Tohle je rozhovor, jehož půlka vyšla v LN, tady je celý. S Michalem Ratajem jsem chtěl mluvit hlavně proto, že pořádal podesáté Art´s Birthday a zároveň tím - na čas - končí jeho aktivity ve veřejnoprávním rádiu, protože chce být zase víc skladatelem. S Michalem jsem v tomhle rozhovoru skoro vůbec nestihl probrat jeho ještě pořád čerstvé album elektronické hudby Spectral Shapes vydané polským labelem Audiotong, tak ho doporučuju vaší pozornosti aspoň takhle.
Dnes večer se v pražském Veletržním paláci po roce konají
další „narozeniny umění“, happening Art´s Birthday.
Prožíváte ještě po všech těch letech napětí a okouzlení z
akcí vytvářených pro přímý, ba dokonce mezinárodní
rozhlasový přenos?
Živé vysílání je vždy adrenalin, obzvlášť v prostředí
současného umění, kdy neumíme s určitostí naplánovat, co
vlastně bude znít. Zároveň – Art’s Birthday jsou skutečně
obrovským mediálním projektem propojujícím satelity s pozemním
rozhlasovým vysíláním a internetem, v reálném čase jsou spolu
v kontaktu desítky producentů po celé Evropě - a tak i technicky
je to značně náročné. Hlavně si ale vážím toho, že můžeme
v dnešním mediálním prostředí takovou akci realizovat, protože
se vždycky jedná o koncentrovaný, poučný, zábavný, meditační
i provokující průlet současnou scénou akustických umění. Mimo
kontext živého vysílání se něco takového asi nedá zažít.
Co
z českého programu Art´s Birthday je pro vás výjimečné?
Každý
rok se v programu snažím propojovat světy, které by se jinak
stěží protnuly – na úrovni žánrů, estetik, konceptuálních
východisek. Tedy i letos – Baromantika s Lenkou Dusilovou přijde
se speciálním nepísničkovým setem, nová skupina umělců z
pražské HAMU (oem ARTs) bude rozeznívat zvukové předměty, Boca
Loca Lab Jiřího Adámka bude puristickým vokálně hereckým
projevem a All the Lonely Bitches zas mixují jazz-rockovou kytaru s
trubkou a elektronikou. Je to pokus o vytváření mostů mezi
subkulturami.
Po
deseti letech odcházíte z Českého rozhlasu, kde jste jako
producent vedl projekt Radiocustica. Objednali a odvysílali jste
stovky původních děl – elektronických, experimentálních,
dobrodružně využívajících formát rádia. Zaplnili jste v Česku
jednu velkou mezeru. Co se za těch deset let obzvlášť povedlo?
Požádal
jsem zatím o roční volno. Z mého pohledu se snad povedlo
nastartovat novou kontinuitu a doufám, že vydrží. Kontinuita
je zárukou toho, že se v čase vyjeví určité tendence, kvality i
propady. Jestliže taková kontinuita zmizí, zůstanou v současné
tvorbě solitéry a to asi není dobře. Myslím, že největším
problémem současného umění v naší kotlině a v posledním
století je právě obrovská diskontinuita. Zdá se mi ale, že jsou
momentálně na české scéně nastartovány procesy nějakého
zvláštního kvasu (možná srovnatelné s Berlínem či Vídní
před 20 - 30 lety, což by odpovídalo generačnímu posunu) a tak
si myslím, že by veřejnoprávní médium zvuku nemělo o dotyk s
takovými posuny na současné scéně přijít.
A
co jste se za těch deset let dověděl o roli rádia mezi dnešními
médii?
Měl
jsem štěstí, že jsem se hned v roce 2002 dostal do evropské
skupiny producentů v oblasti progresívních zvukových forem a
potkal tam ještě generaci lidí, kteří byli hlavně v Německu
absolutní producentskou špičkou 80. a 90. let. Oni mi pootevřeli
dveře do míst v historii rádia a rozhlasového myšlení, k nimž
se v českém kontextu těžko dostat. Rádio v Německu, ve Švédsku,
Norsku i Rakousku reprezentuje pozici sebevědomé alternativy k
mediálnímu mainstreamu či bulváru. Takové sebevědomí posiluje
atraktivitu pro posluchače i rozhlasové tvůrce či umělce, kteří
vytvářejí program. Za nejzásadnější pro sebe považuju
zkušennost, která praví, že radio tu není od toho, aby říkalo,
jak to na tom světě chodí, ale aby samo naslouchalo a bylo citlivé
na jemné chvění ve společnosti, která má dnes mnohem více
vrstev, než kdy dřív.
Co
bude s Radiocustikou dál?
Péči
o veškeré aktivity v oblasti akustických umění převezme teď na
rok Ladislav Železný, věřím, že se mu podaří onu kontinuitu
udržet, navíc v situaci, kdy Český rozhlas prochází podstatnou
restrukturalizací.
A
jaké další plány máte vy? Vracíte se k své profesi skladatele?
Ano
v to doufám nejvíc, uniknout do většího klidu a koncentrace
- potřebuju se maximálně soustředit na komponování, mám
před sebou několik koncertů a workshopů v zahraničí, novou
skladbu pro orchestr Berg a také práci na několika televizních
filmech. A snad dojde i na nějakou zahraniční rezidenci...
Dobře
jste se vzájemně „našli“ s režisérem Robertem Sedláčkem.
Po filmu Rodina je základ státu pracujete na hudbě pro jeho
televizní seriál České století. Jak na to jdete? Bude to nějak
specificky „národní“ hudba?
My
jsme s Robertem Sedláčkem dělali už před tím řadu dokumentů.
Zkouším do jeho vizuálního světa přinášet zvuky, které jsou
hudbou a naopak – vlastně celou svou rozhlasovou zkušennost nově
osvětlovat vizuálním rozměrem filmu. Je to veliké hledání,
myslím, že pro nás pro oba.
Pavel
Kosatík s Robertem Sedláčkem napsali pro mě osobně strhující
scénáře. Strhující proto, že jdou hluboko do hlav těch
mocných, kteří hýbali našimi dějinami. Nejsou podstatné velké
obrazy, ale vnitřní napětí odehrávající se mezi Benešem,
Gottwaldem, plk. Moravcem a mnoha dalšími (zatím je hotový první
díl z roku 1948). Takže i ta hudba jde hlavně do polohy velikého
napětí koncentrovaného do jednoho stále se opakujícího tónu,
který sice neustále dostává nové orchestrální barvy, ale ze
své výšky neuhne. Snad jen znělka celého seriálu dostává
jakýsi hrdý patos s několika hudebními citacemi pro znalce...
Vaše
profilové album Spectral
Shapes
vyšlo nedávno v Polsku. Jste součástí určité mezinárodní
scény, nebo dnes už elektronická hudba (možná podobně jako
internet) nezná hranice?
Myslím,
že skutečně pojem národních scén už není příliš
vypovídající. Polský Audiotong je renomovaným labelem a tak jsem
byl moc rád, že se má hudba dostane do širšího kontextu, což
se opravdu stalo – je zajímavé číst (i negativní) recenze
amerických kritiků a zkoušet slyšet vlastní hudbu z pozice úplně
odlišného kulturního kontextu. Ta veliká moc hudby jít přes
jazykové hranice je fascinující,
Žádné komentáře:
Okomentovat