Mezi
autorskými alby si už Svetr Martina Kyšperského stihl
získat prestiž a nominaci na cenu. Vedle jeho „zvukového deníku“
jsou tu však další alba, jimž je společná překvapivost: velká
proměna byvší hvězdy Jiřího Štědroně a terapeutovo album
plné snů.
Po
zmínce, že jednu z nejpřekvapivějších nových desek natočil
Jiří Štědroň, následuje reakce v lepším případě nevěřícná.
Cože?!? Štědroň, ten lyrický popař ze socialistických časů,
princ z televizní Popelky? Byvší hvězda, na jejíž hit Belinda
se musíme chvíli rozpomínat?
Jde o to, že na novém albu
Jsem jen herec Štědroň
těžce uhnul od toho, jak jsme ho mohli znát.
Nepochopitelný
návrat Jiřího Š. // Osobně
jsem na Jiřího Štědroně narazil, když jsem v
prosinci vedl děti na
vánoční představení v Semaforu. Štědroň hrál krále Heroda,
s komikou v textu Jiřího Suchého se nemíjel a nevypadal na
jednasedmdesát. Během večera zpíval výbornou
písničku, jen s bendžem, vyprávěl ji jako reklamní esemeska.
Bylo to úplně jiné, než by člověk čekal od „toho Štědroně“.
Jeho zdrženlivé komice
nesmírně prospěl věk. Jiří Štědroň totiž
dnes dělá minimum grimas
(jakoby v lehké únavě, ale věřím, že i skrze zkušenost na
scéně): převládá
seriózní, trochu nepřítomný
výraz tváře.
Doma jsem u YouTube zjistil, že dobrý text esemeskové písně
nepsal Jiří Suchý, ale sám zpěvák. Štědroň mě začal
zajímat.
Záhy
jsem už nevěřil svým uším, když jsem poslouchal kompakt Jsem
jen herec – loňské album,
první, které Štědroň vydal od
roku 1977 (nepočítáme-li výběry), a hlavně – jeho
první ryze
autorské a jaksi nezávislé.
„Dole je nahoře a
nahoře je dole / pár dnů před
koncem světa na nic není spoleh / čemu
se divíš...“ Takovýhle
text by člověk čekal spíš od Ivana Wernische než od
středoproudaře
ze zlaté supraphonské éry. Ale „co
přešlo zenit, musí se změnit“, jak
se tu zpívá v písničce Chce to změnu.
A změna je to slušná.
Lze
tu najít řadu písní napsaných s citem pro vystižení životních
paradoxů, ale taky pro jednoduchou, volně plynoucí řeč: „Až
staré ideály prodáš nastojato, / nové už nenakupuj, nestojí to
za to.“ Štědroň to zpívá
se skromností a klidem, které naznačují, že od kariéry
sedmdesátých let se odstřihl –
ovšem frázuje pořád se
zjevnou zkušeností. Větší
půlka alba
je dobrá sama o sobě, ale ve spojení se Štědroňovým příběhem
vyznívá ještě překvapivěji: vždyť
některé písně si
tu lze představit v
repertoáru skupiny
Květy nebo Nebřenského Vltavy.
Titulní
písnička Jsem jen herec
by mohla názvem evokovat vyznání řemeslu „bláznů z povolání“,
ale
Štědroň míří jinam: „Ptali
se: pravý, nebo levý? / Ptali se: kruh, anebo čtverec? /
Řekl jsem: Promiňte, já nevím, / věřte mi, nevím – jsem jen
herec...“ Celé to lze číst jako píseň o alibismu, o lpění na
iluzi a o závislosti na popularitě. V jakémsi záchvatu se tu Jiří
Štědroň uchyluje k hýkání a řvaní, je to nelítostné,
kurážné, snad v tradici radikálního šansonu, ale na české
popové scéně tedy neslýchané. Kdo chce po tomhle songu slyšet
nějaký klidnější, má možnost – viz řádky, které si
obehrávám dokola s nadšením fanouška: „Poslouchám deště
šumění – konečně pravé umění...“
Štědroňovo
album není dokonalé. Zvuk, mnohdy sycený lacinými syntezátory,
by asi měl být označen za příšerný: je to však taky příznak
určité nevinnosti, byvší pěvec hitů se už úplně vymkl
popovým „profi“ kruhům a osahává terén spíš amatérsky.
Jsou tu songy jaksi nedotažené, ale i v nich lze najít leccos
zajímavého, viz Jsou nesnesitelní,
píseň samotáře pozorujícího milence. Pokud budete po albu
pátrat, zjistíte, že Štědroň i tady uniká tu a tam do
lyrických poloh, které se podobají jeho dávnému repertoáru. To
lze z hlediska dobrodružnějšího poslechu klidně přeskočit:
ovšem zajímavě to naznačuje, že autor (místy skutečně
výtečných songů) tak úplně neví, s čím zachází.
