26. 4. 2014

Pulitzer v příboji // John Luther Adams

Z deníku: „Zkoušíme, pak se jdeme projít. Venku je mínus padesát. Ale hlavně že přibývá světla: každý den po zimním slunovratu ho tu je o sedm minut víc.“ No vida! Po letech, kdy byla Pulitzerova cena za hudbu udělována zdvořilým dílům (buď společensky uvědomělým, nebo přiměřeně moderním), přišlo v pondělí rozhodnutí, které lze jen uvítat. Ocenění dostal muž, který si zásadní porci kreativity a silného životního postoje už odkroutil. Je to John Luther Adams – chlapík, který se v 70. letech odstěhoval na Aljašku, aby tvorbu a zájem o přírodu spojil v jedno.

Nesmíme si ho plést s Johnem Adamsem, slavnějším minimalistou, autorem oper Nixon v Číně nebo Klinghofferova smrt. I když se oba muži přátelí – a oba mají společné to, že se nepřipojili k tvrdé avantgardě, ale popocouvli k tonální hudbě. Jako skladatel je John Luther Adams doma na širokých pláních, ve spojitém spektru mlh, na moři, s horizontem na dohled. Existuje agorafobie, strach z velkých prostor: Adamsova hudba je naopak agorafilní. Jednašedesátiletého skladatele původně přivedl na Aljašku jeho environmentální aktivismus: ale zjistil, že tam chce zůstat natrvalo, což v sedmadvaceti letech udělal. Láska k tomu prostředí je dodnes hnacím motorem jeho hudby. Skladby vyzařují různou inspiraci: ptačí zpěvy, mýtus o hromu, tance arktických národů, polární záři, velké bílé ticho.

Respekt k prostředí, jehož vyjádření Adams nechce bůhvíjak skladatelsky opentlovat ozdobami, vedl i k jeho permanentní instalaci v Muzeu severu ve městě Fairbanks. Je nazvána podle místa na pobřeží, kterému kmen Iňupiaků dal ve svém jazyce jméno Místo, kam chodíš naslouchat: do architektonicky čistého interiéru se sbíhají aktuální geofyzikální data Aljašky a instalace je překládá do pozvolna proměnlivého proudu zvuku. (Diváci MFF Karlovy Vary viděli tuhle část Adamsovy tvorby v dokumentu The Reach of Resonance.) Jindy ale chce Adams svou hudbu venčit přímo v exteriérech a určuje, že má být poslouchána uprostřed jiných projevů života: skladba Inuksuit pro devětadevadesát bubeníků byla provedena v newyorském parku nebo v centru Haagu.

Adams žije v arktickém pásu dost dlouho, aby na vlastní oči viděl projevy změny klimatu. Pulitzerovu cenu dostal za loňskou symfonickou skladbu Become Ocean (Stát se oceánem), k níž připsal: „Život na zemi vzešel z moře. Když dnes roztávají ledové oceány a hladina moří stoupá, čelíme my jako lidstvo perspektivě, že se z nás časem znovu doslova stane oceán.“ Během třičtvrtě hodiny se pomalu vzedmou tři mohutná crescenda, skladba jako by připomínala rozlehlou hladinu, pod níž cítíme všechnu tu masu, proudění a sílu. Partitura je nadepsaná pokynem: Neúprosně.

Dost možná je to nejkrásnější apokalypsa v dějinách hudby,“ napsal do New Yorkeru velký zastánce Johna Luthera Adamse, vlivný kritik Alex Ross (české vydání jeho ústředního spisu Zbývá jen hluk je třeba doporučovat zas a znova). Ano – Adamsův styl má sklon k půvabnosti. I to byl jistě důvod pro Pulitzerovu cenu. Pokud by někdo zíval nad oceněním hudby spojené se změnou klimatu, ať si vzpomene, že Adams se jí zabývá od 70. let, dávno před konjunkturou. A ať si ji dobře poslechne: když se volá po hudbě současné, která by ale neděsila širší publikum přílišnou odtažitostí, není Adamsův meteorologický symfonismus velmi soudnou odpovědí? Být dramaturgem orchestru, už bych o tom uvažoval.

Žádné komentáře:

Okomentovat