Po čase začínám doplňovat blog. Tenhle rozhovor vyšel v Orientaci LN a Zóna kolem elektrárny
v ukrajinském Černobylu, zasažená jadernou havárií v roce 1986, láká
umělce po léta. Mladou skladatelku Elišku Cílkovou však napadla
jedna věc jako první: rozeznít klavíry, jež zbyly ve vylidněném
městě Pripjať. Debutové album Pripyat Piano autorky, která má
radioaktivitu ráda, právě vyšlo v Polsku.
Studujete skladbu na
HAMU. Na Ukrajinu jste se vypravila už několikrát. Jak vás
napadlo spojit Černobyl s vaší hudební tvorbou? // Odmalička se mi líbila
opuštěná místa, třeba bývalé statky. Černobyl mě zaujal
právě z toho důvodu: opuštěná zóna je obrovská. Taky mě
překvapilo, že i přes velký počet totálně vykradených prostor
tam zůstalo hodně autentických věcí. Přitahovala mě ta
kombinace opuštěnosti a zachovaných stop. Začalo mi záležet na
tom, aby se na ta místa nezapomnělo. Rozhodla jsem se je
zdokumentovat.
K tomu rozhodnutí mi
pomohl i konkrétní rozhovor. Když jsem se dostala k lidem, kteří
dřív bydleli v městě Pripjať, jeden muž mi říkal, že v bytě,
odkud odešli, jsou pořád ještě jeho fotografie z dětství.
Občas se na ně chodí dívat. Na otázku, proč si je neodnese,
odpověděl, že pak už by z toho místa nezbylo vůbec nic. To byl
pro mě zásadní moment.
Rozhodla jste se
soustředit na klavíry v černobylské zóně. Jak k tomu došlo? // Když jsem byla v
Pripjati před několika lety, náhodou jsem v jednom bytě našla
klavír. Tehdy se dalo ještě vstupovat dovnitř do budov a bytů:
dnes už to není možné. Z toho klavíru bylo jen torzo, nástroj
vůbec neměl klávesy, jenom některé struny. Když jsem se vrátila
do Prahy, zdály se mi o tom místě sny: jak sedím v Pripjati v
úplně zachovalém bytě a jsou tam se mnou děti. Musíte si
uvědomit, že to místo má skutečně velkou působivost: v městě
dřív bydlelo 50 000 lidí, teď je víc než 27 let úplně
prázdné.
Po tom snu jsem si
uvědomila, že bych chtěla najít víc zachovalých věcí. Když
mě pak napadla souvislost s klavíry, všechno se propojilo. Tenhle
nástroj neztratí schopnost znít ani po dlouhé době ve vlhku nebo
mezi zřícenými stěnami. Taky mi pomohlo, že na rozdíl od mnoha
jiných věcí nemohly být klavíry rozkradené – uvědomila jsem
si, že jsou moc těžké na to, aby je někdo odnesl.
Vnímala jste
černobylskou zónu zvukově? Jak to tam zní? // Odmalička vnímám
dost citlivě okolní zvuky. Bydlím na kopci a v podkroví: když
prší, dělá to neskutečné zvuky. Silně slyším zvuky větru,
zvuky zdola z Prahy, vlak v dálce... Druh hudby, která zachází se
zvukem reálného světa, mě zajímá už dlouho a na HAMU jsem se
do soundscapes – tedy zvukových krajin - začala dostávat čím
dál víc. V černobylské zóně vás překvapí třeba častá
přítomnost vody v budovách. Pořád ji slyšíte crčet. Nikdo tak
úplně neví, kde se tam voda bere: zřejmě se tam někde sráží
a pak stéká dolů. Nejpůsobivější to bylo v kinosále – úplně
temném, s dírami v parketách a proudy vody stékajícími
z různých stran.