Kdo
si prožil normalizační éru českého popu, dodnes možná čeká
na určité příznaky odkletí. Neckářův comeback přišel pozdě:
zpěvák, oslabený zdravotními problémy, je spíš pasivním
vykonavatelem vůle druhých. Od Karla Gotta jsme už skutečný
„update“ či „refreshment“ přestali čekat: bohužel nemá
povahu na to, aby se otevřel
novým stylům.
A teď se tu, naprosto nenápadně a bez velkých ambicí, vyloupl
Jiří Štědroň, který přešel na pozice skromné autorské
tvorby, plné malých pádných myšlenek a nesené sympatickou
intimní dikcí. Nevíme, jak
k tomu došlo: ale dokázal to, co nedokázali Neckář a
Gott. A
natočil nejpřekvapivější
českou desku uplynulého roku.
Suvenýry
z vysypané kabely // Album
Svetr se už stihlo dostat do nominací na výroční cenu
Vinyla: Martin Evžen Kyšperský do něj nashromáždil písně a
nápady za několik let, které se mu nezdály vhodné pro jeho
hlavní působiště, kapelu Květy. „Jednoduše jsem točil doma písničky, kdykoliv to šlo,“ píše. „Když toho začínalo být hodně, už jsem věděl, že udělám desku, a natočím si ji sám. Sobě basákem, bubeníkem, perkusistou, vokalistou, kytaristou, krabičkářem...“ Svetr je ovšem i přetaveným zvukovým deníkem: Kyšperský do písní vpletl nahrávky pořizované průběžně pro radost a ze zvídavosti, lze tu více či méně zřetelně slyšet „sirény, vrzající vrata, čajovou soupravu Fikty Kaprála, hračky, holku rozezpívávající se ve vlaku, Kobzovo piano v Praze na ulici“ a leccos dalšího.
Není to samoúčelné: osobní reflexe se tak ocitají v osobním prostoru, sbírce zvukových suvenýrů. Trochu to působí, jako by básník vysypal příruční kabelu a svoje verše doprovodil zjevenou směsí dokladů, tužek, popsaných papírků, novin, paragonů a smetí. (Smysl pro veteš osvědčily Kyšperského Květy i v nedávném vynikajícím klipu Pavly Kačírkové My děti ze stanice Bullerbyn: je cenný tím, že v přehlížených věcech z normalizačního dětství se hledají kořeny dnešních traumat.)
Není to samoúčelné: osobní reflexe se tak ocitají v osobním prostoru, sbírce zvukových suvenýrů. Trochu to působí, jako by básník vysypal příruční kabelu a svoje verše doprovodil zjevenou směsí dokladů, tužek, popsaných papírků, novin, paragonů a smetí. (Smysl pro veteš osvědčily Kyšperského Květy i v nedávném vynikajícím klipu Pavly Kačírkové My děti ze stanice Bullerbyn: je cenný tím, že v přehlížených věcech z normalizačního dětství se hledají kořeny dnešních traumat.)
„Vlasy jsou ta nejvíc důležitá věc / ze všech těch nejmíň důležitejch věcí“: Kyšperský umí kombinovat pečlivou, vážně branou práci na písničkách, a zároveň nebýt přehnaně seriózní, nezatěžkávat písně něčím, co nemohou unést. V tom asi tkví jádro úspěchu Svetru, na němž je množství nápadů „režírováno“ zkušenou rukou, a který má zároveň poťouchlou lehkost popěvků. Určitá posmutnělost, která Kyšperského po léta neopouští, se projevuje nápaditě: viz Video, song o sledování videokazety s kýmsi, kdo tu už není. V Děvčeti se zpěvák zakouká „do příběhu do kterýho nepatřím“, do náhodou potkané dívky, aby se v refrénu ujišťoval: „Vždyť já přeci nejsem sám, já nehledám, já už mám, já – jenom se dívám...“
Melodie jsou tu spíš jen takové mile povědomé, ale Kyšperský zato umí dobře odhadnout doprovod, ať už brnká na ukulele, nechá odťukávat bicí automat, případně kombinuje akustiku s laciným casiem. Podstatou Svetru je studiová koláž, ale jednak podpořená evidentní schopností hrát akusticky (viz živá vystoupení), a pak jaksi nestrojová, spíš připomínající nástěnku plnou vystříhaných obrázků. I coververze písničky od folkrockové kapely Listolet připomíná zásah nůžek: Kyšperský nechal refrén (asi se mu líbil jen on), text slok silně „prostříhal“ a do volných míst vlepil třeba útržek bavičského výstupu Vladimíra Menšíka.
