Revoluce!
To slovo se v dobových inzerátech objevovalo nejčastěji.
Výrobci čerstvého zázraku jménem kompaktní disk si v říjnu
1982 mysleli, že trochu přehánějí. Ale věci záhy nabraly spád.
Cédéčko
slaví třicet let:
Kolika se dožije?
Každá
novodobá generace žije se „svými“ technologiemi pro obraz i
zvuk, trochu jinak vytváří a uchovává rodinná alba, trochu
jinak poslouchá hudbu. Dnes už kompaktní disky ztratily
nezpochybnitelnou dominanci: uplynulé čtvrtstoletí jimi však bylo
zásadně poznamenané. Nejde ani tak o to, že jsme si zmenšili
poličky (elpíčko mělo třicet centimetrů, kompakt má průměr
dvanáct). CD bylo prvním digitálním médiem: bylo otcem všech
dalších disků, včetně CD-R, DVD a BluRay. Otevřelo dveře všem
změnám, díky nimž se zábava začala prodávat jako soubory dat.
Samotný proud oněch změn postupně začal pohřbívat formát
disku: kompakt se projevil jako cimrmanovská sopka, která zasypala
sama sebe.
Aby
se tam vešla Óda na radost // Když
Edison vynalezl (zhruba sto let před sestrojením CD playeru)
fonograf, byl to vlastně vedlejší efekt jiného výzkumu: na
přehrávatelný záznam lidského hlasu kápl při hledání, jak
zaznamenávat Morseovy signály. I cesta disku mezi lidi byla plná
nepravděpodobných kombinací. Pro výzkum se výjimečně spojili
dva průmysloví giganti, Sony a Philips. V sedmdesátých
letech zažehnali hrozící válku dvou různých formátů a shodli
se na disku, který byl v průměru velký jako úhlopříčka
kazety. Museli si nějakou dobu počkat na výzkum, který přinesl
laserový paprsek těch správných vlastností, a pak už sepsali
standardy nového média do listiny známé jako Červená kniha.
Legenda praví, že k rozšíření na kapacitu 74 minut došlo, aby
se na jeden disk vešla celá Beethovenova Devátá symfonie.
Továrna
Philips v německém Hannoveru, kde byl vyroben vůbec první
disk na světě, patřila v té době gramofirmě PolyGram.
V srpnu roku 1982 tu vznikla kompaktní verze alba The
Visitors
od Abby. Než se dostala na předvánoční trh, prvenství v prodeji
jí uzmul tehdy úspěšný, dnes už dost pozapomenutý popový
zpěvák Billy Joel. Jeho album se začalo prodávat prvního října
v Japonsku, spolu s prvním typem přehrávače od Sony.
Část západního světa má počátky nové éry spojené s Bee
Gees: ještě před jeho uvolněním do prodeje předvedli zázračný
blyštivý kotouč v televizi BBC. Tisk přinášel fotografie
přísného Herberta von Karajana, jehož neopouštěla důstojná
zachmuřenost ani tehdy, když po boku Akia Mority, legendárního
šéfa Sony, prezentoval kompaktní disk na světových veletrzích.
(Všímáte si? Posly nového média nebyli žádní futuristé, ale
populární postavy spjaté s předchozími dekádami.)
Před
vánoci 1982 se na trhu objevilo prvních 150 titulů, převážně
klasická hudba. Dobové inzeráty mířily především k příznivcům
klasiky – tedy zámožnějším vrstvám, které si mohly dovolit
dražší technologie. Taky se říkalo, že u pop-music, která
většinou postrádá šíři, hloubku a detail orchestrálního
zvuku, není rozdíl v poslechu tak zásadní. Lidé dál
nakupovali gramodesky: v jejich prospěch mluvila i cena,
kompakty dlouho stály dvojnásobek než vinyly. Postupně se cena
začala sbližovat: dnes už zase, jak to tak chodí s historickými
paradoxy, stojí mnohé vinyly dvakrát víc než cédéčko.