Cítila jste v „zóně“
nebezpečí? // Lidé myslí na hodně
na radioaktivitu, ale když jste v zóně pět hodin, odpovídá to
zhruba jednomu rentgenu kotníku. Včera jsem měřila radioaktivitu
soch na Karlově mostě: některé jsou víc radioaktivní než
některá místa v Pripjati. Největší nebezpečí v zóně ale
představuje potencionální vdechnutí prachu s radioaktivními
částicemi. Proto je důležité nosit roušku a dodržovat všechna
bezpečností opatření, jako je vyhýbat se chození po travnatých
plochách, ze kterého jsem i já sama měla při první návštěvě
strach. Radioaktivita se pak liší podle místa a je to rozdílné
metr od metru – po havárii byl totiž radioaktivní prach
rozprášen vlivem povětrnostních podmínek nerovnoměrně a dnes
se již dostal i do půdy a potravinového řetězce zvířat
žijících v zóně.
Jak jste klavíry
objevovala? Podplatila jste někoho z místních? // Vůbec ne. Největší
část práce proběhla u internetu: hledala jsem fotky z Pripjati s
klavíry a pak psala jejich autorům. Na YouTube lze třeba najít
video jistých Čechů, jak tam někde hrají na piano: zaradovala
jsem se, že tentokrát nebudu muset překládat korespondenci do
ukrajinštiny. Ukázalo se, že je to v jednom ze dvou výrazných
velkých paneláků, které tam stojí vedle sebe. Ovšem dál jsem
se už jen dověděla, že je to v bytě v jednom z nejvyšších
pater. Ty budovy mají možná patnáct pater, každá má tuším
šest oddělených vchodů po obou stranách: to piano jsem nakonec
nikdy nedohledala. Vím o umístění několika dalších klavírů,
které jsem nestihla nahrát. Některé nástroje, když jsem je
vyhledala, byly poničené deštěm, větrem. Jiné byly zničené
vandaly.
Zažila jste na místě
něco jako „černobylskou turistiku“? // Ano. Potkala jsem třeba
skupinu s americkým vojákem, kterého to místo zajímalo vlastně
z profesionálních důvodů. Ale turistika se odehrává hlavně v
efektních místech, kde jsem netrávila moc času. Místní průvodci
vozí skupiny k elektrárně: lidé chtějí mít fotku s Černobylem.
Pak jezdí do školy: je to emotivní místo, děti měly ve chvíli
evakuace právě cvičení civilní obrany, takže všude leží
plynové masky. Ještě se hodně jezdí k řece, podívat se na
zrezivělé lodi. Ale třeba do školky, ve které jsem byla, myslím
nikdo nechodí.
Když jste tam přišla
ke klavíru, věděla jste, že máte na hru a nahrávání jen
trochu času. Byla jste nervózní? Jak a co jste hrála? // První klavír byl v
bývalém koncertním sále. Překvapila mě voda, která byla všude
kolem. V nahrávce je slyšet: stejně jako to, jak ztěžka šly
tisknout klávesy. Vady, šumy, to všechno jsem chtěla zachovat,
jinak by to nebylo svědectví o . Ve školce jsem našla menší
„dětské“ piano, kolem leželo hodně zachovalých hraček, ale
taky uklizené stavebnice, dětské nástroje jako xylofony. Krásně
hrály i po takové době, to bych byla nečekala. U křídla v
prvním patře školy, což bylo jen torzo bez nohou, přišlo
zklamání: nehrálo. Na YouTube jsem předtím viděla, že na ně
hrají, ale sama už jsem přišla pozdě. Klávesy byly zatvrdlé, dalo se vyloudit jen klepání. I to jsem si ale nahrála.
Říkala jsem si, že si to ten nástroj zaslouží. Já k těm
nástrojům cítím něco jako úctu.
Vnímáte černobylskou
krajinu jako novodobou divočinu. Je to pro vás silné téma? //
Krajinu kolem
elektrárny vytvořila radioaktivita. Vyskytla se tam ve velkém
množství vinou lidské chyby, to je pravda, ale sama o sobě
radioaktivita nenese žádnou vinu. Obecný názor je, že když je
něco radioaktivní, tak je to nebezpečné, Jenže radioaktivita je
děj, díky kterému funguje Země. Prvky se přirozeně rozpadají a
při tom procesu se uvolňuje záření a tomuto jevu říkáme
přirozená radioaktivita. I díky němu je Země teplá, díky němu
kloužou kontinentální desky a vznikají pohoří. Připadlo mi
zajímavé podívat se na krajinu Pripjati z hlediska toho
přirozeného procesu, který je všude kolem nás, byť ve velkém
množství, což vyvolal člověk při své touze získavat za pomocí
uměle vyvolaných reakcí energii . Zaměřit se se na nástroje,
které stojí na jednom místě sedmadvacet let. A sledovat i sílu
přírody, která si tam bere všechno zpátky k sobě.