Martin E. Kyšperský je šťastný typ muzikanta: má jak básnický a textařský cit, tak chuť jít po zvuku a objevovat další a další podoby „písně“. Ono by se to mohlo zdát samozřejmé, že písničkář má být doma jak v říši slov, tak hudby, ale rozhlédněte se po české scéně: většinou převažuje buď jedno, nebo druhé. Není divu, že si Kyšperskému říká o texty Lenka Dusilová. Kapelník Květů má dobré období, do kterého patří i Svetr.
Terapeut
a tajemství snů // Album
Otisky příběhů ze snů
patří k těm
přehlédnutějším nahrávkám, jež u nás vloni vyšly. Možná
proto, že víc než jako hudební album funguje tahle deska Jana
Jeřábka jako svébytný psychologický projekt, který si hudbu
zvolil jako médium, aby
pomohla
navodit stav polospánku a snění. Jeřábek sice píše a vydává
písně už od osmdesátých let, profesí je však grafolog a
terapeut. Ke svému rozhodnutí zhudebnit sny (záměrně neuvádí,
které mu sdělili klienti a které jsou jeho vlastní) píše:
„Ze stovek snů, s nimiž jsem jako terapeut pracoval,
jsem jich vybral několik, které mě oslovily svými příběhy,
básnickými obrazy i hlubinnou dynamikou. Podle mého názoru se
jedná o sny, které zachycují některé typické duševní
struktury člověka dnešní doby.“
Album
ve výsledku netvoří písně, ale jakési zvukové bazény, v nichž
přizvaní hosté jako Petr Váša, Petr Nikl a Jan Burian mluví a
šeptají záznam snu. Všechno se děje velmi, velmi zvolna, jako by
při konverzi snu do bdělé řeči všechno vláčnělo a generovalo
opatrné pauzy. V pozadí navíc znějí šeptem jiné části téhož
snu: jako by se čas rozlámal a existoval všechen najednou, byť
nám dovoluje zaostřit na ten či onen moment. Pomalé kytary zní
echem ambientní hudby i Neila Younga, přesypávání kamínků v
dešťové holi evokuje spád času v přesýpacích hodinách.
A
sny? „Jedu po sjezdovce velkou rychlostí / A v tom se srazím
/ s jakýmsi neschopným lyžařem /Koukám / že mi přitom
vypadl mozek / Musím tedy do nemocnice...“ To je začátek jednoho
ze snů: pomalé odvíjení dějové linky tu má černohumorné
odlehčení, jindy se spíš tísnivě ošíváme (motivy
zapomenutých dětí) nebo cítíme otevřenost, která nás vyzývá,
abychom nezapřeli sami sebe a rozhodli jak celou věc vnímat.
To
je na Otiscích příběhů ze snů
nejlepší: vyzývá k
aktivní spoluúčasti. Kdo chce kolem tématu snu brousit ještě
uvědoměleji, má u alba přiložený sešitek, rozsáhlý rozhovor
autora s Boženou Správcovou nazvaný Klesnout ke snu.
Čistě hudebně: pokud člověk nepřistoupí na „snové“
zpomalené tempo, začne z něj za chvíli nervózně lézt po zdi a
odhlašovat se z tohoto výzkumného projektu. Všemi skladbami tu
prochází přece jen příliš týž princip, na čemž nic nezmění
ani zajímaví mluvčí, Jeřábkovi
písničkářští kolegové
(Marka Míková ze Zubů nehtů, Jiří Smrž, Martina Trchová).
Ale
Jan Jeřábek bezpochyby nechtěl natočit popovou, ba ani
„nezávisle popovou“ desku: dřív otiskoval svou zkušenost z
psychologie do textů (Nemůžeš mu to říct, Další konec
světa), nyní ji přenesl do celého tvaru. Evidentně mu
záleželo na jiných aspektech, než většině muzikantů, kteří
dnes u nás točí desku, a na ty se dost poctivě soustředil.
Konzumovat Otisky příběhů ze snů po více než dvou
vvllááččnnýýcchh sskkllaaddbbáácchh najednou dá práci:
ovšem zase si člověk uvědomí, že různé motivace hudebníků
vyžadují různé způsoby poslechu. A to už není věc snu, ale
bdělosti.
Jiří
Štědroň: Jsem jen herec. CD vydala Socha (distribuuje Popron),
2013.
Martin
E. Kyšperský: Svetr. CD vydalo Polí pět, 2013.
Jan
Jeřábek: Otisky příběhů ze snů. CD (s rozsáhlou textovou
přílohou) vydal Galén, 2013.
Psáno pro Orientaci LN, vyšlo v lednu 2014.
Žádné komentáře:
Okomentovat