Je
málo současných
„klasických“ skladatelů,
jejichž
novinky publikum vítá, jako by šlo
o album nezávislých hvězd.
Popularita
Arva Pärta se odvíjí od toho, že
prolomil bariéru nedůvěry
širšího
publika k instituci „soudobého skladatele“. Nejde jen o to, že
balancuje na hranici mezi chorální a klasickou harmonií, čímž
obchází moderní disharmonii a složitost.
Zároveň
svou novou prostotou nabídl nekonkrétní, ale velmi pádnou verzi
spirituality pro dnešního
západního člověka
–
snad podobně
sdělnou,
s jakou ve filmu přišel
jiný tvůrce
z komunistické zóny, režisér
Krysztof Kieslowski. Jejich zvěst
přijal
Západ i Východ: jako svědectví,
že
v totalitě
si víra může
uchovat živost,
kreativitu a opravdovost, jež
dokáže
spojit underground s profesory.
Řeč
je o nás, dětech
jeho dětí // Nové
skladby natáčí
a vydává za Pärtovy supervize mnichovský label ECM už
od průlomového
alba Tabula rasa
(1980). Producent Manfred Eicher stál po boku Pärta během
let, kdy jeho prvotní styl jakoby váhavě
nekompletních harmonií nutně
prošel
změnou.
Pärt je tvůrcem
s vnitřní
poctivostí poustevníka snažícího
se obstát ve zkoušce:
nic mu není vzdálenější
než
stát se fabrikou na jeden úspěšný
model. Nové album Adam's
Lament (Adamův
nářek)
ho tedy zastihuje už
harmonicky bohatšího,
ale pořád
jaksi svým způsobem.
Třeba
staroslověnský
text titulní skladby si skladatel tak přesně
analyzoval stran rytmu a počtu
slabik, až
se při
práci vzdálil pocitu, že
pracuje na uměleckém
kousku. Což
podotkl s neskrývanou spokojeností.
Adamův
nářek,
nejdelší
a patrně
nejzávažnější
skladba alba, vznikl na text mnicha Siluana, který zemřel
v roce 1938 v duchovním azylu na řecké
hoře
Athos. Jeho dílo bylo později
vydáno a dnes se říká,
že
žádná
antologie rusky psané moderní poezie bez něj
nebude kompletní. Pärt tu komentuje původní
text. Adam vyhnaný v ráje v něm
sleduje své syny Ábela a Kaina a propuká v nářek:
uvědomuje
si, že
nejen jeho synové budou žít
ve zlobě,
vzájemném boji a v blízkosti smrti. V náhlé vizi vidí, že
takový osud postihne i děti
jeho dětí,
jejich děti
a všechny
národy, které z jeho rodu vzejdou, zaplní Zemi a její dějiny.
Adam vidí, co už
nelze vzít zpět:
jeho „lament“ je tak lamentací za celé lidstvo.
Lepra, ten bílý anděl // Album sdružuje řadu kratších skladeb z poslední doby, včetně dvojice ukolébavek, Estonské a Vánoční: Pärt říká, že žánr ukolébavky pro něj představuje evokaci ztraceného ráje a krátkého návratu do něj. Vznik jednověté dvanáctiminutové skladby L’Abbé Agathon se neobešel bez nedorozumění: Arvo Pärt z korespondence mylně vyrozuměl, že dílo se má obracet k malomocným. Ve skutečnosti šlo pouze o oslavu jednoho z prvních evropských špitálů pro nemocné leprou, na jehož místě se premiéra objednané skladby odehrála. U Pärta mnohdy výborně funguje dlouholetá sžitost s duchovními texty: i tady bez sentimentu našel a adaptoval příběh svatého Agathona, který na zádech nesl malomocného a tak dlouho plnil každé jeho přání, dokud se neukázalo, že je to ve skutečnosti anděl, seslaný shůry jako (podotkněme, že dosti drsná) zkouška.
Pärtův
styl dnes často
vypadá, jako by se v raném novověku
začala
historie hudby odvíjet jiným směrem.
Nepřekrášlená
harmonie, evokující strohost nevytápěného
kostela, tu neústí do mozartovské plnosti, ale ponechává si
velkou citlivost pro zvukový detail. Do toho slovníku patří
pasáže
dosti tiché, klimaxy končící
neprostupným blokem zvuku - a hlavně
rafinované dialogy mezi vokálními sólisty, sbory, smyčci
či
dechy.
Dobré
je krátce nahlédnout, jak dnes vznikají podobná díla. Titulní
Adamův
nářek
koprodukčně
objednaly Tallinn a Istanbul, kterým náležel
titul „Evropská metropole kultury“ rok po sobě.
(Dvojí premiéra pak odrazila téma „dcer a synů
jednoho Adama“, kteří
dnes žijí
pod různou
vírou.) Legitimovat se objednávkou u výrazných autorů
se v Evropě
už
docela vžilo.
Škoda,
že
Praha 2000 utratila své peníze v projektech, po nichž
málokdy něco
zbylo. Uvidíme, s čím
se ukáží Košice
2013 a Plzeň
2015.
Arvo Pärt: Adam´s Lament. Sinfonietta Riga, Vox Clamantis, Latvian Radio Choir a další, řídí Tonu Kaljuste. CD vydal ECM New Series, distribuuje 2 HP Arta, 2012.
To je nové album? Na iTunes to ukazuje vydání 1996. Nebo je to jiná verze?
OdpovědětVymazatViz dokumentace na konci článku, nové album u ECM. Myslím, že bez výjimky první vydání skladeb.
OdpovědětVymazat