Sedm
stovek za Dylana // Nástup
kompaktů vůbec neznamenal, že by hned ovládly trh. Osmdesátá
léta byla navíc ve znamení magnetofonových kazet: prodalo se jich
v té dekádě celkově víc než vinylů! Československý
oficiální trh byl vzdálený tomu západnímu, kde skladné malé
kazety fungovaly jako levná náplň do autopřehrávačů a
walkmanů. Walkmany uvedli na trh také Sony, bylo to v roce
1979. Dnes už se to nemusí zdát tak zřejmé, ale znamenaly ve
spektru různých technologických hračiček skutečnou společenskou
revoluci. Byl to první masový přehrávač se sluchátky,
předchůdce všech iPodů: walkman odřízl každého posluchače do
„splendid isolation“, elegantního osamění, kdy poslech začal
probíhat po jednom, jen pro sebe.
Sluchátka
zároveň oddělila posluchače od zvuku skutečného světa:
vštípila nejširším vrstvám představu, že pustit si na
veřejnosti do uší hudbu je lepší využití času než být
v přirozeném kontaktu se svým okolím. Laserové přehrávače
tuto praxi na nějaký čas změnily: u audia, které ve srovnání
s běžnými gramofony znělo efektně, dynamičtěji a jasněji,
se občas zprvu scházely i malé společnosti, aby si ten kulturní
luxus společně vychutnaly.
Pro
nahrávací průmysl znamenaly kompakty vítanou příležitost.
Firmy mohly vydat znovu veškerý svůj katalog: nahrávky, za které
už kdysi zaplatily a které jim často přinesly zisk, mohly jít do
dalšího kola. Skutečný zlom však přinesla jedna z novinek.
Album Brothers
in Arms (1985),
které korunovalo vzestup Dire Straits, bylo jedním z pionýrů
přístupu DDD: digitálně bylo natočeno, smixováno i
distribuováno. Povedená a přístupná deska – promiňte, vlastně
disk, se stala prvním albem, jehož se víc prodalo na kompaktu než
na vinylu. Zároveň se prodej poprvé přehoupl přes milion.
V druhé
polovině osmdesátých let se tedy vývoj zlomil. Od té doby se
prodaly stovky miliard kompaktních disků. Než v Československu
vyšly se slávou první tituly (Má
vlast
a album Karla Gotta), řádila neviditelná ruka černého trhu.
Vydavatel Lubomír Houdek z labelu Galén vzpomíná na svůj
první kompakt: „Bylo
to Dylanovo album John
Wesley Harding.
Znalce bývalých poměrů potěší, že jsem za ně dal 700 Kčs.
Springsteenova Nebraska
taky nebyla levná, manželka se mnou téměř dva dny nemluvila...“
Gramofon?
Vyhodit! // První
roky s CD se nesly v duchu omámeného štěstí, jako by
se definitivně vyřešily otázky kolem nahrávek. V médiích
jsme mohli vidět testy, při nichž se disky nosily v kapse
spolu s klíči a drobnými, aby je pak redaktoři – pekelně
poškrábané – vložili do přehrávače: hrálo to! Data na disku
jsou totiž zabezpečena protichybovým kódováním, díky kterému
je přehrávač schopen určité množství chyb, způsobených např.
poškozeným CD, opravit. Teprve zvolna se však ověřovala horší
zpráva: Životnost média CD je asi osm let a podle expertů je
třeba se smířit s tím, že naše archívy dat na discích
nevydrží.
Běžný
uživatel měl pocit, že ho čekají zlaté časy: nejen že se
vytratil praskot, ale zmizel i veškerý základní šum. „Ticho, z
něhož se veškerá hudba odvíjí, je tu přímo ohlušující,“
napsali v časopise Gramophone. Jiní recenzenti striktně
odmítali hodnotit přehrávač s laserem: připadal jim
vzdálený dosavadní kultuře, asi jako jiní kritici před nimi
odmítali „technický a nelidský“ zvuk elektrické kytary. Na
jiný typ článků a reakcí vzpomíná producent České televize
Petr Zvoníček: „S příchodem fenoménu CD bylo
doporučováno, aby ´starou veteš´ gramofonových desek a
gramofonů, lidé hodili do kontejnerů. Byl to stejný nesmysl, jako
nedávná informace o konci kompaktních disků.“ Zvoníčkova
slova potvrzuje veřejný výrok šéfa audio divize u Sony z jara
roku 1982: „Od nynějška je gramofon zastaralá, překonaná věc!“
Americký
profesor dějin a teorie hudby Mark Katz výstižně popsal, že
kompakt neovlivnil jen způsob, jakým hudbu posloucháme a šíříme:
ovlivnil i tvůrčí scénu. „Hudebníci začali využívat
prodlouženou délku čtyřiasedmdesáti minut: vešlo se sem o
několik písní víc než na LP. Delší stopáž umožnila
skladatelům psát delší díla bez obav, že je přeruší nutné
obracení desky nebo kazety.“ Větší pohodlí měli i posluchači:
už nemuseli vstávat k otočení desky, najít jednotlivou
skladbu dalo méně práce. Některé přehrávače dokonce
umožňovaly naprogramovat pořadí a vynechat skladby, které jsme
zrovna nechtěli slyšet.
