Kapela
nové generace, "kladenskej uhelnej zen", čerstvá krev
důvěryhodného songu. Tak se mluví o skupině Zrní, jež zažívá
skutečný vzestup, Albem o konci světa, který se nekoná, a přece
nás mění, Zrní nejspíš cosi trefně vystihlo: i když je v
mnohém na začátku.
Je
to příběh kapely, která rychle roste a přináší s sebou styl
těch, kdo pochytili hudbu už v novém století: cosi nadčasového
se tak potkává s čímsi, co mohlo vzniknout jenom dnes. I to
domovské Kladno je na kvintetu Zrní jakoby "správně":
není snad - až čítankově atraktivním - znakem doby, že
překvapivá čerstvá síla vytryskla z unavených industriálních
míst, která si musejí pro budoucno hledat novou identitu?
Zrní se ponořilo do práce: živě doprovází taneční představení Kolik váží vaše touha? skupiny VerTeDance, spolu s Markétou Irglovou nahrálo píseň pro filmovou fantasy Poslední z Aporveru (premiéra se chystá na konec roku). A při tom všem natáčelo album, jemuž dalo název společné přemítání o době, ve které žijeme. "Nemyslíme si, že bude konec světa. Ale téma jsme použili jako prostředek, životní hranu a zlom, který lidé řeší," říká Unger o písních Soundtracku ke konci světa. Hned v té úvodní (Rychta) zpívá o tom, že ani potopa nezmění vnitřní pocit v člověku.
Umějí
vyklenout dynamiku od křehkosti sólového kytarového brnkání k
emotivnímu, slastně nátlakovému hřmění: proto se taky v
souvislosti se Zrním občas zmiňují Radiohead. Aranžmá vznikají
zčásti spontánně při jamování, zároveň kapela rozšiřuje
předpokládaný zvuk tu o banjo, tu o trombón, tu o výjimečný
ženský vokál (Karolína Kamberská). Žádná konstelace
nepohřbívá kolektivního ducha, což na kapele (někoho podvědomě,
někoho otevřeně) přitahuje: podobně jako dánští Efterklang
nebo islandští Múm, i Zrní je na scéně obrazem úspěšné
mikrodemokracie v praxi, nikdo není šéf, všichni přispívají
svou osobitostí a výsledkem není chaotická změť. Když do
zvlněných figur kytar a houslí vpadne (kontrastně, významově,
pořádně nahlas) strojový rovný beat elektroniky, je to neotřelé
a zní to moc pěkně: když to slyšíme na albu potřetí, říkáme
si, že méně by bylo více. Vcelku je poslech Zrní fajn: při
otevřenosti jejich stylu nevíme, co trochu jiného se stane příště.
Hráči
z kapely zvládli za poslední období nelehkou věc: povyrostli a v
čemsi dohnali svého výrazného, přirozeně talentovaného
zpěváka, který dokáže upoutat raz dva. Jan Unger je skutečně
typ připomínající frontmany mladých anglických kapel: jeho
gesta potřebují prostor, důraz v melodii ho dokáže spontánně
zlomit v pase, jednou nebude mít problém se skutečně velkými
scénami. Při tom všem má moc zajímavou barvu hlasu, intonuje
permanentně zlehka a bez problému. I z nahrávky působí jako
démon nedospělého dospělého, velké dítě, které se nebojí
ptát - dychtivý a přitom zranitelný hlas z rodu Nicka Drakea,
Jeffa Buckleyho, Arthura Russella. Vysloveně dobře mu zní čeština,
i když právě u textů cítíme, že tady je Zrní teprve na cestě.
Líto
má
poutavý zvuk a Unger frázuje pěknou melodii, ale stojí za úvahu,
nakolik v té snivosti obstojí doslovnost textu "je mi líto
všech lidí, kteří nemají vodu na pití, a jejich dětí, které
mají mouchy na očích". Někdy to vychází, ve frázi "v
čí žiju době?" (Pokraj)
se Unger se slovem "čí" vyšvihne na snad nejvyšší tón
alba, to je zkušená hra s významem;
jindy text klopýtá po převrácených přízvucích. Předat pocit
umí tahle skupina moc dobře: pracovat se slovy ne.
Dosavadní
ohlas každopádně napovídá, že Zrní něco vystihlo. Je to
kapela téhle doby: antény naladěné na ptáky, mravence a slunce,
na svět konkrétních jednoduchých věcí, "na outfit sere
pes". Jako by tu mluvila generace připravená na budoucí
možnou energetickou a potravinovou krizi, kdy se bude žít
skromněji: bere svět víc jako zážitek, víc vnímá pevnou
realitu kolem sebe, což vyvažuje cit pro neviditelné věci a
démony, ve výsledku je praktičtější a duchovnější.
Zrní
je někdy popisováno skrze "příkladný příběh" těch,
kdo jsou pilní, rychle se učí a míří k větší profesionalitě,
než je v českých nezávislých vodách zvykem. Takového příběhu
je pro ně škoda: neříká se v něm totiž nic o talentu a jemných
věcech, které nesmějí ambiciózní tvůrci během "příkladně
pilné práce" poztrácet, jinak je to všechno nanic. Mladší
posluchači přijímají v těchhle měsících Zrní s nesmírnou
chutí jako svou vlajkovou kapelu: což je spravedlivé a úměrné
situaci na české scéně. Letošní úroda alb byla v Česku
skromná: Soundtrack
bude
právem mezi těmi nejvýraznějšími aspirovat na na výroční
ceny. Unger a spol. jen při těch všech úspěších nesmějí
ztratit vědomí, že jsou na cestě, ba dokonce že hledačské
gesto a pokora byly doposud součástí té magie, která k nim
přitahuje posluchače. Při všech objevech, které se jim při
hraní naskytly, pořád ještě zkoušejí nahmátnout svou poetiku:
možná ji zanedlouho pevně uchopí, možná bude jejich údělem
neustálý pohyb (což taky není špatné). Ale Zrní musí ještě
vyzrát. Protože lze cítit trochu - stylově postrockové -
melancholie v tom, když je na kapele nastupující generace
zajímavější hudba než sdělení.
skvěle napsáno!
OdpovědětVymazat