Příběhu
muzikanta, který po letech vrátil se studiovým albem, se žádný
druhý v Čechách nepodobá. Ve zlatých dobách Šafránu, než
estébácký nátlak vytlačil Třešňáka s Hutkou do exilu, s nimi
hrál na společných koncertech Petr Lutka. Během let se úplně
změnil, až na to, že si pořád dělá, co chce.
Skřítkovský
zjev a rozdávačná vřelost v 70. a 80. letech způsobily, že
nikomu nevadila Lutkova výjimečnost: jen málokdy byl autorem.
Materiál mu kongeniálně dodával farmaceut Jiří Zych, „autor
tří odborných knih a několika set písní“, jak říká
wikipedie. Ze Zycha jako ohňostroj sršely písňové bajky,
absurdity a lyrické obrázky plné chobotnic, zamilovaných mamutů
a dešťovek, které sní o kariéře struny v houslích. Lutkův
repertoár v něčem navazoval na Morgensterna i na Suchého: taky
tím, že dokázal fascinovat
dospělé i děti. Naivnější
místa v textech podával tak bezelstně, že za to publikum mělo
Lutku ještě
radši. Jaroslav Hutka jeho
styl vystupování
přirovnal
k Chaplinovi: „Grotesknost, spontánnost a komika neustále
provázená jakousi dojemnou tesknotou.“
Kolik
desítek těch písniček je? Za komunistů z nich vyšly leda dva
singly. V dobách svobody by někdo přičinlivý ten balík
inspirace vzal a pestrobarevně zaranžoval: výsledná deska by
mohla být úspěšná a oblíbená jako Kdyby prase mělo křídla
a Tři čuníci. Ale Lutka nikdy nebyl ten typ: archivní
nahrávky nakonec vyšly nenápadně na albu Budka (2000) a
jako příloha loňské knihy Zběsilé balady vydané k
Zychovým šedesátinám v Galénu.
Ptáte
se, proč zpěvák se svým cenným repertoárem nenaložil
výrazněji? Souvisí to s jeho proměnou: v osmdesátých letech
začal zpívat mariánské písně i vlastní variace na žalmy,
koneckonců jeho jméno je dnes Petr Maria Lutka. Jeho jedinou
pravidelnou scénou byl po léta malostranský chrám u Pražského
jezulátka. Co si asi může „zábavní průmysl“ myslet o osmi
albech duchovních písní, které Petr vydal zčásti vlastním
nákladem? Jiný svět, hudba jiného účelu. Ovšem je dobré
myslet na to, že hudba určená „jen“ pro menší duchovní
komunity existovala mnohdy za účasti velkých lidí: od Haydna a
Bacha až po manželku Johna Coltranea, velkou harfistku a
skladatelku Alici.
Vydavatelství
Galén dalo Lutkovi přesně ten podnět, který jeho zpívání o
Marii a Ježíši potřebovalo pro větší sdělnost: obklopilo ho
přáteli. Akordeon bigbítového klasika Václava Veselého zní
jako varhany nemajetného poutníka, na housle a violu hraje Veselého
syn Jan. Kytarou přispěl písničkář Jiří Smrž, fotkou na obal
Vlastimil Třešňák.
Na
albu Skryté slunce nezní rafinovaná či
relativizovaná ekumena pro „něcisty“, jejichž víra, že „něco
tam nahoře je“, potřebuje dostatečně obecné výrazivo. Tohle
je přímé katolictví: sedm hvězd, na skále dům, ohnivý meč.
Což neznamená, že se Lutka občas neotevře do obecné maximy:
„Bez lásky pravda je tvrdá a pyšná / s Bohem a člověkem
nesmířená / Bez pravdy láska je bezcitná, hříšná, / jako
zbraň k zabití namířená.“
Je
jisté, že zpěvníku Xindla X prodá firma Galén ikskrát víc než
úpěnlivého Skrytého slunce. Ovšem je skvělé, že tu
vychází obojí. Myslím, že pokud duchovní písně širší
publikum něčím iritují, pak mentorstvím a naučností: jenže
Lutka se dělí o svoje vyznání s takovou pokorou a tak civilně,
že tuhle námitku anihiluje. A kus toho teskného Chaplina, o kterém
psal Hutka, se někde uvnitř oněch žalmů pořád toulá.
Žádné komentáře:
Okomentovat