V
životě
každého
publicisty z větších
médií nastane den, kdy mu přijde
dopis se slovy: „Psal(a) jsem i panu prezidentovi, neodpověděl,
zbýváte mi jako jediná naděje!“
Pokud by tištěná
média měla
skutečně
takovou moc, jakou jí někteří
lidé přisuzují,
byla by jejich budoucnost dost v pohodě.
Vrcholnou
příhodou
v tomto směru
u mě
zůstává
setkání s elegantním, důvěryhodným
mužem,
který (bylo to v týdeníku Týden) dorazil do redakce osobně.
Poté, co ho odmítl přijmout
šéfredaktor
Balšínek,
rozhodl se, že
druhou nejvhodnější
osobou pro vyřízení
budu já. „O co jde?“ ptal jsem se. „Přece
o ten tunel,“ řekl
pán, jako bych byl úplný zabedněnec.
„O jaký tunel?“ „O můj
tunel mezi Evropou a Amerikou,“ pravil netrpělivě
návštěvník
a už
tahal z aktovky technické výkresy. Byl to bývalý emigrant,
expert. „Já píšu
jen o hudbě,“
řekl
jsem. „Jste z velkého média, máte odpovědnost!“
uzemnil mě
stavitel tunelu. Řekl
jsem mu, že
tomu nerozumím, ale že
se mi jeho plány moc líbí. „Mezi čtyřma
očima
nad mým tunelem všechny
kapacity žasnou
a gratulují mi,“ řekl
pán hořce,
„ale jednání jdou do ztracena.“ Ptal jsem se proč.
„Kazil bych jim byznys s přepravou.“
Rozloučili
jsme se přátelsky.
Další
pisatelku mohu jmenovat, protože
o sobě
napsala knihu. Vladana Zmatlíková stála 26. května
roku 2007 na balkoně,
rozhodnutá spáchat sebevraždu.
Vtom zaslechla zvenčí
píseň
Thank You for Loving Me
od Bon Jovi. Neptejte se, čím
ji přesvědčila,
aby slezla nazpátek a žila
dál: podstatné je, že
se to stalo. Za poznámku stojí, že
paní Zmatlíková trpěla
dlouhodobě
nesnesitelnými stavy: zkoušela
jak klasickou léčbu,
tak šamanismus,
regresivní terapii, kineziologii a reiki. Nic z toho jí nepřineslo
takové přimknutí
k životu
jako Bon Jovi. Do novin psala kvůli
druhé části
své story: od toho dne se denně
budí v napětí,
že
svým „pozemským andělům“
nepoděkovala!
Mohl bych je kontaktovat? (Ne.) Trochu ji uklidnilo, když
vydala knížku
Děkuji,
Bon Jovi: nyní se
trápí tím, že
není přeložena
do angličtiny.
Zdá se, že
nalezení klidu zde bude delší
záležitostí.
Dlouhý
list psaný na psacím stroji vloni poslala paní, která během
života
pracovala v prodejně
Charity na Moravě.
Psala, že
ve čtyřicátých
letech slyšela
uvnitř
ve své hlavě
desítky, možná
stovky písní. Namátkou uváděla:
Ach, ta láska nebeská, Postavím schody do nebe, Kdepak ty ptáčku
hnízdo máš,
S tím bláznem si nic nezačínej,
Kéž
lavičko,
kéž
bys promluvila, Tiše
a ochotně
purpura na plotně,
Saxano... Písně
z toho dlouhého výčtu
paní zapisovala v oněch
čtyřicátých
letech do sešitů.
O jejím nadání se přes
známé dověděl
Vladimír Dvořák,
který začal
za paní z Charity jezdit. Někdy
s sebou brával Jiřinu
Bohdalovou. Opisoval si texty, sliboval zapisovatelce, že
ji „dostane do rádia“. Pak už
se neukázal.
Za čas
paní zjistila, že
většina
hitů,
které slýchá z televize a rozhlasu, pochází od ní. Přitom
jako jejich autoři
vystupovali Karel Svoboda, Jiří
Štaidl
nebo Jiří
Suchý: taková křivda! Věděl
jsem, že
odpověď
by měla
především
zmírnit pisatelčino
zoufalství, ať
už
má jakýkoli základ. Napsal jsem tedy upřímně:
pokud se skutečně
cítí být autorkou největších
československých
šlágrů,
pak může
být šťastná.
No řekněte:
nepřinesla
snad milionům
lidí tolik radosti jako málokdo druhý? Tak šťastný
nový rok: neklidným
pisatelům
i laskavým čtenářům,
kteří
nám (zatím) nepíší!
(vyšlo v Orientaci LN, 12/2012)
Žádné komentáře:
Okomentovat