Měla jste na místě
jasnou představu, jak nahrávky dotvoříte do skladeb? // Bylo na tom ještě
hodně práce, protože na místě to bylo strašně intenzivní.
Zajišťovala jsem nahrávání, poslouchala, co hraju, hledala
možnosti, které jsou nástroje schopné vyloudit. Navíc kolem nich
v Pripjati pořád vidíte spoustu neuvěřitelných věcí: zarostlé
židle, staré noviny, fotky lidí na stěnách. K tomu musíte dávat
pozor, abyste se někam nepropadli, a průběžně si hlídat
radioaktivitu. Průběžně je nutné dodržovat bezpečnostní
opatření: třeba nepokládat nic moc na zem, abyste nebyli od
škodlivého prachu. O tom, že jsem tahala techniku deset pater
nahoru a dolů, ani nemluvím. Až doma mi „došly“ některé
vjemy a ze zvětšenin fotog rafií jsem rozeznala věci, které jsem
naživo nestihla vědomě zaznamenat.
Jak jste tedy
pokračovala v Praze? // Pustila jsem nahrávky
skladateli Hanuši Bartoňovi, svému pedagogu na hlavní obor z
katedry skladby. S ním jsem na tvaru skladeb pracovala nejvíc. Jiný
z mých učitelů Michal Rataj mě poslal za Janem Trojanem, který
se mnou řešil problémy kolem elektronického zpracování. Bez
těchhle osob by album Pripyat Piano nevzniklo: Rataj mě také
nasměroval na polské vydavatelství Mathka, kde mou nahrávku
vydali a teď ji šíří do světa. Na jednu stranu jsem výsledku
chtěla ponechat dokumentární ráz, takže samotný charakter zvuku
jsem neměnila. Ale pracovala jsem s motivy, oddělovala detaily a
vrstvila pásma ve stereofonním panoramatu, takže ve skladbách
jsou snad tisíce střihů. Ze stylových nále pek jsou mi nejbližší
musique concréte a soundscape.
Nakonec otázka, které
se u vás nejde jen tak vyhnout. Jak váš přístup k hudbě
ovlivnila rodina, hlavně váš otec, geolog a literát Václav
Cílek? // Mě hodně ovlivnilo
dětství na venkově u babičky – ovšem z máminy strany. Děda
měl vesnickou kapelu, učil matematiku a hudební výchovu, bylo to
prostředí plné nástrojů: i když jsem nakoukla pod postel, byly
tam pozouny. A táta? Jsem vděčná za prostředí, ve kterém jsem
vyrostla. Naši se zajímali spíš o výtvarné umění a o dění
ve světě. Doma sledujeme BBC, odmalička jsem vyrůstala s
encyklopedií Brittanica a pro zábavu si v ní hledala hesla. Tady
se podporovalo vzdělávání a všeobecný rozhled.
Zároveň mě
určitě ovlivnilo, že jsem v dětství s rodiči trávila hodně
času v přírodě – spali jsme v jeskyních, že s námi táta
plaval v rozvodněné řece a že mě vzal do Ameriky, abych se po
dívala na Grand Canyon. S hudbou u mě nejprve nikdo profesionálně
nepočítal: taky jsem nejdřív vystudovala fytotechniku na České
zemědělské univerzitě. Původně mě lákala genetika a
molekulární biologie. Dokonce zvažuju, že jeden z těch oborů
ještě někdy vystuduji. Zvlášť molekulární biologie popisuje
věci, které mě fascinují: je pro mě důležité vědět, proč
je tráva zelená a nebe modré.
Eliška Cílková:
Pripyat Piano. 35 minut, album vydala Mathka, Krakov, 2013.
Žádné komentáře:
Okomentovat