Philips
otvírá Pandořinu vypalovačku // Měli
bychom si povšimnout, že příběh zrodu CD se nachází v časech,
kdy firmy jako Philips vyráběly přehrávače i nosiče – lidé
znali jejich značku jak ze spotřebičů, tak z obalů desek a
disků. Jenomže vývoj šel dál a přinesl s sebou moment,
jehož výmluvnost ilustruje, jak technologie mohutně ovlivňují
naše každodenní životy. Počátkem devadesátých let uvedl
Philips na trh první vypalovačku: byl to separátní přístroj,
mnohem masivnější než dnešní výsuvné drivy uvnitř počítačů.
Ve chvíli, kdy vypustil vypalovačky do světa, ukončil Philips
svou dlouholetou činnost na poli vydávání hudby. Obratem se svého
PolyGramu zbavil, prodal ho.
Ten
moment v sobě shrnuje celý princip změny hudebního průmyslu,
a to i přesto, že v něm ještě není přítomen internet. Ve
Philipsu si dali dohromady dvě a dvě: dali lidem do rukou nástroj
k dokonalému digitálnímu kopírování – a obsah na
kompaktních discích proti nim nebyl nijak chráněn. Co na tom, že
v civilizovaném světě funguje autorské právo? Hranice ke
sdílení digitálních souborů byla prolomena: s ní se
otevřela cesta k Napsteru a dalším zónám, v nichž
lidé manipulovali s obsahem z originálních CD. Skutečný
konec té éře udělal až silný hráč, který nepřišel
z hudebního průmyslu: Steve Jobs, který z „empétrojek“
udělal velký oficiální byznys. Na Jobsovy iTunes by velké firmy
možná nepřistoupily, kdyby dohlédly dál – tedy že dominantní
zisky z prodeje hudby opustí hudební sektor a poplynou do
Applu.
Pro
ty, kdo se narodili v tomto století, se kompaktní disky
stávají už retro raritou. Starší generace se jich pořád drží:
podle statistik USA 61 procent hudby nakoupené během roku 2012 tvořily disky. V nedohlednu je konec diskuse mezi posluchači:
zní lépe vinyly, nebo digitální formát? S CD je méně
práce, na tom se shodneme: vedly však k rozšíření
„empétrojek“ z bedýnek u počítače: takže paradoxně
v době, která umí kouzlit se zvukem, jsme se vrátili ke
kvalitě trochu lepších tranzistoráků. Ke gramodeskám se
obrátili především ti, kdo chtějí dát najevo skutečný vztah
k hudbě a podporu muzikantům. Jde tedy možná spíš o lidské
gesto, než o audiofilskou kvalitu: což je ve výsledku dost
pozitivní zpráva o našem rozhodování. Jak to řekl legendární
redaktor BBC John Peel o deskách: „Že mají povrchový šum? Ale
kámo – život má taky povrchový šum…“
(Psáno pro Orientaci LN, 10/2012)
Osobně jsem vyrostl hlavně na vinylech a kazetách, nicméně i CD mi postupem času přirostly k srdci. V současné době mám doma poměrně velkou sbírku. Jen mě trochu mrzí, že je moc nemůžu poslouchat. Ne, že bych snad neměl přehrávač na CD, to mám, spíš poslech u mě doma není zrovna nejlepší zážitek kvůli špatné akustice. Prostorová akustika je podle mého pro poslech velice důležitá. Už nějakou dobu se chystám na to, že to tu celé nějak upravím, abych tu měl na poslech trochu lepší podmínky, ale stále jsem se k tomu nedostal.
OdpovědětVymazat