návratu.

Pomalé tempo alba Songs of Ascension vyplývá z konkrétní okolnosti: jsou to opravdu „písně vzestupu“, při kterých zpívající sbor zvolna stoupá po schodech. V Americe vznikla výjimečná stavba se speciální akustikou – věž navržená výtvarnicí Ann Hamiltonovou, přímo určená ke vzniku a provádění hudebních děl. Vertikální tunel, zakončený dole bazénem a nahoře průzorem do nebe, otevírala v roce 2007 právě Monková s ansámblem stoupajícím po spirále vzhůru.

„Vlastně nejde o nic jiného než o rozhodnutí, jak strávit svůj čas na Zemi,“ shrnula před lety Meredith Monková své úmysly v hudbě. Snad to nezní moc vznešeně: její valčíky pro dva klavíry na zmíněné nové desce Piano Songs žádnou duchamornou noblesou neoplývají. Jsou hravé, absurdní, mají v sobě něco ze Satieho a Bartóka, dělají z dvou klavírů spiklence, soupeře i partnery v jakémsi slovním fotbalu beze slov. A je to první album kouzelnice M. M., kde ona sama nezpívá. Je vám doufám jasné, pro čí hlas se tím pádem otevírá prostor. Pro náš: poselství Meredith Monkové vždycky říkalo, že to nejdůležitější si pořád nosíme s sebou. 


Psáno pro Orientaci LN // 

Žádné komentáře:

Okomentovat