Tohle je ranní glosa psaná pro Český rozhlas Plus, necelý týden před koncertem, kterého se týká. Vyprovokovala vnitrorozhlasovou kauzu díky tomu, že jsem jako přizvaný externista promluvil o rozhlasu polemicky. Na webu vidím, že někdo publikoval následný dopis generální ředitele Duhana všem zaměstnancům (což, opakuji, já nejsem, jsem externista), připojuju jeho část.
Glosu otiskuju tak, jak jsem ji napsal, včetně několika odlišností od vysílané verze. Do vysílání se nevešel poslední odstavec, ale i tam zůstal smysl zachován.
Pár slov o chystaném
koncertu na počest Karla Kryla jsem si šetřil právě sem, na
území Českého rozhlasu. Právě rozhlas přece pořádá koncert
ke Krylovým nedožitým sedmdesátinám ve Velkém sále Lucerny.
Když poslouchám
Krylovy písně z jiných desek, než jsou ty první dvě, Bratříček
a Rakovina, nedovedu si představit, že by vyprodaly Lucernu. Mají
jinou povahu, některé jsou dost skeptické, jiné naopak rychlou
srandovní slovní hříčkou, ještě další při své hloubce
přecházejí do krve pomalu. Naopak když čtu na krylovském
plakátě jména Tomáš Klus, Divokej Bill, Xindl X či Aneta
Langerová, vůbec se nedivím, že ta Lucerna byla vyprodaná týdny
před koncertem. V tomhle směru byla úvaha dramaturgů Radiožurnálu
přesná a velmi úspěšná. Otázka, která zbývá, je jasná: co
s popovým mainstreamem naší éry má co dělat Karel Kryl.
Protože silné
kulturní projekty mají mít vždycky několik vrstev: měly by
fungovat v rovině zábavnosti i silného tématu, dobré
srozumitelnosti i vnitřního smyslu, a taky by měly stát
ekonomicky pevně na nohou. To poslední rádiu vychází bez
problému – celek ne. Vytvořit projekt, který má jen část
jmenovaných ctností, to není těžké: každý druhý umí přece
vymyslet něco specializovaného pro pár lidí, anebo naopak spíš
jen populistického, co si publikum najde natošup.
Vytvářet poctu pro
Kryla není snadná věc. Vzpomeňme si, jak se zpětně vztekal a
trápil pro svůj rychlý souhlas zazpívat v duetu s Karlem Gottem:
tohle spojení pro něj bylo nereprezentativní a zavádějící.
Nebyl otevřená povaha, která by se spojovala s kdekým: souviselo
to i s jeho sebestředností, ale když uvážíme, jak skvělé jsou
jeho vrcholné písně, jak dobře uměl písňové a zpěvácké
řemeslo, co všechno si právě pro svou hudbu zažil a jak
zatvrzele se držel svých hodnot, není divu. Proč by měli být
romantik Klus nebo opatrná interpretka Aneta jeho následníky? V
jakém smyslu? Dobrá, současný pop se ke Krylovi hlásí: jako k
hodnotě z minulosti, která mu pomůže získat kredit. Kdyby ta
hodnota mohla dnešní situaci okomentovat, nechtěl bych být v kůži
komentovaného.
Aby bylo jasno: Nechci
říct, že někdo nemá právo zpívat Kryla. Naopak: zpívat si ho
může každý, naprosto každý – a tak bych asi pro tu pravou
poctu Krylovi postavil malou scénu někde na rynku a nechal zpívat
kohokoli, kdo by chtěl. Nebo určoval zpěváky losem: vedle Slavíků
nějaké lidi z ulice, tak, myslím, žijí Krylovy songy.
Mimochodem, jednu
koncertní poctu Krylovi jsem letos už zažil. V pražské
Malostranské besedě, narvané k prasknutí, se na ní sešli
Vladimír Merta, Dáša Voňková a Vlasta Třešňák. Krylovi
známí, souputníci, tvůrčí příbuzní. Ani jeden z nich
nepostavil svoje vystoupení na zpěvu Krylových písní: ve vzduchu
visel pocit, že tenhle druh pocty vůbec není nutný. Byl to dost
pěkný koncert, který by velkou Lucernu nikdy nevyprodal.
----
Z dopisu gen. ředitele Petera Duhana zaměstnancům rádia:
Vážené kolegyně a kolegové,
chci touto cestou poděkovat všem,
kteří se podíleli na koncertu „Karel Kryl 70“. Především
děkuji Radiožurnálu, Centru uměleckých těles, soutěží
a přehlídek a jejich týmům za naprosto dokonalou akci, jak po
programové, tak i organizační stránce. (...).
Tím spíš mě mrzí, že někteří
z vás úsilí všech, kteří se na koncertu podíleli,
výrazným způsobem znehodnocovali a zpochybňovali. A
to ještě před tím, než se koncert konal a bylo co hodnotit.
Dodržujme prosím kolegialitu, loajalitu a dodržujme
kulturu naší mediální společnosti. Vždyť všichni jsme Český
rozhlas, bez ohledu pro kterou stanici nebo centrum pracujeme.
Úspěch jednoho je přece úspěch nás všech.
Hlavní komentář k dopisu si asi každý domyslí. "Ještě před tím, než se koncert konal a bylo co hodnotit" je pochopitelně legitimní mluvit o pojetí a dramaturgii celého projektu: a koneckonců, myšlenka, že propojení Kryla s popovým mainstreamem je víc byznys než kulturní projekt, je banální a sdílí ji spousta lidí.
A především: vyzývat externisty k loajalitě je jaksi ošidné: proč je pak jako nezávislé zástupce svých oborů rádio vůbec zve ke spolupráci, když by si měli kritické myšlení sešněrovat loajalitou, že. Jenže k tomu je potřeba přidat druhou stranu mince: moje glosa byla psaná PRÁVĚ jako signál loajality. K povaze veřejnoprávního rádia, které by mělo znát svoje priority. Evidentně je to jiné pojetí rádia, než jaké pěstují někteří jeho šéfové. Přesto mi přijde směšné, že se kolem jedné glosy teď v rádiu tak nadělá.
Karel Kryl byl výjimečný písničkář, můj tatínek ho měl moc rád a vždy o něm říkal, že to byl opravdový velikán své doby. Taťka rád poslouchá hudbu hlavně když chodí na ryby, kde může roztáhnout své rybářské lehátko se spacákem a v klidu a teple přemýšlet o textech. Jinak bohužel v dnešní uspěchané době není moc času nazbyt.
OdpovědětVymazat